BasBQ
Beef en Steak

Primo xl

Fletcher

Tondelzoeker
Berichten
9
Hallo allemaal,

Ik ben mijn xl aan het installeren maar nou loop ik tegen het volgende aan,
Als ik de as zou willen verwijderen met bijvoorbeeld de aspook dan valt dat tussen de plaat die onder het kolenrooster ligt en het luchtrooster aan de voorkant?
Wat zijn jullie ervaringen?

Groetjes

OV05Ghh.jpg

Jl80XjX.jpg
 
Ik heb geen aspook; eens in de zoveel sessies haal ik het kolenrooster eruit, en het stenen hitteschild en dan haal ik hem met het vegertje en schepje van het haardstel leeg.

Maar met de aspook zul je dan inderdaad de zooi nog een keer over de rand van de luchtinlaat moeten harken.
 
Voor het aansteken van de houtskool even met de pook erdoor, ik haal daarbij zoveel mogelijk over de rand op een blik (als in stoffer en blik  ;) ). Om de paar sessies alles eruit en met een veger of afzuiger grondig schoonmaken.
 
Ceriel +1
 
Ik heb een goedkoop as stofzuigertje gehaald (cranenbroek). Eens in de zoveel tijd alles leegscheppen en daarna as wegzuigen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Als je dat schuifje heen en weer schuift dan schuif je het meeste as er tussenuit... vrrder gebruik ik ook een aszuigertje via Coolblue. Mooi spul. Toch werkt om de zoveel... alles eruit tillen en leeg vegen ook prima. Dan kun je ook de luchtgaten van de vuurkorf leeg halen voor optimale luchtstroming.
 
ChrisO zei:
Ik heb een goedkoop as stofzuigertje gehaald (cranenbroek). Eens in de zoveel tijd alles leegscheppen en daarna as wegzuigen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ik ook een Einhell. Maar die gebruik ik ook voor de zaagtafel en frees en alle andere klusjes waar de huisstofzuiger niet voor gebruikt mag worden.
 
Ceriel +1,
De as ligt mij echt niet in de weg in dat richeltje tussen de steen en de base, eens per jaar haal ik hem helemaal leeg
 
Tip:
Als je de Primo indeelt met de firebox divider (ene helft direct en andere helft indirect) zorg er dan voor dat je het houtskool (directe gedeelte) aan de linkerkant houdt.
De luchtinlaat zit namelijk ook iets links uit het midden, bij gebruik van de divider plate reageert je houtskool hier lekkerder op.
 
Fletcher zei:
Bedankt voor de tips :)

Nog een TIP: Als je de divider plate erin hebt staan en je houtskool ligt netjes in het linker gedeelte leg dan een stuk  aluminium folie over het kale kolenrooster aan de rechterkant.
door de gaten van het kolenrooster af te dekken voorkom je valse trek en wordt de lucht gedwongen om door de kolen te gaan, dit maakt  de BBQ nog stabieler.
Ik heb een malletje geknipt uit een aluminium serveerschaal en deze op het rechter gedeelte van het kolenrooster gelegd.
 
Altijd handig die serveerschalen je kan ze ook overal voor gebruiken.
Alleen even uitkijken dat je ook echte aluminium schalen gebruikten niet die aluminium schalen die daar wel op lijken maar in wezen van plastic zijn.
Kan je je voorstellen wat er dan gebeurt (is mij overkomen :blush:) dom dom dom. :)
 
Ewald zei:
Fletcher zei:
Bedankt voor de tips :)

Nog een TIP: Als je de divider plate erin hebt staan en je houtskool ligt netjes in het linker gedeelte leg dan een stuk  aluminium folie over het kale kolenrooster aan de rechterkant.
door de gaten van het kolenrooster af te dekken voorkom je valse trek en wordt de lucht gedwongen om door de kolen te gaan, dit maakt  de BBQ nog stabieler.
Ik heb een malletje geknipt uit een aluminium serveerschaal en deze op het rechter gedeelte van het kolenrooster gelegd.

Dus als ik het me goed kan voorstellen ligt je te bereiden vlees op aluminium folie en niet op het kale rooster :)]
 
RvH6511 zei:
Ewald zei:
Fletcher zei:
Bedankt voor de tips :)

Nog een TIP: Als je de divider plate erin hebt staan en je houtskool ligt netjes in het linker gedeelte leg dan een stuk  aluminium folie over het kale kolenrooster aan de rechterkant.
door de gaten van het kolenrooster af te dekken voorkom je valse trek en wordt de lucht gedwongen om door de kolen te gaan, dit maakt  de BBQ nog stabieler.
Ik heb een malletje geknipt uit een aluminium serveerschaal en deze op het rechter gedeelte van het kolenrooster gelegd.

Dus als ik het me goed kan voorstellen ligt je te bereiden vlees op aluminium folie en niet op het kale rooster :)]

De opmerking van Ewald is anders bedoeld.
Het stuk wat je afdicht is het stuk van je kolenrooster waar de briketten niet liggen je maakt op die manier een direct en een indirect gedeelte het vlees ligt gewoon op het bovenste rooster maar boven het afgedichte stuk.

http://www.bluesmoke-bbq.nl/037splitgrill/Split_Grill_BBQ_Procedure.php

Wellicht vind je dit verhaal iets duidelijker.

 
Hans zei:
RvH6511 zei:
Ewald zei:
Fletcher zei:
Bedankt voor de tips :)

Nog een TIP: Als je de divider plate erin hebt staan en je houtskool ligt netjes in het linker gedeelte leg dan een stuk  aluminium folie over het kale kolenrooster aan de rechterkant.
door de gaten van het kolenrooster af te dekken voorkom je valse trek en wordt de lucht gedwongen om door de kolen te gaan, dit maakt  de BBQ nog stabieler.
Ik heb een malletje geknipt uit een aluminium serveerschaal en deze op het rechter gedeelte van het kolenrooster gelegd.

Dus als ik het me goed kan voorstellen ligt je te bereiden vlees op aluminium folie en niet op het kale rooster :)]

De opmerking van Ewald is anders bedoeld.
Het stuk wat je afdicht is het stuk van je kolenrooster waar de briketten niet liggen je maakt op die manier een direct en een indirect gedeelte het vlees ligt gewoon op het bovenste rooster maar boven het afgedichte stuk.

http://www.bluesmoke-bbq.nl/037splitgrill/Split_Grill_BBQ_Procedure.php

Wellicht vind je dit verhaal iets duidelijker.

Duidelijk nu. Dank je wel voor de toelichting.
 
Fletcher zei:
En de gaten (4 stuks) in de zijkanten van het inzetstuk blijven die wel open?

Groetjes

Dat inzetstuk heet de fire box, ja die gaten blijven open, alleen het lege/kale gedeelte KOLEN-rooster leg je alufolie over
 
Terug
Bovenaan Onderaan