BasBQ
Beef en Steak

MOINK-inspired balls

 
 
 

Henk

Vuurmaker
Berichten
93
Vandaag zag ik allemaal MOINK balls langskomen op dit forum en kreeg daardoor zin in een smaakvolle gehaktbal als avondeten. Half uurtje eerder van kantoor vertrokken om te "koken", want tijdens het garen kan je ook nog wat werken.

Gebruikte specerijen (ongeveer):
- 3 tl paprikapoeder
- 2 tl zwarte peper
- 1 tl zout
- 1/2 tl uienpoeder
- 1/4 tl knoflookpoeder
- 1/4 tl mosterdpoeder

Dit gemengd met 1 ei en qua volume ongeveer even veel paneermeel.

Vervolgens 300g rundergehakt er doorheen gekneed en 2 ballen van gemaakt.

Iedere bal ingepakt in 3 plakken ontbijtspek. Als je dat handig doet kan je dat vastzetten met ??n prikker per bal.

De verse maiskolven ??n laag blad laten houden zodat ze zo min mogelijk uitdrogen.

Pk0j7qw.jpg


Smokerbox met Elzenhout snippers onder de plate setter en indirect bij 140oC laten garen tot zo'n 60oC, wat ongeveer 5 kwartier duurde.

Vervolgens ingesmeerd met Santa Maria bbq sauce en nog een half uurtje door verwarmd tot 72oC.

ttpxBkg.jpg


Ik was dik tevreden over de gehaktballen en volgens mij heb ik nog nooit zo'n sappige maiskolven gegeten.
 
Lust ik wel
 
Lekker maaltje met fijne plaatjes!
 
Hele mooie ballen hoor, had je nog iets met de maiskolven gedaan?
 
Alleen bijna al het blad eraf voordat ze op de q gingen. En de pluim er af geknipt.

Op het bord een scheutje vloeibare olijf margarine (bij gebrek aan boter) erover. Maar dat was niet eens nodig geweest, zo sappig waren ze.
 
Mooie ballen. En in XXL versie smaken ze ook natuurlijk. Zit er aan de mais niet een heel sterke rooksmaak als ze zo lang in de rook mee garen?

(Ps) je had de mails ook in een schaaltje kunnen leggen en de ballen er op. Dan loopt het vet dat uit het spek komt mooi over de kolven.

Succes met de fotowedstrijd.
 
Bram zei:
Zit er aan de mais niet een heel sterke rooksmaak als ze zo lang in de rook mee garen?

Bij de ma?s heb ik geen rooksmaak gemerkt. Ik denk dat die in het blad is gaan zitten.
 
Henk zei:
Alleen bijna al het blad eraf voordat ze op de q gingen. En de pluim er af geknipt.

Op het bord een scheutje vloeibare olijf margarine (bij gebrek aan boter) erover. Maar dat was niet eens nodig geweest, zo sappig waren ze.


Nadat ik ze uit het schilletje heb even spoelen insmeren met boter een klein beetje honing en in aluminium folie en terug op de Q.
We zijn zoetekauwen. :D
 
Lekker hoor. Wat je al niet met een bal gehakt kan doen
 
Lekkere ballen en mais had ik wel gelust
 
Terug
Bovenaan Onderaan