BasBQ
Beef en Steak

Echt houtskool

surfingjohn

Sprokkelaar
Berichten
25
Zoals eerder vermeld in dit forum:
Soms een rooksmaak aan het vlees/groenten, soms niet, ik kwam er maar niet achter wat hiervan de oorzaak was.
Uiteindelijk 2 andere Kamado bezitters ingeschakeld en deze wat Echt houtskool meegegeven, met de vraag om e.e.a. uit te testen, ze kwamen tot dezelfde conclusie, na veel puzzelen en uitproberen zijn we erachter gekomen dat dit door de temperatuur kwam.
Alle gerechten bereid op tussen de 150 en 170 graden hebben een sterke rooksmaak, stook je de Kamado op tot boven de 200 graden dan is er geen sprake meer van een sterke rooksmaak.
Dit verhaal aangekaart bij de importeur 1e antwoord:
Dank voor de terugkoppeling, het is ons niet bekend en is dan ook de eerste keer dat we dit horen!

We hebben inmiddels z?n 100 klanten die dagelijks met onze producten in de horeca werken ook heb ik hier nog niet deze reactie gehad maar neemt niet weg dat we dit serieus nemen.

Hebben jullie met de rode of groene variant gewerkt? en zou je eens kunnen beschrijven hoe jullie de Kamado opstarten tot aan de bereiding.


Onze procedure uitgelegd via de mail, 2e antwoord van de importeur:

Dank voor de duidelijke beschrijving. Nogmaals iets wat we niet eerder hebben vernomen maar we zullen het meenemen.

Kijk dit is nou meedenken met de klant!
 
Eerste wat me bij dit bericht op komt is dat het verkapte reclame is.
Want leuk dat ze misschien reageren, maar echt meedenken wil ik het nou niet meteen noemen. Ze waarderen alleen datgene wat jullie constateren en verder niets.

Wat dat betreft is jullie bevinding ook niet heel verwonderlijk, want dit geldt gewoon voor bijna alle soorten brandstof die je in een Q gooit. Hoe zuiverder de brandstof en hoe hoger de temperatuur des te minder je rookontwikkeling en dus ook een rooksmaak krijgt. Goede houtskool hoort dus ook eigenlijk zo min mogelijk een (rook)smaak af te geven. Niet voor niets dat de meeste Q'ers ook rookhout toevoegen om dat voor elkaar te krijgen.
 
Dat meedenken was een beetje cynisch.
Dank voor je reactie en uitleg.
Ga natuurlijk overstappen naar een ander merk, zit nog te twijfelen tussen Dammers Restaurant of Black Ranch Marabu.
 
Dammers of Black ranch zijn beide goede keuzes vind ik. Ik gebruik beide weleens en voornamelijk Ecobrasa.
 
Ik gebruik DAMMERS maar vind dat er tegenwoordig vrij veel gruis en kleine stukken inzit.

Iemand datzelfde?
 
surfingjohn zei:
Ga natuurlijk overstappen naar een ander merk, zit nog te twijfelen tussen Dammers Restaurant of Black Ranch Marabu.
Net zoals hierboven, heb ik ook goede ervaringen met zowel Dammers als Black Ranch.
Tussen de twee heb ik puur gevoelsmatig een lichte voorkeur voor Black Ranch Marabu.

Je zou ook eens kunnen kijken naar de 'huismerk alternatieven' bij Vuur en Rook. Met zowel South African Black Wattle (door Dammers) en de Marabu Cuba goede ervaring.

https://www.vuurenrook.nl/en/bbq-more/bbq-houtskool-briketten/houtskool/
 
Terug
Bovenaan Onderaan