BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer bacon, hoe lang in pekel

sebastiaan

Tondelzoeker
Berichten
2
Zojuist voor de eerste keer buikspek in de pekel gelegd voor het maken van bacon maar nu vraag ik mij af hoe lang het spek daar in moet blijven liggen  :-/ Voor de pekel heb ik de aanwijzingen uit deze post van Noskos gevolgd.

Het stuk buikspek is een plat stuk van 4cm dik. Als ik in het EU-richtlijn topic kijk dan zou het pekelen met een dag klaar zijn als ik die grafiek goed begrijp. Noskos zijn recept heeft het over een week in de pekel. Dat zou een stuk van 12cm dik zijn maar als ik de foto's die er bij staan zo bekijk is dat stuk geen 12cm dik. Of ik ben heel slecht in inschatten :D

Waar ik nu dus over twijfel is of de bacon morgen klaar is met pekelen of pas over een week. Het is nogal een verschil tussen de aanwijzingen. Wie van jullie ervaren bacon makers kan mij daar mee op weg helpen?
 
Met "Bacon Day" heb ik drie gerechtjes gemaakt. Ik heb daarvoor eerst volgens geadviseerde recept zelf de bacon gemaakt.

Ik heb de buikspek voor 8 dagen in de pekel gehad volgens recept en dagelijks gedraaid. De smaak was top.
 
Ik heb al mijn bacon tot nu toe 7 dagen in de pekel gehad, ook omdat alle literatuur die ik daarover heb hetzelfde aangeeft. Langer in de pekel lijkt me niet echt kwaad te kunnen. Als er een evenwicht is dan gebeurt er verder niet zoveel meer.

Maar het zou een mooi experiment zijn als ik ooit aan het einde van mijn to do lijst ben

Een zalmzijde pekel je 24 uur. Een stuk bacon is soms maar 2x zo dik...
 
Wat Noskos zegt, in de betreffende grafiek staat ook minimale pekeltijd.
Wil je zeker zijn dat de pekel goed doordringt kun je altijd wat langer pekelen, die 25% langer pekelen zoals bij de tabel staat moet je, zeker voor de korte pekeltijden, niet te strikt nemen.
Die 25% heb ik overgenomen van de Amerikaanse maker van de tabel, die jongens aan de andere kant van de grote plas zijn altijd heel voorzichtig ivm claims.
1 week pekelen moet voor elk stuk vlees geen probleem opleveren zeker niet icm colorozo en met inachtneming van de regels.
Op een zeker moment komt er een balans in de pekel en het vlees en zullen beide, je pekel en het vlees hetzelfde  percentage zout bevatten, zoals Noskos ook al aangaf.
 
Bedankt! Dan blijft de bacon een weekje in de pekel. Was bang dat de bacon zou bederven als hij een week in de koelkast zou liggen. Heb voor de hoeveelheid colorozo de formule uit het topic van Ewald aangehouden. Nu nog ergens geduld halen om een week te kunnen wachten :p
 
Terug
Bovenaan Onderaan