BasBQ
Beef en Steak

Hoeveelheid briketten weber 57 cm

 
 

Hermanusb

Kooltjesharker
Berichten
198
Ik heb vandaag de bbq voor het eerst aan gedaan.
Bij aankoop zaten er 2 zakjes bij met briketten ik heb er in in de starter gedaan en daarna in de Q.

Met beide schuifjes open maximaal 130 graden gehaald.
Toen maar de 2e zak in de starter en erbij gezet met een beste stoot houtskool ernog bij.

Daarna ging de temperatuur van de deksel vrij rap richting de 275 graden.

Ik wilde indirect grillen maar omdat het nogal lang duurde voor ik de zaak op een fatsoenlijke temperatuur kreeg heb ik maar ouderwets staan draaien.

Het smaakte best maar ik ben ontevreden over de hoeveelheid briketten die erin gingen.

Ik kreeg de kippenpootjes bijna niet op 74 graden, pas nadat ik de 2e lading erop gooide ging hij als de brandweer.

Dus de vraag is hoeveel mikken jullie op de Q?
 
Het is vaak erg afhankelijk van hoeveel kooltjes je op elkaar legt. Als je op het hele onderrooster verspreid de briketten legt, worden ze minder heet dan wanneer je ze op elkaar stapelt, dus in een hoekje legt. Zelf doe ik meestal zo'n 3 / 4 starter erop en leeg ik die starter aan 1 kant. Zo kan je de dingen die langzamer moeten garen, zoals verse worstjes enzo op het indirecte deel langzaam op temperatuur laten komen en de dingen die je wil grillen zoals hamburgers boven het directe vuur.
 
Is m.i. niet echt een zinnig antwoord op te geven, omdat het sterk afhangt van de briketten.
Even los gezien van de tijd die de warmte aanhoud:
Met de briketten van de Lidl krijg ik mijn outdoorchef dome temperatuur wel redelijk eenvoudig richting de 200-220 graden, met -noem eens wat- 15 briketten.
Die rommel van de Jumbo heb ik met dezelfde hoeveelheid moeite om de 175 te halen.
Pak ik flamy kokosbriketten lukt 250-275 zonder veel moeite, en gooi ik er black ranch houtskool in, dan gaat ie meestal zonder problemen over de 300 graden, als het moet. Al zitten in die houtskool er ook weleens stukken in die bijna niet aan willen op 1 of andere manier.

Dit alles op basis van de starter legen op 1 helft van het kolenrooster, gelijkmatig verdeeld.
 
Gevoelsmatig denk ik dat je toch zeker richting de 175 a 200 graden moet gaan om fatsoenlijk een stuk vlees indirect op temperatuur te brengen.

Toen hij boven de 200 kwam gaarde de biefstuk vrij snel, het was op temp brengen en even direct op de grill en toen waren ze medium. Waarbij ik ze op 57 kort op de grill legde.

Dat zakje wat ik erbij kreeg toen ik hem kocht was gewoon te klein voor de Q
 
Wat voor zakje kreeg je er bij dan? 3 kg Weber brikettenmeuk is meer dan voldoende voor 2 keer bbq'en.
 
Klein beetje achtergrondinformatie over briketten: "gewone" briketten zijn gemaakt van het restproduct van het maken van houtskool, een proces dat pyrolyse heet. Als dat houtskool van noord Europees hout is, brandt de briket vrij snel op. Daarnaast wordt er een berg vul- en bindmiddel aan toegevoegd, waardoor het lastig brandt en weinig warmte geeft.

Kokosbriketten worden gemaakt van de harige huid en schil van kokosnoten. Ze branden beter, warmer en geven maar 4% afval.

Mijn standpunt is dat je, als je wilt barbecuen met een goed stuk vlees, niet moet beknibbelen op briketten. Als je kokos gebruikt, en je bent klaar, zet je de bbq dicht en de volgende keer gooi je een verse starter op de oude briketten. Het is een stuk effici?nter op alle fronten, en als je niet weet welke je moet hebben, Frits heeft een tijdje geleden een objectieve test gedaan waarbij rook, temperatuur e.d. langs komen.

Succes!
 
http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=1354
 
Ik heb dezelfde vraag en ik zie nog geen antwoord. Ik heb 10 kg ecobrassa gekocht en ik heb een 57cm weber. Ik wil 3 u lang simpel bbq-en voor een grote groep. Met simpel bedoel ok sat? en hamburgers. Ik heb een starter. Hoeveel kg of hoeveel lagen briketten zal ik aanbrengen. Advies over hoever de schuiven open moeten en geschikte temperatuur is ook welkom.
 
Ligt er ook helemaal aan wat je klaar wilt maken en op hoeveel graden je wilt grillen en op welke manier .
Want wat is simpel bbq-en  :-/
Dus een simpel antwoord op je vraag is niet zo 1 - 2 - 3  te geven.
 
Ik zal nog wat info toevoegen. Ik wil voor 30 personen in 3 u tijd op een weber 57cm sat?, hamburgers, spareribs, enz klaarmaken. Om voldoende productie te draaien moet ik volgens mij op vol vermogen laten draaien, dus indirect zit er niet in. Is er hiermee voldoende info om een antwoord te geven? Zo niet wat ontbreekt er dan nog? Hoe zouden jullie het aanpakken met zo?n grote groep en het ?standaard?  supermarkt vlees?
 
Dit hangt van ongelofelijk veel factoren af waardoor daar niet echt een pasklaar antwoord op te geven is.

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk

 
er zal toch wel een advies te geven zijn van een ervaren bbqer aan mij als beginner??

Dan geef ik zelf 1 advies en dan daag ik jullie uit om mijn advies te overtreffen:
Ik gooi er 10 kokosbriketten op en ik ga gewoon aan de slag.

Reacties over hoe het noet moet helpen mij niet echt verder. Wel ben ik erg geholpen met een echt advies.

 
Er wordt meerdere malen gezegd dat het van heel veel factoren afhangt en dat er dus geen pasklaar advies bestaat. Als je een pasklaar advies wilt, lees de handleiding van Weber die bij je bbq zit. Daarin geven ze een indicatie van hoeveel briketten. Helemaal pasklaar. En of dat bij jou werkt.... hangt van een heel veel factoren af  :D

Je manier van reageren roept bij mij een tegenreactie op namelijk succes met je eigen advies  :)

Maar vooruit dan maar. Een paar dingen die kunnen helpen dan:

-Je bbq helemaal volgooien met briketten is geen goede zaak. Je wilt altijd een 'koude' zone hebben, omdat als de boel in de fik vliegt je moet kunnen uitwijken. Daarom zullen de meeste kneuters een derde tot de helft van de bbq niet met kolen bedekken.
-daarvan uitgaande, is een halve tot driekwart starter vol briketten vaak een mooie startwaarde om een deel van de Q te bedekken en genoeg hitte te hebben om te grillen.
-Bij grillen bovenste schuif altijd open en onderste naar wens op half tot driekwart of zelfs heel als je echt heet wilt gaan. Vaak zal half open al heet genoeg zijn met kokosbriketten

Bovenstaande gaat uiteraard uit van wat je vraagt en aangeeft, namelijk grillen en ecobrasa kokosbriketten. Voor barbecue?n gelden weer andere regels omdat de temperatuur dan (veel) lager is. En voor andere kooltjes gelden ook andere hoeveelheden.
 
dromer1967 zei:
Er wordt meerdere malen gezegd dat het van heel veel factoren afhangt en dat er dus geen pasklaar advies bestaat. Als je een pasklaar advies wilt, lees de handleiding van Weber die bij je bbq zit. Daarin geven ze een indicatie van hoeveel briketten. Helemaal pasklaar. En of dat bij jou werkt.... hangt van een heel veel factoren af  :D

Je manier van reageren roept bij mij een tegenreactie op namelijk succes met je eigen advies  :)

Maar vooruit dan maar. Een paar dingen die kunnen helpen dan:

-Je bbq helemaal volgooien met briketten is geen goede zaak. Je wilt altijd een 'koude' zone hebben, omdat als de boel in de fik vliegt je moet kunnen uitwijken. Daarom zullen de meeste kneuters een derde tot de helft van de bbq niet met kolen bedekken.
-daarvan uitgaande, is een halve tot driekwart starter vol briketten vaak een mooie startwaarde om een deel van de Q te bedekken en genoeg hitte te hebben om te grillen.
-Bij grillen bovenste schuif altijd open en onderste naar wens op half tot driekwart of zelfs heel als je echt heet wilt gaan. Vaak zal half open al heet genoeg zijn met kokosbriketten

Bovenstaande gaat uiteraard uit van wat je vraagt en aangeeft, namelijk grillen en ecobrasa kokosbriketten. Voor barbecue?n gelden weer andere regels omdat de temperatuur dan (veel) lager is. En voor andere kooltjes gelden ook andere hoeveelheden.
+1

Persoonlijk lijkt mij 1 Weber te weinig om voor zo?n grote groep dit menu te bereiden, zeker zonder ervaring. Of je moet voorgegaard vlees nemen...
Daarnaast zou ik het op prijs stellen dat je jezelf nog even voorstelt
 
Thnx, precies het advies wat ik nodig heb!! De starter 3/4 vol en gaan en een plekje vrijhouden op het rooster voor als de vlam erin slaat.

Excuses dat er enige irritatie zat in mijn vraagstelling op den duur. Gelukkig dat dromer1967 toch een goed afvies weet te geven.

1 bbq is wat weinig voor zo?n grote groep, maar we hebben geen haast en we hebben veel salades ed. erbij en eenvoudig vlees dat snel gaar is dus komt vast goed. Ik denk wel dat het moet lukken om iedere 15 miinuten 15-20 hamburgers of sat? eraf te halen. Dus dat is 80 per uur of misschien iets minder. Niet ideaal maar zal vast lukken.
 
Uiteindelijk moet je gewoon beginnen.
Indien nodig gooi je nog een halve starter erbij.

En het mooiste Is dat als het niet naar je zin gaat, je een goede reden heb om het nogmaals te doen.

Je zou ervoor kunnen kiezen eerst het indirecte (dus niet boven de briketten) deel vol te leggen met burgers bijvoorbeeld. Deksel erop en even lekker op temperatuur laten komen.
Vervolgens afgrillen direct boven de briketten.
Hierbij Is de dikte van je burger wel een belangrijk dingetje, maar je moet het ook een beetje aanvoelen.
Op deze wijze Is een wat grotere hoeveelheid vlees goed beheersbaar. De burgers die nog niet aan de beurt zijn, liggen veilig in de indirecte zone.

Gewoon doen en vooral veel bbq-en en grillen. Dan krijg je er een gevoel bij.
Hoe je bbq reageert op bepaalde brandstof, stand van de lucht schuiven, met of zonder deksel, enzovoort

Ook kan ik je adviseren de vele tips op dit forum te lezen.
En helemaal mooi Is een goed boek.
Het bbq boek van 2017 van ene noskos schijnt wel ok? te zijn  ;)
http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=19121.msg294707#msg294707
 
Een 57cm Weber voor 30 mensen is echt geen probleem met een goede voorbereiding. Ik heb meermaals een feestje met 50 mensen hiermee van eten voorzien.

Ik gebruikte een bijna volle starter kokosbriketten met een koude zone van 1/3 van het kolenrooster. Daarnaast zul je het moeten zoeken in vlees dat snel gaar is (niet te dikke kippendijsat? bijvoorbeeld) en/of wat is voorgegaard. Dat hoeft geen gekookte soep van de supermarkt te zijn; je kunt uiteraard ook prima z?lf de dagen ervoor spareribs al low & slow roken die je alleen aflakt en opwarmt op de dag zelf (wel met een iets grotere koude zone dan, even wat kolen aan de kant).

Ook iets als pulled pork kun je prima vooraf maken en in een aluminium schaal op de Weber opwarmen en afmaken met saus. Ziet er alsnog spectaculair uit en je hebt in 10 minuten makkelijk 4 kilo vlees klaar.

Grotere stukken kip zoals dij met bot heb ik in het verleden een paar keer geconfijt (in (ganzen)vet langzaam garen in de oven, daarna in het vet weken houdbaar) en opgewarmd in de Q. Komt wel vet vanaf wat zorgt voor steekvlammen, dus indirect opwarmen en daarna goed opletten bij het grillen voor het krokante velletje.

Succes!
 
Ik heb de firestarter vol gedaan met eco brasa en dat verspreid over heel het rooster. Prima voor 3 u bbq en meer dan genoeg vlees voor 30 man. Iedereen was dik tevreden.
 
Mooi zo.
Als iedereen tevreden Is, dan is het geslaagd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan