BasBQ
Beef en Steak

Houtblokken / Stammen

O

Onfire

Gast
Ik gebruik voornamelijk houtskool/briquetten in de BBQ, maar ik zie op youtube (veelal bij argentijnse bbq's) dat ook regelmatig "gewoon" hout gebruikt word.

Welke houtsoort is hiervoor het beste bruikbaar? En is het dan beter om takken/stammen of geklooft hout te gebruiken?

En wat zijn de eventuele voor en nadelen tov regulier houtskool/briquetten. Uiteraard zal de smaak van de rook (houtsoort) invloed hebben op het eind resultaat.

(excuus voor als deze vraag al beantwoord is, ik kon het met de zoekfunctie niet vinden).
 
Loofhout het liefst hard zoals Eik of Beuk, Okkernoot(Hickory), Esdoorn kan ook, of fruitbomenhout (Appel,Peer, Kers). Geen naaldhout daar zit te veel hars in.
Persoonlijk zou ik het hout eerst tot kool laten verbranden, als er nog gele vlammen afkomen betekent dat je onvolledige verbranding hebt dus zit er nog vuiligheid in de vorm van teer etc. in de verbrandingsgassen. Daardoor is de kans groot dat er vieze smaakjes op je te BBQ-en product neerslaat. Het ligt ook erg aan de soort hout, want fruithout gebruiken we ook om te roken, maar de kans op oversmoken wordt wel weer erg groot. vandaar dat ik zeg verkolen en dan pas BBQ-en.

Het hout dient wel goed gedroogd zijn net als voor een open haard.
 
Bij de Argentijnse BBQ laten ze het hout eerst opbranden tot kool, waarna ze het onder het vlees schuiven, althans zoals ik het in de filmpjes heb gezien. Dus nooit onverbrand hout onder het vlees.

in de VS zie je wel eens 'stickburners', maar die worden dan eigenlijk alleen in offset smokers gebruikt. Of dat zso gezond is durf ik niet te zeggen...
 
Ikzelf zou geen gewoon hout gebruiken om op te barbecueen. Dit is namelijk een proces dat je ongelofelijk goed moet beheersen wil je iets deftig klaarmaken aangezien gewone houtstook nogal wat onzuiverheden in de lucht en op je vlees blaast. Het is namelijk zeer moeilijk om een goede verbranding te krijgen met puur hout en zeker als je wil low and slow barbecueen. Maar indien je dit toch wilt proberen is hout van loofbomen geschikt. Wel zou ik wat grotere stukken gebruiken en de bast verwijderen.
 
Bedankt voor de antwoorden! Hier kan ik wat mee.

Ik ga het denk ik maar eens proberen met oven gedroogd eiken hout. Eerst flink opstoken in de vuurpot en de goede kolen overhevelen naar de bbq.  Ik zal mijn bevindingen terug posten als ik er mee aan de slag ben geweest.



 
Mijn el Cheapo offset stook ik juist voornamelijk wel op hout.
begonnen met berkenhout, enige tijd geleden voor weinig wat resten gedroogd appel en pruimen hout in kunnen kopen.
het is wel een klus om de verbranding goed te houden, maar elke keer dat je de offset gebruikt gaat dat makkelijker.
En het verschil in geur en smaak tussen de verschillende soorten hout zijn heel duidelijk terug te proeven in het eind resultaat.
berkenhout kan ik bij het plaatselijke tuincentrum kopen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan