BasBQ
Beef en Steak

Forel ...... Bijsmaak

 
 
 
 

Marcel

Pitmaster
Berichten
824
Ondanks de warmte wezen vissen(net voor de echte hitte uitbrak) en nog wat gevangen ook.

Eerst 3 zalmforellen rustig op rook planken gelegd en laten garen op ongeveer 100c, was wel aardig.

Een dagje later, ivm de pekel (50gram zout per liter) de rest van de vangst gerookt op 60c en dit was best een uitdaging bij een buitentemperatuur van 40c....

Zie plaatjes...

Jammer genoeg kreeg ik de grond smaak er niet uit, wat typerend is voor forel, zijn daar tips voor om de grond smaak te verminderen?
b26119b21aa4ec1522a72805df0d4d33.jpg
4e238e84e98c149a36e9095ecd7e08b0.jpg
 
Ziet er anders wel lekker uit
Wat grondsmaak zou het niet echt weten , wat we vroeger met paling deden was een tijd in een teil met schoon water laten zwemmen .
 
Grondsmaak bij forel? Heb ik nooit zo geproefd. Forel jaagt op insecten en is geen doodaas eter zoals paling dat wel is... ik kan die grondsmaak daarom niet goed plaatsen eerlijk gezegd. Spoelen met water heeft alleen zin als de vis nog leeft en dat geeft geen fijne taferelen bij kwetsbare vissen zoals forel maar kan wel goed bij paling en karperachtigen zoals ook zeelt.

Wel erg fijne plaatjes zo Marcel!

Roken en of drogen van vis bij lage temperaturen doe ik graag op mijn groene eitje door maar een beetje brandstof (briketjes is makkelijker daarvoor) goed heet te laten worden in een klein startertje en dan de luchttoevoer onder meteen heel beperkt te houden... gaat mij vaak best goed af... heerlijk met elzenhout of beuksnippers... krijg trek man!
 
Hmmm, wanneer je van bijvoorbeeld een visfilet de grondsmaak wil verminderen, gebruikten wij wel eens een 'badje' met melk.
 
Komt mij wel bekend voor die gronderige smaak in Forel.
De gronderige smaak komt vooral voor in de zomer en wordt veroorzaakt door bacteri?n.
Gelukkig zijn ze onschadelijk in het voedsel maar wordt de smaak verpest.
even op internet gezocht:
Geosmin en 2-methylisoborneol (MIB) zijn modderige / aardachtige onaangename metabolieten die worden geproduceerd door een reeks bacteri?n. Cyanobacteri?n zijn de belangrijkste producenten van de vluchtige metabolieten geosmin en MIB die wereldwijd smaak- en geurproblemen veroorzaken in drinkwater en vis.

Door de vis na vangst meteen te slachten (dus niet in een leefnet bewaren) en meteen in een koelbox te doen kan de grondsmaak worden vermeden/verminderd
Of bovenstaande in combinatie met niet meer in de zomer op Forel vissen ;)

 
Ewald zei:
Komt mij wel bekend voor die gronderige smaak in Forel.
De gronderige smaak komt vooral voor in de zomer en wordt veroorzaakt door bacteri?n.
Gelukkig zijn ze onschadelijk in het voedsel maar wordt de smaak verpest.
even op internet gezocht:
Geosmin en 2-methylisoborneol (MIB) zijn modderige / aardachtige onaangename metabolieten die worden geproduceerd door een reeks bacteri?n. Cyanobacteri?n zijn de belangrijkste producenten van de vluchtige metabolieten geosmin en MIB die wereldwijd smaak- en geurproblemen veroorzaken in drinkwater en vis.

Door de vis na vangst meteen te slachten (dus niet in een leefnet bewaren) en meteen in een koelbox te doen kan de grondsmaak worden vermeden/verminderd
Of bovenstaande in combinatie met niet meer in de zomer op Forel vissen ;)
Top Ewald, dank voor de input.

Na de vangst gelijk geslagt en in de koelbox met ijs gedaan. Daar kan het niet aan liggen. Ook niet ziek van geworden. Waren verder heerlijk. In het najaar nog maar eens doen.
 
Even een oud topic omhoog brengen.

Ik heb mij laten vertellen dat je de forel eerst 24 uur in de vriezer moet leggen en dan is die ?grond? smaak verdwenen / sterk verminderd.

M.Z.N.
 
Terug
Bovenaan Onderaan