BasBQ
Beef en Steak

Rookhout

Lerobain

Tondelzoeker
Berichten
23
Hallo!

Ik heb bij de snoeiwerken op kantoor een kleine hoeveelheid kersenhout te pakken kunnen krijgen. Nu is mijn plan om dit te gebruiken om te gaan roken.

Vraag is hoe is daarbij best te werk ga.

Moet het hout eerst volledig drogen?
Eerst ontschorsen?
Maak ik er nu alvast chunks van?
Wat is de beste methode om te drogen?

Volgende week komt er een relatieve hittegolf aan. Gewoon in het zonnetje leggen?

Bedankt alvast!

8c77190a6c48311e4b8c94d39332ed97.jpg


Verstuurd vanaf mijn VTR-L29 met Tapatalk

 
Je kan er eventueel nu al chucks van maken.
ontschorsen hoeft niet

laten drogen, als nu al chucks maakt gaat het drogen sneller.

Drogen = in de wind leggen maar zorgen dat ze niet nat kunnen worden.
Reken toch minimaal 1 jaar voor de chunks.
 
Stijn zei:
Je kan er eventueel nu al chucks van maken.
ontschorsen hoeft niet

laten drogen, als nu al chucks maakt gaat het drogen sneller.

Drogen = in de wind leggen maar zorgen dat ze niet nat kunnen worden.
Reken toch minimaal 1 jaar voor de chunks.

+1


Met de voetnoot:
Ik zou wel ontschorsen, maar dat is puur persoonlijk
Het hout kun je ook binnen op zolder/garage/schuur laten drogen.
 
Is er een reden dat ze eerst moeten drogen vooraleer je aan het roken gaat? Ze worden voor het roken toch terug geweekt, of zie ik dat verkeerd?

Verstuurd vanaf mijn VTR-L29 met Tapatalk

 
Lerobain zei:
Is er een reden dat ze eerst moeten drogen vooraleer je aan het roken gaat? Ze worden voor het roken toch terug geweekt, of zie ik dat verkeerd?

Verstuurd vanaf mijn VTR-L29 met Tapatalk

Nee niet weken heeft geen nut om te weken.
ALs je weekt maak je stoom en dit heeft geen toegevoegde waarde.

Het drogen is vooral om de natuurlijke sappen uit het hout te laten trekken.
 
Ik heb mijn appelhout, hetzelfde formaat snoeiafval als op jouw foto, twee jaar laten drogen incl. schors. Gewoon in buitenlucht, overdekt
Dit jaar voor het eerst gebruikt incl. schors! Even geduld voor nodig maar werkt uitstekend!
 
Als je wilt ontschorsen kun je dat beter eerst doen. Het gaat bij vers hout makkelijker dan bij droog hout.

Ik heb dan ook het liefst schoon rookhout. En als je de herkomst niet weet kan de schors vervuild zijn met fijnstof (langs wegen), of besproeiingen (bij een boomgaard). Misschien overdreven maar je gaat er toch van eten.

En meteen in de gewenste maat zagen en kloven. Dan droogt het sneller en kloven gaat dan ook makkelijker. 
 
Hier rookhout altijd snoeihout verkregen via via en van plaatselijke fruittelers. Als ik weer wat krijg maak ik er gelijk chunks van en leg ze lekker in de tuin een beetje uitgespreid. Een paar buitjes regen erover en ze zijn schoon gespoeld. Vervolgens leg ik ze onder een afdakje te drogen. In de zomer blijven ze gewoon buiten liggen.
Ik laat het minimaal een jaar drogen. Het drogen Is bedoeld om de sappen van de plant. Niet voor (regen) water.
Weken is niet nodig. Schors doe ik er ook niet af. Teveel werk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan