BasBQ
Beef en Steak

Gegrilde donuts met appel

 
 

Danny77

Gerijpt
Berichten
2.567
Ursula was gerespireerd geraakt door de gegrilde donuts uit het boek Smokey Goodness van Jord Althuizen, Blz: 216
Ze is hier mee aan de slag gegaan en hier een eigen twist aan gegeven.

Grill de open gesneden donut en het schijfje appel op heet vuur en leg deze aan de kant.
Bak de bacon goed crispy en laat deze af koelen en hak deze fijn samen met de pecannoten.
De karamel saus is 1 op 1 uit het boek overgenomen.


1 blikje 397 g gecondenseerde melk (Friese flag)
4 el ahorn siroop
1 verse espresso

De gecondenseerde melk laat je 3 uur lang zachtjes koken dit wordt dan vanzelf karamel hierna voeg je de ahorn siroop en de espresso toe. (Let op met openen wacht minstens 10 min en doe dit onder een handdoek of zo de karamel is loei heet.)

Voor de creme hebben we de volgende ingredi?nten gebruikt.
Meng alles bij elkaar en klop dit goed door.

250 g mascarpone
1tl kaneel
1tl vanille
1 snufje kruidnagel
1 el Strohrum 80%
2 el ahorn siroop.

Leg nu een onderkant van de donut klaar, spuit met een spuitzak de cr?me er op en leg hier de gegrilde appel op, nu de bovenkant er op en drizzel de karamel er overheen.
En als laatste strooi wat mengsel van bacon en pecannoten er over heen.


Bron foto: Ceriel.

263iq7d.jpg

Bron foto: Kees Duin











 
Dat lust ik zeker wel!
 
Wow, wat ziet dat er zalig uit Ursula en Danny! Had ik wat graag geproefd!
 
Was super, blij dat ik naast jullie stond :D
 
Lust ik!
 
waren echt super heerlijk.....grandioos  :)
 
Die waren echt lekker....nomnomnom
En laat ik nou net nog 5 blikjes Friese vlag al eerder gemaakte karamelsaus hebben staan. Ik zie een dessert aankomen deze week

Baaidewee.....even tegelijk een veiligheidswaarschuwing voor iedereen die denkt dit recept te maken. Als je een blikje gecondenseerde melk gaat koken, dan het label eraf en gedurende de hele kooktijd MOET het blik onder ruim water staan. Wanneer de bovenkant van het blikje door verdamping van het kokende water op een gegeven moment boven het water uitkomt, dan heb je wanneer dat te lang duurt een zeer grote kans dat je een paar dagen nodig hebt om je keuken schoon te maken of te witten. Of veel erger .......
Blikje kan namelijk exploderen als dit het geval is, dus ten alle tijde moet dit tijdens het koken onder ruim water staan.

Sous vide kan je die karamelsaus trouwens ook maken. Waterbad op 85 graden en dan het blikje (of beter blikjes want je bent toch bezig) tussen de 8 en 14 uur volledig onder water. Hoe langer des te donkerder, dikker en zoeter de saus zal zijn, dus dit is op basis van persoonlijke smaak.
 
prachtig gerecht, ook maar eens maken, heb ik helaas moeten missen
 
DanBras zei:
Baaidewee.....even tegelijk een veiligheidswaarschuwing voor iedereen die denkt dit recept te maken. Als je een blikje gecondenseerde melk gaat koken, dan het label eraf en gedurende de hele kooktijd MOET het blik onder ruim water staan. Wanneer de bovenkant van het blikje door verdamping van het kokende water op een gegeven moment boven het water uitkomt, dan heb je wanneer dat te lang duurt een zeer grote kans dat je een paar dagen nodig hebt om je keuken schoon te maken of te witten. Of veel erger .......
Blikje kan namelijk exploderen als dit het geval is, dus ten alle tijde moet dit tijdens het koken onder ruim water staan.
En af laten koelen voordat je het blikje openmaakt, anders zie boven  :D
 
Thanks voor het recept, die waren echt hemels!
 
Gadverdamme..... :D :D
 
Argh, ik was deze helemaal vergeten op de todo te zetten, nu moet het er alsnog op.....
Ziet er top uit!
 
Yum!! Ik wil dat!
 
Terug
Bovenaan Onderaan