BasBQ
Beef en Steak

Mijn eerste bacon!

 
 

wijmaar

Kooltjesharker
Berichten
169
Nadat ik gisteren 25kg Suprasel (geef vooral een gil als je nog wat nodig hebt in omg Utrecht) had aangesleept kon het feest beginnen!

d52fd14c3ae1690b84b65d14fe682419.jpg


Stuk Sherwood buikspek z/z besteld bij Beefensteak:

b3981b429fc517907edbfd8673d01b93.jpg


30e3e06cdc734e3cba51a824bf749ec6.jpg


Stuk gewogen op 1744g en ingewreven met een mix van 43,6g colorozo en 26,1g suiker. Vervolgens verpakt in een vacu?mzak. Omdat ik heb begrepen dat botulisme beter groeit in zuurstofarme omgevingen de zak niet helemaal vacu?m getrokken.

11ffb300dfb8ccbee99e94822995352a.jpg


Vandaag bij de eerste keer draaien was er al een mooie hoeveelheid vocht vrijgekomen.

Zal dit topic de komende tijd bijwerken met de vorderingen.

Verstuurd vanaf mijn MI 9 met Tapatalk

 
Goed begin is het halve werk zegt men.
veel plezier met de bacon. ;)
 
Als het bevalt heb je genoeg zout om het nog een keer te maken! Goed bezig.

Verstuurd vanaf mijn Nokia 7.1 met Tapatalk

 
a4acf6ae65646d8ae7357ea0d2dde2a9.jpg


Inmiddels al weer een paar dagen onderweg! Begint al een mooie hoeveelheid vocht te ontstaan, en begint all lekker stevig te voelen. Nog andere zaken om op te letten?

Verstuurd vanaf mijn MI 9 met Tapatalk

 
Vandaag vielen deze plekjes op de vetkant mij ineens op, geen idee of ze er al eerder waren. Lijken mij gewoon stukjes waar ze met uitsnijden tot op het vlees gegaan zijn. Wat jullie?

d21db3ab542a3af78b9f34e2b30fb286.jpg


Verstuurd vanaf mijn MI 9 met Tapatalk

 
wijmaar zei:
Vandaag vielen deze plekjes op de vetkant mij ineens op, geen idee of ze er al eerder waren. Lijken mij gewoon stukjes waar ze met uitsnijden tot op het vlees gegaan zijn. Wat jullie?

Verstuurd vanaf mijn MI 9 met Tapatalk

Ja daar lijkt het wel op. Ff checken als het uit de zak is, maar ik kan niets anders bedenken.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
chckstrk zei:
Ja daar lijkt het wel op. Ff checken als het uit de zak is, maar ik kan niets anders bedenken.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Ik spoelde net de pekel eraf, en de plekjes waren al weg voor ik het doorhad. Het zat blijkbaar heel los... Zou het misschien iets van pekel geweest zijn die een beetje gelei is geworden? Het viel namelijk ook op dat de vetkant best zacht geworden is. Alles ruikt heel normaal en het pekelvocht zag er helder roze uit.

Wat denken jullie ervan? Morgen gewoon klaarmaken?

Verstuurd vanaf mijn MI 9 met Tapatalk
 
Neem aan van wel, de beschrijvingen en fotos zorgen niet voor waarschuwingsvlaggetjes. Hoe laat morgen?
 
Inmiddels twee uurtjes onderweg, en nog 15 graden te gaan:



De heater meter en UDS doen hun werk weer fantastisch :)

Verstuurd vanaf mijn MI 9 met Tapatalk

 
Het is een beetje een stuk buikspek met brisket ambities. Temp hangt al een tijdje rond de 60:



Verstuurd vanaf mijn MI 9 met Tapatalk

 
En hij is af! Nu even afkoelen, en dan zo de koeling in. De bacon heeft er uiteindelijk ca. 5uur!? over gedaan om de 70 graden te halen. Lijkt wel echt heel lang als ik de andere recepten lees, wat zijn jullie ervaringen? Dank aan @noskos voor het recept en aan de anderen voor de hulp rondom de mysterieuze roze stipjes xD.



Verstuurd vanaf mijn MI 9 met Tapatalk

 
Ziet er toch prima uit ;)
 
Lekker spekkie. Tijd dat ik weer een wat voorraad aan ga leggen.
 
Zo, Dat ziet er wel erg goed uit hoor.
Ik ben benieuwd naar het resultaat als je hem opensnijdt!
 
Bramster zei:
Zo, Dat ziet er wel erg goed uit hoor.
Ik ben benieuwd naar het resultaat als je hem opensnijdt!
Thanks! Gisteren alles gesneden, deels in stukken van 100g en deels in plakken. Na een half uurtje vriezer was het met een scherp mes goed te snijden!

En natuurlijk even geproefd, dat is wel even wat anders dan wat ik gewend ben uit de supermarkt .





pic upload


Verstuurd vanaf mijn MI 9 met Tapatalk

 
Mooie plakken spek en de smaak?
Je zegt wel even wat anders dan in de supermarkt, lekkerder?
Vast wel! ;) :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan