BasBQ
Beef en Steak

Louisiana Worst

 
 

Boel0037

Pitmaster
Berichten
960
E214CAAB-4ED6-48E5-AC3A-3D93BE53B342-2813-000004D7C09ECE8C_zpsb84b1f10.jpg


Een recept wat ik ergens op internet vond.....

Ingredienten:

750gr procureur
250gr buikspek (of vet spek voor vettere worst)
1 theelepel Cayenne peper
1 theelepel Chipotle peper (of habanero voor extra pittige worst)
16gr colorzozout
1/4 eetlepel 5kruiden poeder (ook wel "all spice" of "5spice" genoemd)
1 theelepel gedroogde thijm
1 theelepel zwarte peper
1 teen verse knoflook
1/2 ui fijn gesnipperd
1/2 cup koud water

Bereiding:

1. Snij het vlees in kleine blokjes en vries even kort aan
2. Maal het in de fijne plaat
3. Voeg ingredienten toe en goed kneden.
(3a. bak een kleine patty in een koekepan en voeg naar smaak ingerdienten toe, bedenk wel dat de ingredienten de tijd nodig hebben om tot hun recht te komen en het in de worst ook iets anders smaakt)
4. Stop de worsten af in standaard varkensdarm (heb je een stopbus dan direct, doe je dit via een vleesmolen gebruik dan een grove plaat)
5. Maak kleine worstjes of hou ze lekker groot wat jezelf handig lijkt en laat ze een nachtje liggen
6. Q voorbereiden voor indirect grillen tot ze bijna gaar zijn, dan even voor een mooie kleur direct af grillen.

Heerlijk op een broodje, bij de rode kool of gewoon eigenlijk wel bij alles.
4FD871FC-BA00-405A-ABC1-83026499C63C-1990-000002F30D4E9949_zps84c329db.jpg


0CDEBFF7-FA60-477B-AB3D-C6D022308423-2813-000004D7C652D3B6_zps46df6eeb.jpg


Wat vonden we ervan
Echt een lekker worstje met een bite, afhankelijk van gewenning aan spicy eten kun je spelen met de pepers en de pepersoort. Voor mij mag het wat heter, de rest was al helemaal tevreden.
De 5 spice is een snel overheersend goedje, wees hier voorzichtig mee, het overheerst snel, daarbij is dat niet direct verkeerd omdat het ook gewoon lekker is maar het kan de rest een beetje ondersneeuwen.
Het is een worstje wat bij ons direct een favo plekje krijgt en een volgende keer in een grotere batch gemaakt gaat worden.

Volgende keer probeer ik het met vet spek ipv buikspek en eventueel een toevoeging van een beetje whiskey.

Bedankt voor het kijken en alle input is welkom!


 
Hartelijk dank, zal binnenkort mijn worstenmaker eens vuil gaan maken met dit recept  ;)
 
ziet er goed uit
 
Mooi gemaakt bedank voor het delen.
 
Helder recept en die worst zou ik zonder angst aanvallen!
E?n ding: ik ken allspice alleen als 'piment'. Een soort grote peperkorrels met een mooie, complexe smaak en veel verschillende toepassingen. Het maakt sense dat je die bedoelt, want dat zou ik verwachten in een worst uit een zuidelijke staat.
Het is absoluut iets anders dan 5 kruiden poeder (ik ken dat alleen uit de Chinese toko) en heeft een significant andere smaak.

Maar nogmaals bedankt voor dit leuke recept en de smakelijke plaatjes!

 
Dat vroeg ik me inderdaad ook af El Fumarole. Betreft het de chinese vijfkruidenpoeder (kaneel, steranijs, szechuanpeper, venkel en kruidnagel)?

Lijkt me wat speciaal voor een Louisiana recept, of ben ik mis?
 
El Fumarole zei:
E?n ding: ik ken allspice alleen als 'piment'. Een soort grote peperkorrels met een mooie, complexe smaak en veel verschillende toepassingen. Het maakt sense dat je die bedoelt, want dat zou ik verwachten in een worst uit een zuidelijke staat.
Het is absoluut iets anders dan 5 kruiden poeder (ik ken dat alleen uit de Chinese toko) en heeft een significant andere smaak.

+1
 
Niks van ze aantrekken Boel, dit is gewoon de verbeterde versie met 5 spices in plaats van 1!
 
Nosmo zei:
Niks van ze aantrekken Boel, dit is gewoon de verbeterde versie met 5 spices in plaats van 1!

Haha nosmo +1.... Maar eh tja ik zou zeggen you say tomato i say potato.... Ik heb ook piment staan.... Volgende keer die eens proberen. Ik hou het voorlopig dan maar even dat het nu een asian louisiana worst is. ;)
Iig bedankt voor de input

Had ik trouwens jullie al verteld van die ene kerel..... Murphy was zn naam ;)
 
Hey Boel, ik bedoelde niet dat je recept "verkeerd" is of niet klopt. Ik vroeg me enkel af of je nu all-spice of 5-spice bedoelde. Het blijkt dus dit laatste te zijn en dat maakt niet uit, als het maar smaakt!
 
ChrisMaes zei:
Hey Boel, ik bedoelde niet dat je recept "verkeerd" is of niet klopt. Ik vroeg me enkel af of je nu all-spice of 5-spice bedoelde. Het blijkt dus dit laatste te zijn en dat maakt niet uit, als het maar smaakt!

No worries, maar heb idd 5 spice gebruikt en had waarschijnlijk all spice moeten zijn. Maar je hebt gelijk zolang het maar smaakt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan