BasBQ
Beef en Steak

Eenvoudige methode om spareribs te ontvliezen.

 
 
 
 

Nosmo

Gerijpt
Berichten
3.741
Misschien ten overvloede, maar ik zie nog wel eens mensen die moeite hebben om het membraan van hun spareribs te verwijderen, terwijl het eigenlijk heel eenvoudig te doen is.

Stap 1: Begin in het midden van een slab ribs boven op een botje, en druk een een shaslickpen voorzichtig tussen membraan en bot.
RibsMembraam-1.jpg


Stap 2: Werk de shaslickpen voorzichtig verder naar binnen en maak wat ruimte door de pen wat van links naar rechts te bewegen.
RibsMembraam-2.jpg


Stap 3: Zodra er genoeg ruimte is steek je je vinger tussen bot en membraan.
RibsMembraam-3.jpg


Stap 4: Nu kun je heel eenvoudig het membraan verder los trekken.
RibsMembraam-4.jpg


Stap 5: Als de ene kant los is heb je lekker veel houvast op het membraan zodat je die heel eenvoudig los kunt trekken.
RibsMembraam-5.jpg


Een kind kan de was doen, en behalve een shaslickpen heb je verder niks nodig.
 
Ik gebruik ook altijd nog een stukje keukenpapier, voor extra grip. Mooie foto's btw.
 
Dominique zei:
Ik gebruik ook altijd nog een stukje keukenpapier, voor extra grip. Mooie foto's btw.

Op deze manier heb je dat eigenlijk niet nodig, om dat je al heel veel houvast hebt. Foto's zijn gemaakt door onze jongste spruit met de camera van Sandra, anders had ik met losse handen moeten fotograferen.
 
Goede tips zijn nooit "ten overvloede". Zeker niet op een forum waar mensen juist naar die goede tips op zoek zijn ;)
 
Moet ook nog een keer ribs op de Q maken dus deze tip komt goed van pas
 
Goeie tip! Thx.
 
mooie makkelijke manier Piet,
bedankt voor het delen
 
leuke manier, gebruik zelf het einde en een stukje keukenrol, bevalt me prima. maar zal het eens proberen, wie weet !
 
Werkt heel goed, ik doe het zelf ook altijd op deze manier.
Ik gebruik de steel van een lange dessertlepel om onder het vlies te raken. Door de botte kant heb je minder kans om er door te prikken.
En dan gewoon er af trekken...
 
ik verwijder de membraan altijd met een vork, werkt ook top!
 
soms kom ik ribben tegen waarvan het membraam er niet af te krijgen is. Elke paar cm scheurt het kappot.
 
Soms is het membraam geperforeerd, het lijkt wel of dat machinaal gebeurd of dat het een bijverschijnsel is van het proces in de slachterij. Het enige wat je dan kan doen is om zo voorzichtig mogelijk te werk te gaan om toch zoveel mogelijk er af te krijgen. Bij half bevroren ribs gaan ze er trouwens ook wat makkelijker af.
 
Terug
Bovenaan Onderaan