BasBQ
Beef en Steak

Primo vraag

 
 
 

ThrowonD

Stoker
Berichten
494
Goedendag,

Ik heb een varkensnek van een kleine 2 kilo.

Nu vroeg ik mij af, deze past prima aan 1 kant Rechts van de primo.
Moet ik die warmtesteen ook plaatsen boven mijn kolen Links van de primo?

Heb wat moeite om rookhout er telkens bij te mikken als ik die steen ook aan de linker kant leg.


Graag jullie input
 
Je steekt toch niet alle kolen gelijk aan? Dan kan je het rookhout gewoon vast tussen de niet ontbrande kolen stoppen, dan komt het geleidelijk aan de beurt.

Je kan ook blokken rookhout proberen, twee is meer dan genoeg voor een sessie.
 
Dat is ook een optie..., terwijl ik wel ergens gelezen heb, dat vlees geen "rook meer opneemt" als het de 40 graden heeft bereikt...
 
Ook zou ik het vlees links leggen ipv rechts op de primo aangezien de luchtinlaat links zit.

Verstuurd vanaf mijn SM-T533 met Tapatalk

 
Brecht zei:
Ook zou ik het vlees links leggen ipv rechts op de primo aangezien de luchtinlaat links zit.

Verstuurd vanaf mijn SM-T533 met Tapatalk

Verklaar uw nader.., want ik had juist andersom bedacht, dat het voor de lucht inlaat juist goed is (WEG van het vlees)

Ben heel benieuwd naar uw input
 
Als je de Primo hebt ingericht als split grill, dus met de divider plate erin hoef je de D-Plate niet te plaatsen op het gedeelte met de houtskool (hete zone)
in wezen werkt de Primo dan net als een weber ketel.
Tenzij je het hele rooster wilt gebruiken, maar je gaf al aan dat je alleen het gedeelte in de koude zone wilt gebruiken (voor indirect BBQ-en).
Het antwoord is dus Nee, dat hoeft niet.
 
Als je je vlees aan de linkse kant legt dan ligt de houtskool die brand hier normaal ook onder, de rechtse kan kan je eventueel afdekken met alu folie. Het voordeel hiervan is dat de aangezogen lucht enkel gebruikt word om het vuur te voeden. Anders stroomt er ook een deel lucht gewoon door je kamado en hoe meer luchtstroming hoe meet uitdroging van hetgeen erop ligt.
 
ThrowonD zei:
Dat is ook een optie..., terwijl ik wel ergens gelezen heb, dat vlees geen "rook meer opneemt" als het de 40 graden heeft bereikt...

Sommige van die dingen blijven rondspoken... De rookring vormt zich tot een bepaalde temperatuur. Maar de rook gaat rustig door hoor.
Anders zou je iets ook niet kunnen oversmoken. Maar neem van mij aan of probeer het zelf met een kip, met een berg rook wordt ze gewoon bitter. Ongeacht de temperatuur.
 
Net zoals die rookring, zonder rook kan je die krijgen en met rook kan hij ook wegblijven.

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk

 
Brecht zei:
Als je je vlees aan de linkse kant legt dan ligt de houtskool die brand hier normaal ook onder, de rechtse kan kan je eventueel afdekken met alu folie. Het voordeel hiervan is dat de aangezogen lucht enkel gebruikt word om het vuur te voeden. Anders stroomt er ook een deel lucht gewoon door je kamado en hoe meer luchtstroming hoe meet uitdroging van hetgeen erop ligt.
Is dit bewezen, als in, kun je dit echt over meerdere stukken vlees / meerdere momenten merken?
Volgens mij zijn er nog zo veel meer openingen waar ook gewoon lucht kan stromen ipv dwars door de kolen, dat ik me nog niet echt een voorstelling kan maken dat dit ook echt substantieel verschil maakt, maar het is het.probrren waard.
Maar dan nog kan je vlees nog steeds rechts liggen toch?
 
dennis zei:
Is dit bewezen, als in, kun je dit echt over meerdere stukken vlees / meerdere momenten merken?
Volgens mij zijn er nog zo veel meer openingen waar ook gewoon lucht kan stromen ipv dwars door de kolen, dat ik me nog niet echt een voorstelling kan maken dat dit ook echt substantieel verschil maakt, maar het is het.probrren waard.
Maar dan nog kan je vlees nog steeds rechts liggen toch?
Dit is toch hoe ze het vermelden bij primo op hun instructievideo's. Indien er maar 1 helft gebruikt word, dan links, beide helften is gewoon met 2D stone's, direct en indirect is direct links, indirect rechts. Of je nu echt het verschil zal proeven dat weet ik niet maar alle beetjes helpen vind ik
 
Hmm, ik meen toch wel met enige regelmaat gezien te hebben dat er links kolen aan waren en men het vlees rechts indirect neerlegt (doe ik zelf ook vaak, maar dat is sowieso geen garantie dat er ook maar iets van klopt)
Ik zal de primo video's eens bekijken.
 
Waarschijnlijk is dit dan vlees dat men eerst geseard heeft of op het einde wil searen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk

 
Geen idee, zou best kunnen.
Volgens mij heb ik een dergelijke setup ook regelmatig in posts van ewald gezien, zoals bv hier:
http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=11878.0
Maar ik weet natuurlijk de achterliggende gedachte niet :)

Ik zal er eens mee experimenteren; nooit diep over nagedacht, dus is wel interessant.
 
Ja, dat vind ik ook, hoe meer je er over nadenkt hoe ingewikkelder het wel word  :). Maar ik denk ook hoe meer kennis je hierover vergaart hoe makkelijker je kan werken met een kamado.
 
dennis zei:
Geen idee, zou best kunnen.
Volgens mij heb ik een dergelijke setup ook regelmatig in posts van ewald gezien, zoals bv hier:
http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=11878.0
Maar ik weet natuurlijk de achterliggende gedachte niet :)

Ik zal er eens mee experimenteren; nooit diep over nagedacht, dus is wel interessant.

Dit is de setup die ik 99 van de 100 keer BBQ-en gebruik, en niet alleen voor friet :D
Een D-plate op het gedeelte van de kolen leggen heeft in deze setup (indirect) totaal geen zin.
niet te moeilijk denken, de kolen liggen ver weg van het vlees/product en de temperatuur probe op het rooster geeft de daar heersende temperatuur weer,
kan niet mis gaan.
En het voordeel is dat je een lekker stuk vlees ook nog even een end sear kunt geven zonder de setup te veranderen
 
Ewald zei:
dennis zei:
Geen idee, zou best kunnen.
Volgens mij heb ik een dergelijke setup ook regelmatig in posts van ewald gezien, zoals bv hier:
http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=11878.0
Maar ik weet natuurlijk de achterliggende gedachte niet :)

Ik zal er eens mee experimenteren; nooit diep over nagedacht, dus is wel interessant.

Dit is de setup die ik 99 van de 100 keer BBQ-en gebruik, en niet alleen voor friet :D
Een D-plate op het gedeelte van de kolen leggen heeft in deze setup (indirect) totaal geen zin.
niet te moeilijk denken, de kolen liggen ver weg van het vlees/product en de temperatuur probe op het rooster geeft de daar heersende temperatuur weer,
kan niet mis gaan.
En het voordeel is dat je een lekker stuk vlees ook nog even een end sear kunt geven zonder de setup te veranderen

+1
 
Terug
Bovenaan Onderaan