BasBQ
Beef en Steak

eerste poging brisket

 
 
 
 

mcjas

Stoker
Berichten
302
Hi all,

Vandaag de sprong maar een keer gewaagd en een brisket bij de Hanos gehaald. Ze hadden alleen flats en points apart helaas, dus heb maar voor de flat gekozen. Stuk van ruim 7 kilo was zo'n beetje de kleinste die ze hadden liggen dus moet zo meteen met de billen bloot bij het ministerie van financi?n.
Ik heb voor mijn verjaardag Smokey Goodness gekregen dus volg ik deze keer Jord's recept qua rub in injectie.

9CUzMUMl.jpg

De hoofdrolspeler van vandaag

qrIZHhfl.jpg

Bijgetrimd, vond het lastig om aan de vetkant in te schatten hoeveel vet er van af moest.

G3tX9Owl.jpg

In de rub

sSpfU6bl.jpg

Hickory chuncks erbij

hW9Lzyfl.jpg

Past maar net op het rooster van de KJII

in het begin was er aardig wat rookontwikkeling dus op een gegeven moment ging de deurbel, een bezorgde buurvrouw kwam vragen of er brand in de schuur was  :D :D :D Haar maar gerust gesteld en beloofd een stuk je vlees te komen brengen vanavond, hopelijk is hij wel een beetje op tijd klaar.

TBC
 
Uitstekende manier om je week te beginnen. Ben erg benieuwd naar het resultaat!
 
Mooi stuk vlees, ik zou niet teveel vet wegsnijden omdat de flat wel eens wat droog wil uitvallen.
Veel plezier en eet smakelijk straks. ;)
 
Succes en ik ben benieuwd naar de uitkomst. :)
 
Hans zei:
Mooi stuk vlees, ik zou niet teveel vet wegsnijden omdat de flat wel eens wat droog wil uitvallen.
Veel plezier en eet smakelijk straks. ;)

+1

En kijk bij het snijden dat je goed haaks op de draad snijdt. de draad van je vlees loopt diagonaal van rechtsboven naar linksonder

G3tX9Owl.jpg
 
dat ziet er al smakelijk uit, veel succes met de run, leuk om gelijk met een groot stuk te beginnen!!
 
Ziet er goed uit succes met deze run.

Verstuurd vanaf mijn SM-A202F met Tapatalk

 
ZATHOKPl.jpg


kerntemp geeft nu 71 graden aan, na ruim 2 uur op de q, maar de bark is nog erg vochtig. In dubio of ik nu gaan inpakken of laten liggen. :-/
 
Lekker bezig!
 
toch maar wel inpakken
DB5wqmzl.jpg


d4t2Iezl.jpg

terug op de KJ, zo te zien wordt nu net de laatste chunk aangebroken want rook is weer aardig aanwezig.

 
Miss op meerdere plekken een probe steken. Ik doe dat meestal wel bij een groot stuk vlees.
Ziet er iig al goed uit.
 
Bram zei:
Miss op meerdere plekken een probe steken. Ik die dat meestal wel bij een groot stuk vlees.
Ziet er iig al goed uit.
Thanks, dat is inderdaad een goed tip, heb er nu 2 bij geprikt
 
Ik kan op dit moment helaas geen foto's online zetten, die komen later.
Uiteindelijk was hij om 16:00 uur op 3 plaatsen oven de 90 graden gekomen, en de pindakaas priktest voelde goed aan, dus hem eraf gehaald.
45 minuten later aangesneden, zag er droog uit. Trek test ging goed, erg makkelijk uit elkaar te trekken.

Heb hem helemaal in reepjes van een cm gesneden, en in het opgevangen vocht gelegd, zo meteen opwarmen en genieten.

Ben redelijk tevreden over mijn eerste keer brisket, was wel verbaasd dat het maar 7 uur duurde tot hij klaar was.



 
bij dezen de foto's:

mVjwvVAl.jpg

Klaar

mj2d2Gql.jpg


auaXANwl.jpg


Al met al wel aardig gelukt
 
Gefeliciteerd met je sticker.
Mooie run.

Heerlijk op geroosterd witbrood met een beetje piccalilly  :D
 
Mooie run. Mocht ie nou te droog zijn. Niet weg gooien. Maar lekker verwerken in een of ander gerecht.
Alvast gefeliciteerd met je koei
 
Super! iets wat ik binnenkort ook graag wil en ga proberen. :)
 
Mooie run, gefeliciteerd met je koetje

Verstuurd vanaf mijn SM-A202F met Tapatalk

 
Bram zei:
Mooie run. Mocht ie nou te droog zijn. Niet weg gooien. Maar lekker verwerken in een of ander gerecht.
Alvast gefeliciteerd met je koei

Vlees gooi ik alleen weg als het echt totaal mislukt is, en dat is gelukkig nu niet het geval. Rest wat nu over is ligt in vacu?mzakken in de vriezer, samen met wat jus/bouillon. Kan er altijd nog brisket kroketten van maken    B-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan