BasBQ
Beef en Steak

Brandstof ervaringen (Weber OT57 & Weber SM37)

 
 

Bobvt78

Kooltjesharker
Berichten
196
Mocht dit mod-technisch niet passen, haal het dan maar weg, maar ik vond het leuk om het even te delen.
Al veel gehoord en gelezen over brandstof, en ik sta eigenlijk altijd open om van alles te proberen op dat gebied.
Even mijn ervaringen tot dusver. Ik gebruik een Weber Premium 57cm en een Weber Smokey Mountain 37cm

Briketten
Zoals elke beginneling ooit eens begonnen met de simpele 3kg zakjes van de buurtsuper. Dat was 'm niet echt.
Toen de Weber briketten gaan gebruiken. Die zijn al een stuk beter, maar meestal wel redelijk prijzig.
Daarna op internet gelezen over Greek Fires, doosje gehaald en gaan gebruiken ... super!
Nog een uitstapje gemaakt naar Ecobrassa, maar daar wordt ik niet enthousiast van.
Tot dusver dus Greek-fire als mijn go-to briketten.

Houtskool
Al heel veel geprobeerd, ook veel wat niet het noemen waar was helaas.
Ik vind het bij houtskool belangrijk dat:
  • het flinke stukken zijn (geen gruis en kruimels!)
  • het niet knettert in de starter
  • En dat het goed dooft bij dichtdraaien, zodat het de volgende keer nog eens gerecycled kan worden
Uiteindelijk een keer bij Dammers aanbeland; Dat is wel goed te doen en is lange tijd mijn standaard geweest.
Toen ik meer begon te doen met lagere temperaturen, ook eens wat anders geprobeerd.
Black Ranch Quebracho werkt goed, knettert niet, is een 2e keer bruikbaar, maar heeft helaas wel het bekende geurtje waar hier vaker over gesproken wordt.
Black Ranch Marabu is dan inderdaad de betere keuze, voorderest redelijk vergelijkbaar.
Laatst eens een zak The Bastard op de kop getikt. Ook goed, flinke stukken, maar helaas bijna geen 2e keer bruikbaar.
En afgelopen weekend weer een nieuwe binnen gekregen: Cubaanse Marabu Restaurant Houtskool, gekocht via Houtskool.nl. Met name om de belofte dat er daar geen gruis geleverd wordt. En omdat specifiek deze houtskool de meest pure schijnt te zijn. We gaan het maar weer proberen, ervaringen volgen!
 
Bobvt78 zei:
Mocht dit mod-technisch niet passen, haal het dan maar weg, maar ik vond het leuk om het even te delen.

Waarom niet?  ;)
Daar is dit forum toch voor, ervaring delen. :)

De laatste tijd meng ik regelmatig Dammers met Black Ranch Marabu.
Het enige nadeel van die knoertharde Marabu is dat er witte as blijft "plakken" op de kolen en dat er harde kleine kooltjes achterblijven na een BBQ sessie.
Bij het hergebruik (recyclen) hopen deze kleine harde kooltjes zich op, omdat ze zo hard zijn kun je ze niet verpulveren en door het kolenrooster duwen, dat kan met de zachtere Dammers wel.
Voor de rest prima houtskool.
 
Terug
Bovenaan Onderaan