BasBQ
Beef en Steak

enkele vragen

Door

Sprokkelaar
Berichten
30
dag iedereen, als nieuw lid heb ik me gisteren al netjes voorgesteld,
ik heb verschillende vragen, over verschillende onderwerpen, alvast mijn exusens als dit hier niet thuis hoort.
graag hoor ik dan waar ik deze vragen wel kan stellen.

Hier onder zie je mijn huidige opstelling, de temperatuur krijg ik goed stabiel rond de 150?
maar het probleem is dat ik geen rooksmaak krijg op mijn vlees, tijdens de laatste sessie, heb ik houtschilfers (eik) met wat vuurkuiden in zilverpapier gewikkeld, enkele gaatjes erin geprikt en op 4uur tijd toch een 5tal van die worsten zilverpapier op de hete kolen gedaan, ik kreeg telkens voor gedurende een 15 min een mooie blauwachtige doorzichtige rook, maar de rooksmaak bleef telkens uit
wat doe ik fout of wat kan beter?
ik heb me een smokebox aangeschaft zou het hier beter mee lukken?


HwvoVaP.jpg



wat is de beste basis voor marinades te maken? en word de (gezeefde) marinade ook gebruikt om vlees te injecteren? of is dat weer wat anders?

laatste keer heb ik wat BBQ-saus, zoete sojasaus, en olijfolie gebruikt met nog een boel kruiden, ik was voor de 1ste x  proberen, tevreden met het resultaat, maar de olijfolie ging stolten in de ijskast

rmXdO7h.jpg



Stiekem ben ik aan het uitkijken voor een pelletsmoker, maar ik wil eerst een deftige basis opbouwen met mijn kettle, wat zijn betaalbare en betrouwbare pelletsmokers en waar op te letten?
en welke winkels zijn hiervoor aan te raden in de omgeving van breda/ tilburg/ eindhoven? of in de belgische provincie's antwerpen/ limburg?
liefst eentje waar ze ook kruiden en rubs hebben.
ik was dit weekend bij een BBQ-keten geweest in son en breugel, maar daar zien ze mij niet meer terug... :-O


ik zelf ben van Dessel in Belgie (halfuurtje van Eindhoven vandaan)

als er iemand een offsetsmoker heeft staan waar hij/zij vanaf wilt mag je het mij ook altijd laten weten

alvast bedankt ! en sorry voor de rookie-vragen  :D





 
Hallo Door.
Alvast een antwoord op een van je vragen.
Met aluminium pakketjes had ik ook nooit zo'n succes, van alles geprobeerd (groot, klein, dik en dun) weinig rooksmaak.
Tegenwoordig gebruik ik chunks (brokken) of als het niet zo lang hoeft te roken snippers direct op de briketten dat werkt bij mij veel beter.
 
Niet schrikken Door,
ik heb je topic even verplaatst naar het juiste forum onderdeel "de Rookkamer" hier komt jouw vraag het beste tot zijn recht.
 
Precies wat Hans zegt. Ik heb ook een tijdje met snippers geexperimenteerd, maar nooit naar volle tevredenheid. De eerste keer dat ik chunks gebruikte was ik meteen om. Veel beter te doseren, in plaats van korte hevige rook kun je met chunks veel beter wat langer en rustiger roken.
 
Een smokebox of pakketjes met rookhout zijn geschikt voor een gasser, zoals al aangegeven werken chunks (zeker bij low&slow) veel beter.
Als pelletsmoker kan ik alleen een Green Mountain aanbevelen, maar daar ben ik niet geheel onpartijdig in...  ;)
Kruiden, rubs, sauzen en brandstof zijn goed online te bestellen bij onze sponsor vuurenrook.nl, zij verzenden ook naar Belgi?.
 
Allen bedankt alvast voor de reacties,
ik heb hier nog enkele kuub droge eik liggen, dus ik zal eens een paar chunks maken en eens kijken of dit beter werkt  :p

Wat betreft de rubs en dergelijke, omdat ik nog maar een rookie ben, zou ik graag toch zeker de eerste keer naar een winkel gaan, voor een woordje uitleg of richtlijnen zeg maar, en zodat ik ook al eens stiekem naar een pellet-smoker kan kijken  :D

Greetz
 
Door zei:
Allen bedankt alvast voor de reacties,
ik heb hier nog enkele kuub droge eik liggen, dus ik zal eens een paar chunks maken en eens kijken of dit beter werkt  :p

Wat betreft de rubs en dergelijke, omdat ik nog maar een rookie ben, zou ik graag toch zeker de eerste keer naar een winkel gaan, voor een woordje uitleg of richtlijnen zeg maar, en zodat ik ook al eens stiekem naar een pellet-smoker kan kijken  :D

Greetz

Wel even opletten dat eikenhout een vrij sterke rooksmaak afgeeft en niet overal voor gebruikt kan worden.
Hier vind je een lijstje van de meest gebruikte houtsoorten.


https://www.bbq-nl.com/rookhout/

 
Check anders ook deze site van noskos eens. Hier staan heel veel tips en technieken zeer duidelijk uitgelegd.
Menig forum lid heeft hier zijn kennis vandaan.
Van rookhout tot het zelf maken van rub en sauzen en nog veel meer.

https://www.bbq-nl.com/

Laat deze beste man nu ook een boek hebben geschreven met handige tips B-)
 
De blokken eik kun je gerust gebruiken. En als je ze zelf maakt. Gelijk verschillende formaten blokjes maken. Zo kun je lekker experimenteren.

Qua rubs. Daar zijn echt zo ontzetten veel variaties op te vinden. In princiepen is een rub niets anders dan een mix van droge kruiden. Ik gebruik vaak SPG. Zout,Peper en knoflookpoeder. Maar mag ook graag verschillende rubs gebruike die wat meer pit hebben. Of soms meer zoet zijn. Ik heb nu NOSKOS, KillerHogs en LetzQ. Allemaal lekker.
 
Terug
Bovenaan Onderaan