BasBQ
Beef en Steak

PID controller in de maak voor weber MT 57 GBS

Muncky78

Sprokkelaar
Berichten
32
Via het forum kwam ik erachter dat er een leuk goedkoper alternatief is voor bv een BBQ guru PartyQ controller. Tuurlijk, de guru ziet er goed uit en de recensies zijn goed maarja...de prijs h?  :)
Voor mij als beginner nog wat too much en dan zou ik de heatermeter zelfs een veel mooier alternatief vinden maar nu eerst oefenen met spullen uit China :).

Ik heb dus zo'n PID controller bij Alie besteld en die is van de week binnen gekomen dus gelijk aan de knutsel. Heb ook al een paar goeie tips ontvangen van een ander forum lid. Super!
De blower is nog niet binnen dus kan het nog niet helemaal afmaken nu. Er is al veel info te vinden op het forum over de werking enzo dus daarom gelijk maar wat foto's:









De binnenkant wordt nog afgewerkt met een afdekplankje over de kabels enzo. Het bakje heeft dan nog genoeg ruimte om netsnoer, thermokoppel en blower in op te bergen wanneer ie in de garage opgeborgen wordt.

Met de schakelaar op de achterkant kan de controller worden uitgeschakeld en met de schakelaar aan de voorkant kan de fan even uitgezet worden wanneer ik b.v. het deksel er even afhaal. E.e.a. even getest en so far so good.

Nu nog even opzoek naar een fatsoenlijke handleiding van de REX-C100 :)
Die er bij zat is niet zo duidelijk.

Later meer zodra de blower en stappenboor binnen is. Wordt vervolgd! Zal dan ook m'n ervaringen delen hoe dat bevalt op een kettle. Wie weet weer nuttig voor een ander. Ik kon er zelf nog nl niet zoveel over vinden icm met een kettle. De meesten plakken um op een WSM :)


 
Leuk project. Heb zelf ook een 57 Kettle en al zo'n PID controller. Al enig idee waar en wat voor gat/luchttoevoer je wil maken?
Heb misschien de mazzel dat ik de gas ontsteking van de deluxe kan gebruiken.
Voorbeeld van TVWBB:
Adaptor_zpsfe4237a8.jpg

(Misschien dat ik zelf gelijk voor de heatermeter ga)
 
ice-T zei:
Leuk project. Heb zelf ook een 57 Kettle en al zo'n PID controller. Al enig idee waar en wat voor gat/luchttoevoer je wil maken?
Heb misschien de mazzel dat ik de gas ontsteking van de deluxe kan gebruiken.
Voorbeeld van TVWBB:
(Misschien dat ik zelf gelijk voor de heatermeter ga)

Dat is wel mazzel inderdaad. Volgensmij is het gasbuisje daar prima voor te gebruiken. Bij mij wordt het boren. Ik ben nou weer niet zo handig dat ik iets kan bouwen op de schuiven zeg maar. Ik denk dat het een gat wordt voor een 1/2" buisje. Zoiets.

Hier haalde ik mijn inspiratie voor de doorvoer vandaan:

Voorbeeld van tvwbb
en
Voorbeeld van forumlid Wimpie007

Ik moet nog even wachten op de onderdelen en dan gaat het gebeuren. 't heeft wel wat: een gat boren in een vrij nieuwe bbq :) Weg garantie natuurlijk :)

Hier komt er vast ook nog wel een keer een heatermeter! Maar eerst maar eens ff hiermee oefenen.

Hoe bevalt de PID controller op jouw kettle? Of, moet je hem nog installeren?
 
Muncky78 zei:
ice-T zei:
Leuk project. Heb zelf ook een 57 Kettle en al zo'n PID controller. Al enig idee waar en wat voor gat/luchttoevoer je wil maken?
Heb misschien de mazzel dat ik de gas ontsteking van de deluxe kan gebruiken.
Voorbeeld van TVWBB:
(Misschien dat ik zelf gelijk voor de heatermeter ga)

[...]

Hier komt er vast ook nog wel een keer een heatermeter! Maar eerst maar eens ff hiermee oefenen.

Hoe bevalt de PID controller op jouw kettle? Of, moet je hem nog installeren?

Gebruik de PID nu voor mijn sous vide koker, bbq heb ik net pas. Maar ik heb er gewoon een 230v stopcontact als uitgang gemaakt in mijn kastje (tip!). Dus kan daar (met eventueel een 230AC->12DC adapter) redelijk ook een ventilator mee aansturen.
Als ik tijd over heb zal ik vast testen met deze PID, maar gok dat ik uiteindelijk toch redelijk snel voor een HeaterMeter oid zal gaan.

(Heb je ook overwogen om de onderste klep automatisch te bedienen? :
http://tvwbb.com/showthread.php?61934-First-cook-w-servo-mounted-to-Weber-kettle&p=685531&viewfull=1#post685531
Ik weet nog niet wat handiger is;
Ventilator of servo?)
 
Das best een goeie tip! Thanks! Zal eens kijken of ik nog iets passends heb liggen. 't zal voor mij nu echter nog geen noodzaak zijn. Tot voorkort had ik nog nooit van sous vide gehoord :)

Ik heb wel even gekeken naar zo'n servo oplossing. Opzich mooi dat je dan niet hoeft te boren maar ik heb denk ik niet genoeg kennis van de benodigde aansturing hiervoor. Zul je vast wel een HM voor nodig zijn :)
En, het lijkt mij wat minder praktisch met op- en afbouwen. Wat zou het voordeel eigenlijk uberhaupt zijn van zo'n aansturing t.o.v. een blower behalve dan dat je niet hoeft te boren?
 
Een update:

Electra is inmiddels afgeschermd:


Blower is ondertussen ook binnen en ik heb nog wat spullen gehaald voor de montage aan de Q. In exploded view:




De wartel past precies over de blower uitgang en heb ik met montagekit aan de blower geklaaid (van dat geklaai heb ik nog geen foto gemaakt):






Wartel zit mooi stevig vast aan de blower met de montage kit. Dat gaat wel werken.

Ben er al wel achter dat ik beter geen tulpstekkers had kunnen kiezen voor de stekkertjes. Wat een drama dingen zijn dat.  Verliezen snel verbinding. Kwetsbaar.

En de blower draait het beste met de opening naar boven. Met de opening naar beneden wil hij soms niet eens opstarten wanneer ie dat moet van de PID. Das opzich niet zo'n punt maar wel goed om te weten.
Blowertje geeft best nog wel wat lucht trouwens.

Het zachtkoperen buisje (15mm) past precies in het bochtje. Met wat soldeer zet ik het vast. Het koper buig ik nog wat rond en boor er nog gaatjes in. Hoop zo de lucht mooi te kunnen verdelen in de ketel (met dank aan wimpie007 voor het idee).

Nu nog wachten op de stappenboor :)
 
Thnx Adrie! Ja klopt dat opbergvakje is wel praktisch.

Inmiddels weer een stap verder:

Stappenboorset is binnen (als iemand ze eens wil lenen laat maar horen als je een beetje in de buurt woont van Emmen):


Gat van 18mm geboord. Ging erg gemakkelijk en het is een mooi rond gat geworden waarbij het emaille maar nauwelijks beschadigd raakt:


Koperen buis wat gebogen en voorzien van gaatjes (aan de onderkant):

Koppeling aan het bochtje is wat 'lomp' maarja dat had ik in huis.

Gemonteerd:

De luchtstroom is gelukkig maar laag. As zal hierdoor niet opwaaien denk ik. Anders prik ik er nog wat gaatjes bij.

Met rooster:


Aan buitenkant waar nog een kapje op moet wanneer de controller niet gebruikt wordt:


En met blower:


En nu snel een praktijk test doen :). Zaterdag staan er spareribs op het menu :)

Ben benieuwd of het goed gaat werken.
 
Wij zijn ook wel errug nieuwsgierig naar je resultaten hiermee.
Wel leuk bedacht.  :) !
 
wimpie007 zei:
wow, mooie bocht geworden!!!
dit gaat perfect werken...
nice!

Thnx! En nogmaals thnx ook voor je tips! Hebben mij goed geholpen!
Zaterdag de live test.
 
chckstrk zei:
Ziet er goed uit. Heb je ook een linkje naar wat je allemaal besteld hebt bij alie?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Zekers. Komt ie:

PID controller en SSR: http://s.aliexpress.com/aERjIBrq
Blower: http://s.aliexpress.com/rm2AziqM
Thermokoppel 0-800grC: http://s.aliexpress.com/e2MZnMrA
Thermokoppel 0-400grC: http://s.aliexpress.com/aUFZbMBb
Stappenboor: http://s.aliexpress.com/eMZbEJJZ Mijn gat was trouwens 18mm.
En als reserve deze SSR: http://s.aliexpress.com/ayiY7zIr om eventueel nog eens alleen de 12V naar de blower te kunnen schakelen (deze schakeld alleen gelijkstroom-die bij de controller zit alleen wisselstroom).

En een aantal koppelingen heb ik bij de wildkamp gehaald. Was een 3/8" bocht, verloop 3/8" naar 1/2", fiberringen, 0,5mtr zachtkoperen buis, kort stukje verwarmingsbuis, 1/2" wartel en een 1/2" koppelstuk.
Het houten kistje komt bij de xenos vandaan maar goed, daar kun je van alles voor verzinnen.

Waarom nou 2 thermokoppels? Ik had per ongeluk eerst de 0-800grC versie besteld en las later ergens hier op het forum dat het eigenlijk een 0-400 moet zijn. Vandaar die ook besteld maar....nu heb ik aan de 0-400 geprobeerd een tulpstekker aan te solderen met als gevolg een flinke temperatuur afwijking (gaf 92grC aan bij kokend water). Dit zal zeker aan mijn gebrekkige soldeerkunsten te maken hebben en dat het misschien beter was om een andere stekkerverbinding te kiezen. Vandaar dat ik nu toch de 0-800 versie heb gepakt en nu rechtstreeks op de PID controller heb aangesloten (dus geen onderbreking in het snoer) en die geeft precies 100grC aan bij kokend water. Ik gok er maar op dat deze versie ook wel gaat werken dus ben achteraf weer blij met de verkeerde bestelling :)
 
Dan ben je al een heel eind inderdaad. En nog een 230V naar 12V adapter. Ik heb daarvoor een oude led-adapter gepakt. Had ik nog. 
 
Het is al zaterdag toch?  :D :D

De praktijktest loopt :) ik probeer 110grC aan te houden.

 
En  en  en  lukt dat?
 
Tot nu toe prima! De temperatuur blijft echt mooi constant. Ben er zelfs van onder de indruk :). Alleen de fan blijkt wel onbetrouwbaar. Die wil niet altijd opstarten. Dan moet ik um met de hand even een setje geven en dan doet ie het weer een tijdje. Vreemd.  Ik heb ondertussen al een andere adapter geprobeerd maar dat maakt niet uit.

Iemand tips? Anders moet ik ff opzoek naar een andere blower.
 
Weet het niet zeker, maar van PC ventilatortjes weet ik dat ze wat moeite hebben om te starten onder de 5 volt. Tegenwoordig zie je daarom in de PC's vaak PWM fannetjes.
Beetje trial and error met het zoeken naar een geschikte fan ben ik bang.

Mooie gebouwd trouwens ! Het idee van de ringleiding heb ik stiekem al opgeslagen  B-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan