BasBQ
Beef en Steak

Kip in klei

 
 

Richard2019

Sprokkelaar
Berichten
40
Vorig jaar 9 december 2018 heb ik kip in klei gemaakt, geinspereerd uit het boek van smokey goodness. Omdat ik het gerecht niet zo vaak op het forum ben tegengekomen, vond ik het toch even leuk om te posten.

Op die dag kregen we wat vrienden over de vloer. Wij waren dit keer aan de beurt om iets nieuws te proberen. Kip in klei ook wel beggars chicken genoemd is kip in klei gemaakt op een kampvuur.

Vele fimpjes en recepten bekeken over beggars chicken. Trickie part zit toch in de klei, dat deze niet door het hete vuur openbarst. Om uiteindelijk geen droge kip te serveren heb ik toch nog een laag aluminiumfolie aangebracht voordat die in de klei gewikkeld werd.

Uiteindelijk 3 kippen gekocht en deze schoongemaakt en gekruid. Vervolgens koolbladeren gekookt en er heen gewikkeld. Daarna mijn verzekering, namelijk aluminium folie, erom heen gewikkeld en de klei rondom heen gekleid.

Daarna hebben we het kampvuur gemaakt in de vuurschaal. Nu kon het hout flink warm worden zodat we wat kooltjes overhouden.

In de tussentijd nog moinkballs gemaakt om die als voorgerecht te eten. Deze op de bbq gemaakt. En natuurlijk was iedereen daar goed over te spreken. Tijdens deze sessie heb ik de kip in klei ook in de bbq gedaan zodat de buitenkant wat kon helen en niet gelijk te snel zal opwarmen als het in het kampvuur wordt gelegd.

Na een uurtje voorbakken van de klei, heb ik de kippetjes in het kampvuur gelegd en na twee uurtjes eraf gehaald. Ondanks de voorbereidingen was de klei bij sommige kippetjes toch gesprongen. Ik was ook blij dat ik de kip van aluminiumfolie had voorzien om zo droge kip te voorkomen. Eindresultaat was echt goed en iedereen was er over te spreken.

Kookmethodiek is wellicht een beetje omslachtig om dit eindresultaat te behalen. Maar het is een leuke manier van vermaak. Ook zijn er veel verbaasde ogen als je de kip met een schop op het kampvuur legt en vervolgens met een hamer de klei openbreekt. Zeker een aanrader om een keer te doen!!



































jpeg upload


 
Dat Is zeker een leuke manier van kip bereiden.
Ga ik zeker onthouden. Dank voor het delen
 
Leuke manier van bereiden :)
 
Dat is een orginele manier van kip bereiden zeg! Dat zal wel indruk maken bij het serveren  B-)
 
Blijft mooi om te zien.
Heb je enig idee waarom hij toch open gebarsten is?
Op die plekken iets te dun of toch te snel te heet geworden?

Verstuurd met Tapatalk

 
Ronny zei:
Blijft mooi om te zien.
Heb je enig idee waarom hij toch open gebarsten is?
Op die plekken iets te dun of toch te snel te heet geworden?

Verstuurd met Tapatalk

Hoi. Ik denk zelf dat het toch te heet is geworden. Maar als je kijkt wat voor een temperatuur normaal gebakken wordt zal het toch niet zo?n probleem moeten zijn. Klei was ongeveer 1cm dik. Een andere theorie kan zijn dat de klei niet overal even dik was. Na het uitrollen van de klei, moet je de klei om de kip heen vouwen. Misschien door het vouwen dat er toch wat scheurtjes aan de binnenzijde van de klei zijn gekomen. Aan de buitenkant was dit ook wel het geval alleen heb ik deze weer weggewerkt door de klei nat te maken.

Misschien de volgende keer de klei in 6 stukken snijden en erom heen maken. Nu had ik een stuk klei alleen uitgerold en om de kip gevouwen.
 
Volgens mij niet direct heel veel omdat er geen rook door de klei komt. Maar er kan, als de klei heel blijft ook geen vocht ontsnappen. Hierdoor wordt de kip in de klei gestoomd.

Verstuurd met Tapatalk

 
Volgens mij als de klei niet intact blijft verdampt de vocht in de kip heel snel. Vandaar dat ik nog een laag aluminiumfolie heb aangebracht om het uitdrogen te voorkomen.
 
Ziet er leuk uit!
 
Heel bijzonder dit. Echt iets leuks en unieks om eens met een gezelschap te doen.
Bedankt voor het delen. Weer voer om eens lekker uit te pluizen
 
Wat een gave manier om een kip te bereiden dank voor het delen

Verstuurd vanaf mijn LG-K420 met Tapatalk

 
Kip in klei is een oude Chinese manier van bereiden, het wordt ook wel beggar?s chicken genoemd. Niet echt heel uniek of bijzonder
 
noskos zei:
Kip in klei is een oude Chinese manier van bereiden, het wordt ook wel beggar?s chicken genoemd. Niet echt heel uniek of bijzonder
Ja en nee.
Aangezien het niet veel meer gebeurd is het nog wel een soort van bijzonder.
De meesten hebben het nog nooit gedaan en het is toch mooi om te zien om met een hamer de kip "uit te pakken".

Verstuurd met Tapatalk

 
Terug
Bovenaan Onderaan