BasBQ
Beef en Steak

Dry aged kast zelf bouwen

B

Bort0

Gast
Heb de smaak te pakken en bouw zelf een dry aged kast.
Een kant en klare kopen doe ik niet want ze zijn voor mij a: veel te duur en meestal ook veel te groot.
Nu wil ik niet knoeien dus koop ik gewoon nieuwe spullen en al met al ben ik klaar met beneden de 500 euro maar dan heb je ook wat met alles er op en er aan.

Ik kocht dus bij media markt geen koelkast maar een vrieskast. Die zijn nagenoeg even duur
Hebben bij het goede model een ingebouwde ventilator dan is dat al weer klaar. Ook hoef je met een ingebouwde ventilator niet te ontdooien. Koop geen duurdere no frost of zoiets want daar heb je hier niets aan want we willen het vocht er juist in houden.
Ook ga ik er van uit dat de isolatie van een vrieskast ook nog wat beter is en dat scheelt weer energie.
We hebben nu een kast met een gewone deur en daar doen we het volgende mee.
Ik heb binnen de deur een 2e deur gebouwd van polycarbonnaat.
Dus als je de deur open doet kun je alles gewoon zien en gaat de kou er niet uit.
Bij media markt kosten deze vrieskasten tussen de 200  en 600 euro.
Koop op zich voor prive gebruik niet zon grote want die kost alleen maar extra energie vanwege de verliezen.
Ik heb een model wat onder het aanrecht  past maar dat kun je naar eigen inzicht invullen.
Zo dat was de kast en nu de rest.

We willen natuurllijk niet vriezen maar koelen tot 1 graad. Dat is voor die vriexer een fluitje van een cent.
Ik heb de bestaande thermostaat uitgeschakeld en hiervoor in de plaats een gecombineerde schakelaar voor vocht en temperatuur gekocht op aliexpres. Kosten? 20 euro.
Hier zit de vochtsensor en tempsensor in 1 heel klein kastje die je tegen de zijkant kunt plakken.
Met een digitale uitlezing kan ik deze instellen van 10-99 rh en 0-99 graden celcius.
Deze zijn er in 220 volt en 24 volt uitvoering.
Dan zit er in de hoek een uvlamp die ook een klein beetje ozon maakt. Die kun je laten werken als de compressor loopt dan gast hij veel langer mee. Ben je gelijk van de geur af en in de kast worden alle vliegende bacterien in de lucht gedood. Ook weer voor een appel en een ei vrkrijgbaar op aliexpress.

De rh uitgang sluiten we aan op een verdamper van wat je zelf wilt ik heb zon kleine keramische en drie keer raden van:..... ik kon er wel aandelen  hebben wat dus niet het geval is.
Verder zit er bij mij een ionengenerator ingebouwd die alle vuil in de lucht op 1 plek doet neerslaan.
Daar heb ik er nog tientallen van liggen voor de liefhebber tegen verzendkosten. Wil dan wel een foto hebben van de toepassing.
Dus ik heb nu een omgebouwde vrieskast met voldoende kapaciteit om de temp super stabiel te houden.
Hij slaat maar heel weinig aan, en het werkt super. Alles nieuw dus betrouwbaar.
Ga er nog wel een alarm inbouwen want je weet maar  nooit.
Dit omdat je voor je het weet  er voor veel geld  vlees inhangt. Ook al kost de ribeye maar 10 euro per kilo. Voor je het weet is de inhoud meer waard dan de kast.
Dan de dry aged eruit en 2 uur in de sous vide en je weet dan waar je het voor gedaan hebt.
Bij vragen mailen.
Bert

 
Goed verhaal, heb je er ook plaatjes bij?  ;)
Ik vraag me alleen af of je met een vrieskast (met een lage verdampingstemperatuur) niet te veel ontvochtigd. Er zal, als de compressor draait, veel vocht op de verdamper neerslaan waardoor er ijs ontstaat. De temperatuur zal geen probleem zijn, maar de gewenste RV zou hierdoor niet gehaald worden. Ik ben benieuwd naar je ervaringen!

Zou je jezelf ook nog even voor willen stellen?
 
Een vrieskast of koelkast met een verdamper met ventilator vriest in de praktijk eigenlijk niet aan in tegenstelling tot een statische verdamper.
De temperatuur in deze kast is in verhouding dus heel hoog want normaliter is het meer dan 20 graden onder nul.
De verdampingstemp hangt af van het soortbgas wat je gebruikt. En die liggen allemaal redelijk bij elkaar.
We houden het vochtgehalte op 85 procent dus geen no frost enz.
 
Terug
Bovenaan Onderaan