BasBQ
Beef en Steak

BBQ controller bouw- / gebruikshandleiding

Status
Niet open voor verdere reacties.
 
 
 
 
 

structor

BBQ Junkie
Berichten
6.708
Dit topic is bewust op slot gezet om de informatie zo compact mogelijk bij elkaar te houden. Heb je aanvullingen of zie je fouten plaats dit dan even in het BBQ controller topic.

 
Inleiding structor controller

Het bbq-controller project is opgezet om bij lange bbq sessies de temperatuur te controlleren. De controller doet dit door met behulp van een ventilator lucht in je bbq te blazen en tegelijkertijd de temperatuur te meten. Door de gemeten temperatuur te vergelijken met de ingestelde temperatuur wordt er meer of minder lucht in je bbq geblazen.

Het project is een doe het zelf variant van b.v. de bekende digiQ. Dit project is afgeleid van een bekend DIY project genaamd heatermeter. Het project gaat uit van een opzet van meerder kleine bouwsteentjes die aan elkaar gekoppeld worden via draadloze berichtjes. Eventuele uitbreidingen / functionaliteiten zouden dus in een later stadium toegevoegd kunnen worden door een losse module toe te voegen. Een voorbeeld hiervan kan zijn een koppeling met je mobiel via blue-tooth, dit kan gedaan worden door een variant van de de masternode te maken waar het netwerk kaartje vervangen wordt door een bluetooth module. Of bijvoorbeeld het instellen van je pit temperatuur en bekijken van je temperatuur kan door een later te ontwikkelen module, het voordeel is dat je deze module dus niet bij je bbq hoeft te zetten maar vanwege de draadloze koppeling mee naar binnen kunt nemen, net als bijvoorbeeld bij de maverick temperatuur monitoring.

20121230_123441.jpg


Overzicht

Het bbq-controller project bestaat uit de volgende componenten. De onderdelen gaan hieronder in detail besproken worden. Daarnaast worden ook onderdelen lijstjes gegeven, met linkjes naar in Nederland gevestigde leverancier. De onderdelen zullen elders goedkoper zijn, maar deze onderdelen heb ik gebruikt en werken ;).

bbq_overview.png

 
De bbqcontroller


Doel:
  • Het zelfstandig meten en  regelen van de pit temperatuur op een ingestelde waarde
  • Het meten van 3 foodprobes
  • Het periodiek verzenden van de gegevens naar het 866Mhz domein

De controller is afgeleid van de heatermeter, en wijkt in mijn vorm af doordat ik geen knopjes en/of display heb om de temperaturen weer te geven. De temperaturen worden via de masternode ge-upload naar onze forum server en vanaf daar kan je met je computer, ipad of telefoon je controller in stellen. Eenmaal ingesteld kan de controller zelfstandig opereren en je pit temperatuur zelfstandig beheersen.

Onderdelen lijst

Hardware lijst bbq-controller:



Voor de fan is [url=http://dx.com/p/plastic-cooling-fan-for-electronics-diy-black-dc-12v-128229]dit
een goede keuze.

Bouwbeschrijving

De controller bestaat uit een jeenode en een print die verantwoordelijk is voor het meten van de probes en de aansturing van de ventilator. De opbouw van de jeenode is in
deze link in detail beschreven.

Links boven heb je de 4 chasis delen voor het aansluiten van de foodprobes (de 2.5mm tulp aansluitingen). Rood zit aan de + kant, blauw zit aan de aarde kant (is overal zo).
Dan heb je een led kastdeel, wat niet in de Bill Of materials zat, dus ga je overslaan (had ik nog liggen). Als je een wilt en je komt naar de voorjaarsmeeting neem ik die voor je mee ;)
Dan heb je de 3.5 mm tulp plug voor de ventilator meest rechts dus.
Onder het printje heb je de voeding, dit is 12V. Deze leidt ik meteen naar de fancontrol omdat je elders op de print geen 12V nodig hebt, behalve op een punt naar de jeenode (daar waar de spanningsregelaar zit)

CameraZOOM-20121124211719211.jpg


Van de zijkant zit het er redelijk complex uit, maar in werkelijkheid is het 4x een simpele spanningsdeler voor de temperatuur probes en 1 x fan control.

De spanningsdeler van de temperatuur probe is:
meetprobe.png


De moeten we dus 4 keer gaan opbouwen op het printje, hiervoor begin je met H1-H4 uit te zetten op het printbordje zodanig dat de jeenode er straks in geprikt kan worden (tip: prik de headers op de jeenode en dan in 1 keer op je print). De headers zijn op onderstaand plaatje H1-H4, vanaf nu noem ik dit plaatje stikkervel.

stikkers.png


Nu de printheaders staan kunnen we 4x de spanningsdelers opbouwen.

Je begint bij R1, die plaats je op de 2e pin van rechts (AIO op de jeenode). De andere kant plaats je dusdanig dat je alle 4 de spanningsdelers op de 3.3V lijn kunt aansluiten. Ik heb even een pijtlje getrokken tussen de R1 en R3. De 3.3V lijn moet je ook (eenmaal) op de 3.3V pin op de header zetten. Bij mij is dit H3.

Dan ga je naar R2, ook die komt op de 2e pin van rechts. Mijn R2 zit verstop onder de dradenspagetti en heb ik van H2 naar rechts buiten van H4 laten lopen. Aan de onderzijde van H3 en H4 loopt mijn 3.3V lijn.

R3 zit op de 2e pin van links (let op links) en R4 plaats je op de de 2e pin van links op H4. Verbind alle 3.3V kanten van de weerstanden aan elkaar.

Als dit klaar is laten we de spanningsdeler voor wat hij is, de rest van de spanningsdeler zijn de blauwe en rode draden die je naar Fp (Pit probe, sorry had Pp moeten zijn ;) )  en P1-P3 lopen. Deze zitten voorlopig alleen maar in de weg. 

Dan gaan we de Fan control opbouwen:
fancontrol.png


Je begint met de FET, ik heb deze niet benoemd in bovenstaand plaatje ( :-[), maar dat is het component met het zwarte pijltje er uit. Op het stikkervel heb ik deze wel met FET aangeduid.
De rechterpoot is de aarde. De onderkant in het FAN control schema. De bovenste pin in het schema zit in het midden van de FET. Van deze poot moet je nu de enige diode aansluiten, let op een diode is richtingsgevoelig. De FET moet aan de zwarte kant aangesloten worden. De kant van de diode waar het witte balkje zit sluit je aan op de 12V. De diode staat dus in sper richting.

Nu gaan we de condensator C1 plaatsen. Let op deze condensator is gepolariseerd en is dus richtingsgevoelig. De poot waar het streepje op zit sluit je aan op de aarde, bij mij lijkt hij dus gek te staan, het streepje staat op links. Ik heb het pootje aan de onderkant omgebogen naar het meest rechter pootje van de FET. Het andere pootje van de condensator zit vast aan de middelste poot van de FET vast en dus ook aan de diode.

Dan hebben we nog een weerstand te gaan R6 op het stikkervel.  Ik heb deze weerstand bijna niet ingekort, als je heel goed kijkt op het stikkervel zie je deze lopen naar de meest linkse poot van de FET aan de bovenkant van de print. De andere kant van de weerstand gaat naar de meest rechtse pin op de header (IRQ op de jeenode).

R5 is dus van de LED en slaan we over. Die is namelijk afhankelijk van de LED die je gaat toepassen.... De mijne is veel te zwaar en mijn LED brand dus te zwak  ::)

Dan ga je aan de spagetti gaan werken. Om draden te solderen is het makkelijk ze niet al te ver te strippen en eerst even *licht* te vertinnen, ze moeten nog door de gaatjes heen ;)
Sluit alle op elke header een blauwe draad aan.
H1 - 3e PIN van links
H2 - 3e PIN van links
H3 - 3e PIN van rechts
H4 - 3e PIN van rechts.
Al deze draden moeten dus op elkaar aangesloten zijn als de Jeenode op de header geklikt zit.

Nu de rode draden:
H1 - 2e PIN van rechts
H2 - 2e PIN van rechts
H3 - 2e PIN van links
H4 - 2e PIN van links
De rode draden zitten dus aan de weerstanden vast.

De andere kanten knip je nu op maat, weer hetzelfde recept kort strippen en licht vertinnen. Rood gaat op de pin die het verst in de header gaat. Blauw op de andere zijde.

Sluit nu de voedingsdraden aan op het voedingschasis deel. Ik heb de voedingsdraden helemaal naar de rechterkant gebracht, daar waar de FAN control zit. De blauwe draad sluit je aan op de pin van de condenstator met het streepje. De andere blauwedraden moeten hiermee verbonden zijn! Let dus op dat de gnd van de jeenode hier ook mee verbonden zit!

De rode draad van de voeding sluit je aan op de diode aan de kant waar de witte band zit. Vervolgens soldeer je nog een rode draad hieraan vast en deze breng je naar de FAN chasis pin. Tenslotte zorg je nog dat vanaf dit punt een draad richting de power pin. Ik heb een draadje gesoldeerd van dit punt naar de meest rechtse pin op H4. (staat niet op het stikkervel). Wel op onderstaand plaatje.

IMAG0311.jpg


Op dit chasis deel sluit je nog een blauwe draad aan en breng deze naar de andere kant van de diode.

Even ter inspiratie zo ziet mijn onderkant er uit:
IMAG0313.jpg


Plaats nu de jeenode op het tussen printje.

Nu komt het meest belangrijke, pak je multimeter zet deze op de diode stand en meet of je de schema's goed verbonden hebt. Controleer ook of de voeding goed op de powerpins van de jeenode staat. Ik meet altijd alles door dus zowel aan de jeenode kant, als aan de tussenprint kant.

Als alles goed doormeet kun je de tussenprint en de jeenode samenvoegen en in de kast plaatsen, het geheel ziet er dan als volgt uit:

IMAG0310.jpg


 
De masternode

Doel:
De masternode vertaalt berichten verstuurd via het internet naar draadloze berichten in het 866Mhz bereik en geeft deze door aan de bbqcontroller. De masternode is platgezegd een doorgeefluik.
De masternode is een 'mini computertje' gebasseerd op een jeenode.

20121118_105428.jpg


Onderdelen lijst



Aandachtspunten

Let op bij de carier bordje dat je alle aansluiting van de seriele header gesoldeerd hebt. Voor alle duidelijkheid ik bedoel hiermee de dubbele rij printheaders van tussen het groene printje en de microcontroller chip.

20130308_232951.jpg


De voeding van het kastje heb ik rechtstreeks op de jeenode gesoldeerd, zie onderstaand plaatje
20130308_233005.jpg
 
Remote node

Doel:

  • Het lokaal instellen van de controller
  • Het weergeven van de actuele meetwaarden

Let op: dit onderdeel is nog niet af!

Onderdelen lijst


Bouwbeschrijving


partsListRemote.png


Je start met het display en de print header, soldeer aan de voorzijde de print header vast. Let op dat je de header haaks op je display soldeert, het makkelijkst gaat dit door de header met je hand vast te houden behalve de pin die je gaat solderen (die wordt heet ;) ). Zodra je 1 pin vast hebt zitten tik je alle andere pinnetjes vast.

step1.png


Daarna leg je het display op zijn kop en soldeer je de display controller vast op de andere kant. Of als je het demontabel wilt houden (zoals ik voor eventuele latere detail foto's) soldeer je een vrouwtjes printheader vast. Nadat je de print header vast hebt zitten, moet je voor het standaard 3.3V display de volgende vervolg stappen doen.
Soldeer een druppel tin op R3 bij de pijl van stap2.
Soldeer een druppel tin op de connector bij stap3.
Soldeer een druppel tin op de connector bij stap4.

Nu we toch in detail naar de onderkant kijken. Vlak boven de connector bij stap 4 zit een potmeter (een variabele weerstand), waarmee je de intensiteit van je display kunt instellen. Zodra je alles gesoldeerd hebt, zul je hier hoogstwaarschijnlijk aan moeten draaien om letters te kunnen zien. Dus als je initieel niets ziet, wanhoop dan niet voordat je aan deze potmeter hebt gedraaid ;).

Stap2.png



Inkasten

Ik heb voor het kastje een tweetal shells van jeenode gebruikt. Ik ben begonnen met de bovenzijde en heb in de linker boven hoek het display afgetekend. Vervolgens heb ik aan de binnenzijde met een 3 mm boortje aan de binnenkant gaatjes geprikt, net als vroeger op de kleuterschool ;). Daarna heb ik de gaatjes verbonden en ben ik het plastic gaan pas vijlen.
Als het gaat pas is heb ik de standaard gaten van het display opgeruimd totdat ik een m3 boutje er door kon prikken. Voor de montage heb ik eerst moertjes op de boutjes geplaatst en daarboven op het display en vervolgens weer een boutje. Op de kopjes heb ik vervolgens een drupje hotglue geplaatst en dit geheel in het kastje geplaatst. De hotglue heb ik laten afkoelen. Daarna heb ik de boutjes, het display en de onderliggende boutjes verwijderd. Zie onderstaand plaatje:

20130707-_MG_9043.jpg


Vervolgens heb ik met plastic weitjes (in mijn geval 2) het display vlak met de bovenkant laten vallen en weer vastgezet met boutjes.

20130707-_MG_9045.jpg


En van de bovenzijde:

20130707-_MG_9044.jpg


Daarna worden de knoppen geplaatst, zorg dat je eerst alle onderdelen plaatst zodat je weet waar je ruimte hebt voor de knoppen. Zorg daarna ook dat je ze iets netter plaatst dan mijn variant ;).

20130713-_MG_9067.jpg


Vervolgens heb je een klein experimenteer knopje nodig om de knopjes uit te kunnen lezen, daarvoor bouw je 4x onderstaande schakeling op, deze schakeling zorgt ervoor dat als de knop niet ingedrukt is de input altijd aan aarde hangt. Druk je de knop in zal de ingang keurig op 3.3V staan.

2013-07-13_2153.png


Bovenstaande schakeling wordt dusdanig opgebouwd zodat de knoppen op porten 3 en 4 van de jeenode zitten. Per poort heb je 2 digitale inputs en twee analoge inputs die ook als digitale input te gebruiken zijn, dus zodoende kun je 4 knoppen uitlezen. Het bordje is als volgt opgebouwd. Zaag je experimenteer bordje op maat (ik heb hem iets kleiner als de jeenode gemaakt en ook iets smaller zodat port 1 en 2 vrij blijven! Achteraf zagen moet je nooit doen, dat gaat lastig en je hebt kans op ESD maar niet in dit geval want we hebben alleen pasieve onderdelen en daar telt dit niet voor. Plaats in je jeenode de twee print headers op port 3 en port 4. Leg nu je experimenteer bordje hierop. Houdt je experimenteer bordje recht en soldeer de headers vast. Hierna mag je het experimenteer bordje van je jeenode halen en veilig wegleggen!
bouw vervolgens 4x de bovenstaande schakeling op 2x per port op de DIO en de AIO ingang (Digitial IO & Analog IO). Mijn schakeling ziet er dan als volgt uit:

20130713-_MG_9069.jpg



En als je dan alles in het doosje hebt gefreubeld ziet het er ongeveer zo uit:
20130713-_MG_9074.jpg


 
Firmware uploaden



Het uploaden van nieuwe sources doe je met een usb-bub een gedetailleerde beschrijving vind je
hier. De usb-bub kun je hier aanschaffen.

Als je usb-bub niet meteen herkend wordt, moet je soms handmatig de drivers installeren, deze kun je hier downloaden.

Om te kijken of je usb-bub goed herkend wordt, zou je bij windows het volgende bij je usb devices moeten zien:

2013-03-11_2154.png



Installatie
[list type=decimal]
[*]Download de arduino ide hier
[*]Ik heb de zip uitgepakt in My Documents
[*]Ik heb de zip uitgepakt in My Documents
[*]Maak een directory genaamd "Arduino" aan in My Documents
[*]Pak library.zip uit in de net aangemaakte Arduino
[*]Pak JeeSharpBBQControl.zip uit in de net aangemaakte Arduino
[*]Pak JeeSharpMaster.zip uit in de net aangemaakte Arduino
[*]Ga nu naar My Documents\arduino-1.0.x en dubbelklik arduino.exe
[*]Ga naar  File\Preferences
[*]Vul daar bij sketchbook location c:\users\{jouw naam}\Documents\Arduino
[*]Sluit het dialoog (met ok natuurlijk)
[*]Ga naar tools\board selecteer hier Arduino duemilanove w ATMega 368
[*]Ga naar tools\programmer selecteer hier avr isp mkII
[*]Ga naar tools\serial port selecteer hier de poort waar je programmer op zit
[/list]

Flash guide
[list type=decimal]
[*]Ga naar File\Sketchbook en selecteer JeeSharpBBQControl / JeeSharpMaster
[*]Klik op het pijltje naar rechts (tooltip) upload
[*]Je programma zal dan eerst gecompileerd worden en vervolgens geupload
[*]Na succes volle upload, ga naar tools\serial monitor beide programma's laten via serieel duidelijk weten dat ze leven.
[/list]


Voor een uitgebreide installatie handleiding kun je hier klikken voor windows en hier voor de mac


Aandachtspunten

Sluit nooit en je usb-bub aan en je voeding, je kunt je computer hiermee beschadigen.
 
De forum webserver

Doel:
  • Configuratie van je controller
  • Opslag data
  • Weergeven huidige bbqsessie
  • Weergeven van voorgaande sessies
  • Ook opslaan van controllerloze sessies is mogelijk
  • Social grilling, je sessies / steven&me escapades delen op dit forum

De webserver is te bereiken op http://controller.bbqgenootschap.nl/ en is beperkt beschikbaar. De reden hiervan is dat de software nog niet af is en we de groep van testers (nog) klein willen houden.

[list type=decimal]
[*]Ga naar http://controller.bbqgenootschap.nl/
[*]Klik op register
[*]Kies een inlognaam en vul de gegevens in
[*]je krijgt daarna een e-mail, met een link klik hierop (nu weet ik dat je e-mail adres correct is)
[*]bij bevestigen krijgen de admins nu eerst een mail (nu alleen ik nog)
[*]deze moeten je account goedkeuren
[*]dan kun je inloggen
[/list]

De webserver is mogelijk gemaakt door Kloenie waarvoor enorme dank!
 
Home tab blad

Op het home tab blade heb je als gebruiker en je hebt geen actieve bbq sessie krijg je als gebruiker van het systeem een tweetal keuze mogelijkheden:
[list type=decimal]
[*]Start een nieuwe controller sessie
[*]Creeer een bbq verslag van een controller loze sessie
[/list]

De eerste keuze spreekt voor zich het starten van een bbq sessie, waarmee de controller gebruikt wordt. De tweede keuze biedt de gebruiker een online kookschriftje bij te houden. Je kunt hiermee al je sessie bijhouden. In deze log entries kun je bijvoorbeeld het recept op schrijven en eventuele verbeter punten opschrijven om zo je nivo op te krikken. Een bijkomend voordeel is dat je de sessies kunt delen met leden van ons genootschap (als je dit wilt).

home.png


Start nieuwe controller sessie

createcontrollersession.png


In dit scherm kun je de eigenschappen voor je nieuwe controller sessie toevoegen. Het setpoint wat je instelt zal naar je controller verstuurd worden. De voedselprobes die je wilt gebruiken tijdens je sessie zul je aan moeten vinken. Je kunt je probe naam invullen, dit is vooral handig als je meerdere probes gaat gebruiken. De naam van je probe zul je in overal terug zien. Je kunt per probe ook een alarm instellen. Op dit moment wordt deze waarde gebruikt om een extra hulp lijn in de grafiek weer te geven, zodat je een grafisch hulpje hebt hoe lang je nog hongerig naar je bbq moet staren. In een later stadium zal hier functionaliteit toegevoegd worden om te mailen / twitteren dat je er een alarm afgaat.

De controller server en de masternode praten met elkaar, hiervoor moet je in het configuratie scherm een ip adres invullen. Bij het aanmaken van een nieuwe sessie controleert de server of je opgegeven adres gelijk is aan het adres waar vanaf je een nieuwe sessie aanmaakt. Bij een verandering stelt de server je de vraag of het ip adres wilt bijwerken. Als je een nieuw adres van je internet provider hebt gekregen, kun je dit op deze manier eenvoudig bijwerken.

ipchanged.png




Na het bevestigen van je keuzes, zal de controller ingesteld worden met het juiste setpoint en is je sessie van start gegaan. Nadat je controller geconfigureerd wordt, wordt je doorgestuurd naar je sessie scherm.




Sessie scherm

Hieronder is een voorbeeld van een controller sessie scherm.

controllersession.png


Op alle tabbladen staat een "Acties" knop hieronder zitten de beschikbare acties voor het huidige scherm. Bij een actieve controller sessie zijn de opties zoals te zien:

afsluitenHiermee sluit je de huidige actieve sessie af

Commentaar toevoegen

Hiermee kun je notities aan je sessie toevoegen, bijvoorbeeld het recept en eventueel na afloop het eindoordeel

Set setpoint

Hiermee kun je tijdens je sessie je setpoint veranderen. Houdt wel rekening dat je grid temperatuur niet direct volgt, ik heb zo'n 20 minuten voor 20 graden nodig.

 
Geschiedenis tab

Op de geschiedenis tab vind je het overzicht van al je sessies (met en zonder controller).
bbqGeschienis.png


In het overzicht scherm is het mogelijk sessies te verwijderen, dit doe je door vinkjes te zetten en via het actie menu vervolgens te verwijderen. Tevens is het mogelijk de sortering van je sessies aan te passen door op de titelbalk te klikken.
Met een dubbelklik land je op de detail pagina van je sessie.

detailScherm.png


In dit scherm kun je via de knop "delen" aangeven dat je deze sessie wilt delen. Met delen krijg je een deel id waarmee je de grafiek van de sessie op het forum kunt plaatsen. Tevens wordt de titel van deze sessie beschikbaar in je "pitmaster overview". Via het tag schermpje kun je tags aan je sessie koppelen. Deze tags verschijnen boven de zogenaamde "tagcloud" en kunnen eventueel verwijderd worden door op het kruisje te klikken. Via het actie menu is ook mogelijk je sessie te bewerken. In je sessie kun je met de bekende bb-codes je sessie van opmaak voorzien. Het is opdezelfde manier als het forum ook mogelijk om eventueel een foto van je sessie te includen.
 
Configuratie tab

De controller configuratie

A83af4JJ7lcz5b_OhYv5P1TFePAKm0nIJutl31i9ijI=w1037-h719-no


Op de controller configuratie tab kun je alles aangaande je controller configureren.


api sleutelDit is het 'wachtwoord' waarmee de controller data naar de server logt en tevens waarmee de server de controller mag configureren
urlDe url is je thuis ipadres en je port waarop je masternode beschikbaar is vanaf het internet.
PID variabeleDit zijn variabelen waarmee de feedback lus tussen gemeten temperatuur en snelheid van de ventilator geregeld worden. Er zijn een aantal vooringestelde waarden op het forum geconfigureerd voor jouw specifieke bbq
duur deksel openDe controller heeft een deksel open detectie, dit is de maximale duur van de deksel open tijd
Lid open offsetHet temperatuurverschil tussen de setpoint en de huidige temperatuur waarop de deksel open detectie actief wordt

Verder kun je per temperatuur probe een probe naam opgeven en een soort probe, dit zijn vast gedefinieerde waarden. Staat je probe er niet bij kun je contact opnemen en dan gaan we kijken hoe we deze toe kunnen voegen. (In het plaatje staat boven het probe type foutief 'Alarm').

De bbqcount

Op de configuratie tab kun je aangeven of je de gelogde bbqsessies wilt kunnen delen:

2013-03-03_1231.png


Daarna kun je op het forum met een zogenaamde bbcode je aantal sessies  van het huidige jaar ophalen van de controller site een voorbeeld hiervan onderstaande code:

Code:
Bbqcount 2013: [color=red][bbqcount]{Zie rode vakje}[/bbqcount][/color]
 
Sociaal

Sociaal is eigenlijk geen tabblad maar een verzameling van tabbladen. Deze tabbladen zijn voor iedereen beschikbaar, dwz je heb t hier geen account voor nodig!

Pitmasters

Op dit scherm staan grafisch de meest actieve pitmasters weergegeven!

pitmasters.png


Pitmaster detail

Op dit scherm staan de sessies van een individuele pitmaster.

pitmaster_specific.png


Je kunt dit scherm bijvoorbeeld gebruiken in combinatie met je bbqcount, wat ik heb gedaan in mijn onderschrift

Code:
[url=http://controller.bbqgenootschap.nl/Social/Pitmaster/emiel]Bbqcount 2013: [color=red][bbqcount]1[/bbqcount][/color][/url]
Waar je natuurlijk mijn naam en mijn deel id voor de bbqcount (1) moet vervangen door je eigen.

Steven & me

Als forum gebruiker ben je natuurlijk bekend met steven & me. Op het steven & me scherm zie je de meest actieve steven & me gebruikers, die aangemeld zijn bij de controller site.

stevenandme.png

 
Verschillen structor controller vs heatermeter

De controller is een direct afstammeling van de heater meter om aan te geven hoe direct de bloedlijn staat hieronder het elektrische schema van de heatermeter.

heatermeterVScontroller.png


Alle groene blokken in bovenstaande plaat zitten ook in het controller schema. De voeding is weggelaten, iedereen heeft nog wel een oude 5V oplader liggen. Mijns inziens overbodige kosten om een voeding op je print te hebben.

Het deel met de microcontroller is bij de controller ingekleurd met een jeenode, dit heeft voordelen, maar ook nadelen je hebt niet de beschikking over alle IO pinnen. Bij de controller zijn de buzzer en de LED display aansturing achterwege gelaten. Dit past niet in het modulaire concept van dit project. De LCD heeft zijn plekje in de optionele remote node gevonden en eventueel zal de buzzer hierin ook geplaatst worden, je zult dan in plaats van je buren lastig te vallen met je alarm binnenshuis je buzzer horen.
 
Probes

maverick et-372

De maverick et-372 probes zijn beschikbaar in twee uitvoeringen. Een pitprobe en een voedselprobe. Maverick heeft zijn probes standaard voorzien van een connector die lijkt op een 2.5mm tulp connector, echter hij is net iets langer. Als je deze dus gaat gebruiken kan het dus zijn dat je de probe kortsluit en dus effectief niks meet. Ik heb dit opgelost door botweg de connector er af te snijden en een gewone 2.5mm connector er op te solderen. Let ook op de polariteit van deze probes is ook andersom dan die van ikea probes!!

CameraZOOM-20121124220400212.jpg


ikea
Foto's met dank aan Felix, je kunt dus ikea fantast probes modificeren voor hoog temperatuur gebruik. Dit doe je door een probe voorzichtig open te halen:
IMG_1049_zps02a2f4bb.jpg


Je kunt nu de NTC (een temperatuur gevoelige weerstand vervangen)
IMG_1052_zps6c8aa6c5.jpg


todo: link naar NTC en follow up Felix???
 
Fans

Een controller is niets zonder goede ventilator. De meest gebruikte keuze is de DIY oplossing. Maar je kunt natuurlijk ook een bestaande ventilator van een andere controller gebruiken.

De diy oplossing

Een goede fan voor een controller is deze, dit type is ook goed op ebay te verkrijgen.

Fan montage

Natuurlijk moet je de fan ook nog even van een deftige behuizing voorzien, als je een standaard fan hebt gekocht zie je in onderstaande plaatsen hoe je dit kunt oplossen (het kan natuurlijk altijd anders of beter). Ik ben begonnen met een stevig kartonnetje om de fan heen te vouwen en deze pas te knippen. Deze uitslag heb ik vervolgens op een stukje alu geplaatst en heb deze uitgezaagd. Na het zagen ben ik met behulp van een stevig stukje metaal 2x een 90 graden hoek gebogen.
De standaard ventilator zuigt lucht van de zijkant dus hier moet nog een gat gezaagd worden, ik had niks aan gaten zagen wat hierbij in de buurt kwam. Dus ik heb net als op de kleuterschool veel gaatjes geprikt en daarna gaan zagen.

20121216_152232.jpg


Na het ademgat aan de zijkant heb ik met een reguliere boor een gat geboord om een kort stukje waterleiding te kunnen plaatsen. De waterleiding heb ik gewoon gesoldeerd met een brander, dit werkt prima!

20121216_160517.jpg


Hieronder zie je dan een detail hoe het geheel op een WSM geplaatst kan worden. Vanaf de WSM gezien, is dit een 15mm koppelstuk waar het koppelstuk aan de binnenzijde met een bout vast gezet is. Aan de andere kant van het koppelstuk (aan de buitenzijde), een kort stukje 15mm buis (zie je niet is er wel). Daar tegen aan is de 15mm afsluitkraan geplaatst. Aan de andere kant van de kraan kan de fan aangesloten worden door de 15mm buis die aan de fanhouder is gesoldeerd.

20121216_160807.jpg


Voor de fan is een trekontlasting erg handig, ik houd van simpele oplossingen. Dus 1 gaatje boren en dan het draadje fixeren met een tiewrap werkt.

20130921-_MG_9743.jpg


De PitViper

RedFox heeft in zijn HM-setup een Pit viper in gebruik.

pit-viper-cfm-fan.jpg


Tijdens gebruik bleek dat deze ventilator pas wilde starten op 72% van de maximale ventilator snelheid. De snelheid wordt geregeld door heel snel de voltage aan en uit te schakelen, waardoor er effectief een lager spanning lijkt te staan voor een apparaat (PWM). Echter de meeste ventilatoren hebben een stukje elektronica om deze aan te sturen. De elektronica van de Pit Viper lijkt niet goed overweg te kunnen met de aangeboden PWM voltage. Een oplossing was in plaats van te PWM te gebruiken, de minimale snelheid op 70% in te stellen, daaronder gaat de fan pulsen. Dit is niet een fraaie oplossing, gelukkig bleek een andere effectieve oplossing te zijn een extra 22uF capaciteit parallel over de ventilator te zetten.

{TODO insert een schematische weergave  en/of een foto van Geert zijn setup}
 
Gebruikers met een forum controller

Structor

Mijn setup is in deze volledige thread te zien ;) en is volledig functioneel.

Felixh

Felix was de tweede gebruiker met een werkende controller!

Controller_Gereed-1_zps948649fe.jpg


Controller_Gereed-5_zps178094e8.jpg


Controller_Gereed-6_zps640f0f09.jpg


Rocker

Na een enthousiaste start met een mooie blog, lijkt Rutger zijn project een beetje vertraging opgelopen te hebben.

IMG_0004-2.jpg


blogger-image-1121320782.jpg


jjbaker

IMG_2484.JPG


IMG_2491.JPG


Ep Woody

Ep Woody heeft een eigen ontwerp controller gebasseerd op de heatermeter. Hij gebruikt een raspberry pi en hij heeft deze geintegreerd met de controller website.

2013-09-09120917_zpsefc5d5ea.jpg


De raspberry pi is instaat om ook lokaal webpagina's te renderen en laat dus dit soort platen zien:
hm_zps7c0838a8.png

 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan