BasBQ
Beef en Steak

Onderhoud smoker

DaanK

Sprokkelaar
Berichten
30
Hoi allemaal

Ik heb sinds 1,5 jaar en 20" smoker van nettelette. Heb deze in het begin netjes ingebrand met lijnzaadolie. Hij staat altijd onder het afdak uit de regen met de klep open zodat vocht er niet in blijft zitten. Nu wilde ik hem goed schoonmaken maar heb enkele tips nodig.
1. Is het raadzaam de binnenkant met de hoge druk spuit te doen want koekt natuurlijk behoorlijk wat vet aan.
2. In de vuur ketel zie ik toch wat roest aan de binnenkant. Hoe gaan jullie hiermee om?

Groeten Daan
 
De binnenkant van mijn cheapo maak ik meestal "schoon" met een plamuurmes. Vooral niet teveel schrobben is mij geleerd. Het vet beschermd de gaarkamer tegen roest.
Roest in de vuurkamer is normaal. Lijnolie kan niet tegen de temperaturen van open voor. Maar over het algemeen is dit oppervlakte roest en kan weinig kwaad

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

 
Prut aan de binnenkant haal ik er pas vanaf als de kans bestaat dat het er vanzelf vanaf valt. Je wil immers niet dat het op het eten kan vallen. Wanneer dat niet het geval is, lekker laten zitten, dicht mooi af  ;)
 
Omtrent de binnenkant van beide ketels. Als ik de roest laat zitten is dat toch niet goed omdat het dan heel langzaam door test?

Gr. Daan
 
DaanK zei:
Omtrent de binnenkant van beide ketels. Als ik de roest laat zitten is dat toch niet goed omdat het dan heel langzaam door test?

Gr. Daan

is maar een goed antwoord  , vaker gebruiken  , dan gaat het weinig kans krijgen, 
eet smakelijk
 
Terug
Bovenaan Onderaan