BasBQ
Beef en Steak

Worst: Roemeenseworst

 
 

uipko

Pitmaster
Berichten
735
Dit recept komt uit het boek: Home Production of Quality Meats and Sausages. Met z'n titel kan het niet anders dan goed zijn, toch? De oplettende lezer weet dat wij banden met Roemeni? hebben, dus toen ik dit recept las was het duidelijk dat dit een van de eerste home made worsten moest gaan worden. Toevalligerwijs is de bereiding gelijk aan de rookworsten die hier regelmatig voorbij komen, mooie combi dus.

IMG_6118_zps2619dd1a.jpg


750 gvarkens vlees (procureur)
250 gvet varkens vlees (buikspek)
20 gcolorosozout
2 gzwarte peperpoeder
2 gzuiker
2 gcoriander
3,5 gknoflookpoeder
0,5 ggemberpoeder
100 ml(ijs)koud water

- maal het het varkens vlees met plaat 10 (ik heb 8mm gebruikt)
- maal het vette varkens vlees met 4,5 mm plaat
- mix alle ingredi?nten
- maak de worsten
- droog de worst op kamer temperatuur voor 1 ? 2 uur (of 30 min op 43-49C in de rookoven zonder rook)
- rook de worsten 2 uur op 60C
- verhoog de temperatuur naar 80C tot dat de worst een kern temp van 69C heeft
- spoel de worst af met koud water tot dat de kern temperatuur lager dan 43C is

Het vlees en ingredi?nten gemixt:
IMG_6082_zpsdf793a7e.jpg


De worsten:
IMG_6097_zps8c74c55e.jpg


Smokin':
IMG_6110_zps28d6570d.jpg


In het midden hangen de roemeenseworsten:
IMG_6113_zps14a8a568.jpg


Verpakt voor later gebruik:
IMG_6126_zpsa6d7537e.jpg


Het staat niet in het recept, maar ik heb de worst even laten wellen in heet water, zoals we hier ook met rookworst doen. De worst was lekker maar we konden niet zo snel een Roemeense equivalent bedenken. Nou weet ik dat ze in Roemeni? gek zijn op knoflook en koriander dus wellicht maakt dat het een Roemeense worst ?!
 
je bent lekker bezig met je worsten  :)
 
Jouw worst ziet er heerlijk uit!! :D
 
Hartstikke mooie worsten en bedankt voor het recept. Absoluut een todo!
 
Echt he..... Ik ben onder de indruk.
 
Het water loopt me in de mond.....
ziet er heerlijk uit
woorden schieten inderdaad te kort
 
Ziet er top uit!!
En hoe vaker ik dat rekje voorbij zie komen, des te vaker zoek ik de buy now knop :p
 
DanBras zei:
En hoe vaker ik dat rekje voorbij zie komen, des te vaker zoek ik de buy now knop :p
Gek ik heb dit nu van een aantal mensen gehoord, maar ik snap het niet. Bij het eerste gebruik blijkt al dat Uipko hem moet aanpassen om hem goed te gebruiken. Ik had het pas een cool rekjes gevonden als het feitelijk een verhoogd rooster was geweest, waar je dus heel flexwiebel spul had kunnen ophangen.
 
structor zei:
DanBras zei:
En hoe vaker ik dat rekje voorbij zie komen, des te vaker zoek ik de buy now knop :p
Gek ik heb dit nu van een aantal mensen gehoord, maar ik snap het niet. Bij het eerste gebruik blijkt al dat Uipko hem moet aanpassen om hem goed te gebruiken. Ik had het pas een cool rekjes gevonden als het feitelijk een verhoogd rooster was geweest, waar je dus heel flexwiebel spul had kunnen ophangen.

Structor +1. Met een wat creatief gevouwen ijzeren kledinghanger kom je volgens mij net zo ver. Misschien wel verder.

Maar het blijven wel mooie worstjes :)
 
Denk dat een gevouwen kledinghanger toch een stuk minder stevig zal zijn dat dit rekje. En ik zie niet graag eten in wording waar hard aan gewerkt is naar beneden storten  :D
En volgens mij werkt het rekje toch perfect? Twee extra stukjes hoekstaal erbij en je hebt zelfs 4 rails waar je spul aan kan hangen hoewel dat wel qua ruimte moet kunnen. Ook aangezien ik niet zo'n knutselaar ben; gemak dient de mens en dat mag een paar centjes kosten.

Maar als iemand zich geroepen voelt om zelf een ontwerp te maken en aan de slag te gaan ? la de DPR-crew, dan houd ik mij zeer zeker aanbevolen om een custom made rekje af te nemen. Maar wel met BBQ Genootschap-logo, want voor minder doe ik het niet ;)

Zal volgens mij voor de creaties van Uipko niet veel uitmaken, want die zullen het een worst vinden waar ze aan hangen en de smaak zal er niet beter of minder van worden :p
 
Ik bedoel de twee mannen die ons van die mooie DPR hebben voorzien vorig jaar; Dutch Pizza Ring :D
 
structor zei:
DanBras zei:
En hoe vaker ik dat rekje voorbij zie komen, des te vaker zoek ik de buy now knop :p
Gek ik heb dit nu van een aantal mensen gehoord, maar ik snap het niet. Bij het eerste gebruik blijkt al dat Uipko hem moet aanpassen om hem goed te gebruiken. Ik had het pas een cool rekjes gevonden als het feitelijk een verhoogd rooster was geweest, waar je dus heel flexwiebel spul had kunnen ophangen.

Zonder aanpassingen is het rek prima te gebruiken, je kan er dan alleen niet zo makkelijk drie kilo worst op kwijt. Ik had nu 2 kilo rookworsten op de standaard dragers, dus dat is al aardig wat. Een verhoogd rooster lijkt me minder praktisch, de dragers zitten los waardoor je eenvoudig de worst op het rek kan doen of er afhalen.

En volgens de doos is het een uitbreidbaar smokerrek, dat doet vermoeden dat er uitbreidingen voor gaan komen ;)

Maar met twee ? drie stukjes hoekprofiel met op de juiste plaats een inhammetje kan je het rekje echt goed vol hangen.  (max belasting volgens specs. is 15kg)
 
Terug
Bovenaan Onderaan