BasBQ
Beef en Steak

Brabantse worstebroodjes

 
 
 
 

El Fumarole

Gerijpt
Berichten
3.129
20140112_143150_zpslljqaw0n.jpg

Gisteren hebben velen ze kunnen proeven op de nieuwjaarsmeeting. Hierbij het recept en de methode:

http://www.youtube.com/watch?v=Nl2ZmeUVQ48&feature=youtube_gdata_player

Voor ca 40 flinke broodjes:

Ik heb zelf gehakt gemaakt door ca 600 gram rundvlees van de vang, 600 gram broekspek en 800 gram mager varkensvlees door een fijne plaat te draaien.
Gehakt stevig mengen met
20 gr zwarte peper
40 gr gehaktkruiden met zout (ik had een heel banale Versteegen gehaktmix gebruikt...)
50 tot 100gr paneer, afh van de vochtigheid van je gehakt.
Ik gebruik voor dat mengen mijn keukenmachine met de 'bisschop' klopper. Even lekker tot worstdeeg rammen op volle toeren.

Voor het broodje:
1500 gr goede broodbloem (begin met minder voor beter oplossen van je gist en melk)
60 gr verse gist
800 gr melk (lauwwarm)
30 gr zout.

Flink kneden tot een elastisch deeg, dan ca 30 minuten laten rijzen onder een vochtige doek.
Deeg daarna nakneden en opdelen in bolletjes. Deeg even opbollen. Ik heb 70 gram deeg aangehouden voor mijn broodjes, maar omdat de verhouding deeg vs gehakt in het eindproduct gelijk moet zijn is 35 tot 50 gram deeg eigenlijk beter. 70 gram gehakt verliest net teveel vocht bij het afbakken en kan je broodje zompig maken. Je broodjes zijn het mooist als ze uiteindelijk (deeg+gehakt) tussen de 70 en 100 gram wegen.

Bolletjes onder vochtige doek een half uurtje laten rijzen. Daarna de bolletjes uitrollen en de worst inpakken zoals in het filmpje.
Ca 1 uur laten narijzen. Eventueel aflakken met ei voor een mooi bruin en glanzend resultaat.

10 tot 12 minuten afbakken bij 200 graden, tot de worstjes 76 graden zijn. 70 grams broodjes doen het in 8 minuten, mijn 140 grams broodjes hadden een kwartier nodig.

20131123_190914_zps33f6ea25.jpg


Smakelijk!
 
Ze waren heerlijk.

Bedankt voor het delen.
 
Heb je de hoeveelheid peper nog aangepast jeroen ? (ik vond ze overigens prima ! )
 
Die waren lekker!!!!!!!
 
Boldeagle zei:
Heb je de hoeveelheid peper nog aangepast jeroen ? (ik vond ze overigens prima ! )
Nee, ik had ze volgens het youtube recept gemaakt. Alleen dan tweemaal zo zwaar om ze in vieren te kunnen snijden op de meeting en ze als hapje te kunnen serveren.
 
Ik heb van dat zompige niets gemerkt; ze waren gewoon erg....nee....super lekker! :p

Maar eigenwijs als ik ben ga ik wanneer ik ze ga maken alleen met varkensgehakt doen. Heb nl. ooit ergens gelezen dat het geheim van de echte Brabantse worstenbroodjes daar begint :D
 
Roy?! Roy wie?!

......pffff.....je denkt toch niet dat ik naar die rommel kijk h?? Vind het al erg genoeg dat ik nog weet over wie je het hebt ook nog :)

Maar nee hoor......ik zit al eigenlijk een paar jaar te zoeken en te kijken naar de echt goede worstenbroodjes. En kwam ergens in een forum een aantal tips tegen van een voormalig bakker die dit als opmerking gaf.

Ben de afgelopen jaren zelfs al een aantal keer omgereden om bij Bakkerij van Dongen de beste worstenbroodjes van NL te halen, om maar te kunnen proeven wat de echte smaak moet zijn. Maar ondanks herhaaldelijk proeven mijn idee?n nog niet in daden omgezet, dus mss wordt het nu maar eens tijd :D
 
DanBras zei:
Maar eigenwijs als ik ben ga ik wanneer ik ze ga maken alleen met varkensgehakt doen. Heb nl. ooit ergens gelezen dat het geheim van de echte Brabantse worstenbroodjes daar begint :D
Heb ik een vorige keer ook gedaan. Toen was het gehakt iets smeu?ger naar mijn idee. Ik wilde ook eens zien of ik er wat meer smaak aan kon krijgen. Maar ik heb zelf ook het idee dat de varkensgehakt een beter resultaat gaf. Alleen waren de vorige keer de broodjes weer wat te bros.
En zo valt er altijd wel wat te tweaken :D
 
Dank voor het delen!!
 
Jeroen, bedankt voor het delen, ik zie nu pas dat je het recept al hebt geplaatst, ze waren echt TOP!
(en zowel Bloemenboer als ik zijn verwend met deze hier lokaal wijd verbreidde lekkernij!).
Dit is zeker iets wat op korte termijn gemaakt gaat worden.  :)
 
Gelukkig kwam je vaker langs met de worstebroodjes, ze smaakten heerlijk tussen al het vlees geweld :p
 
wij waren ook erg onder de indruk ....waren heulllll lekker ;)
 
Mooi recept, gaat op de todo!
 
Terug
Bovenaan Onderaan