BasBQ
Beef en Steak

Loaded fries - Eendenborst

 
 
 
 
 

Ridevi71

Forum Meubilair
Berichten
10.091
Hoi bbq-collega's.

Zwaar ge?nspireerd door de fotowedstrijd van deze maand gisteren dit gerecht gemaakt.
Al die varianten die de afgelopen tijd voorbij kwamen maakten mij erg nieuwsgierig naar dit gerecht.
Met name het bakken van de frietjes leek me erg leuk.

Gekozen is voor gewoon diepvries-friet,
rode ui,
gegrilde paprika, geitenkaas,
eea naar smaak afgemaakt met zout, peper, zelfgemaakte rub en gedroogde tijm.
Uiteraard -zoals de titel al aangeeft- wordt er een eendenborstje bij geserveerd.

De pic's:

De ingredienten
R9eDUwZ.jpg


De voorbereidingen
Kleine blokjes geitenkaas gesneden
De rode uitjes ingesneden en samen met wat olie, zout en komijn in de folie
Frietjes laten ontdooien en goed ingesmeerd met zonnebloemolie
Paprika geprept
0aAjpKe.jpg


Paprikaatje grillen en daarna in de folie
9hbPvDS.jpg

Dn90Xbu.jpg



Voor de frietjes heb ik mijn zelfgemaakt verhoogt (wsm) rooster gebruikt.
Daaronder de rode uitjes gelegd, direct boven het vuur.
TuIe7Sk.jpg

b12Azyw.jpg


Voor de liefhebbers  :D
YgLBk1H.jpg


De frietjes gingen erg goed. Ongeveer een uur op 250 graden.
Wel even na-sorteren
lnkaTyO.jpg


Na het sorteren
UvX7vGG.jpg


De gegrilde paprika van het velletje ontdaan en in stukjes gesneden
De rode uitjes uitgepakt en ui-bloempjes van gemaakt
lHnt9qR.jpg


En nu de eendenborst. Vetkapje bijgetrimt en ingesneden.
Daarna met wat eikenhout eventjes gerookt en vervolgens vetkapjes afgefakkelt ala picanha tot een kern van 48 graden
GMtVYK6.jpg

lqFdRFJ.jpg

WV4ygUr.jpg


Vervolgens alles in een ovenschaal gedaan en 15min terug op de bbq om alles nog even lekker op te warmen
I9mpXji.jpg

Xvd4CfZ.jpg

7BKc39D.jpg


En toen eindelijk alles op een bord kunnen plempen om op te eten.
Man wat hadden we een honger.
Voor erbij ook nog wat stoofpeertjes van een bevriende boer gemaakt. Heerlijk.
I2v58C5.jpg


Wat vonden we ervan?
Het was erg leuk om te maken. De frietjes waren perfect. Knapperig, niet slap.
Ook de rode ui vonden we erg geslaagd.
Dit gaan we zeker nog eens maken. De mogelijkheden zijn eindeloos.
Wel zullen we dan de frietjes gewoon uit de frietpan halen, want dat is gewoon praktischer en scheelt een berg tijd.

Dank voor het kijken

Rick
 
Meneer maakt gewoon een kapsalon met eendenborst, wat een baas!
 
Ziet er smakelijk uit. :)
Als je tijd wilt besparen met de petatten is voorgebakken diepvries wellicht ook een optie :-?
Kan je in de oven doen als je op de bbq bezig bent.
Hoe smaakte de eendenborst op deze manier?
 
ziet er lekker uit! dat lust ik wel..
eendenborst is echt heerlijk!
bedankt voor het delen
 
Lekker decadent Rick ;) ziet er goed uit, eendenborstje met pezo en een beetje 5-spice gauw weer eens maken, yummie
Frieten van de Q vergt wel wat tijd, voor ons heeft het echter alleen voordelen.
frituren doen wij bijna nooit, we hebben niet eens een frituurpan, af en toe een PP kroketje doen we in een steelpannetje met olie.
- Wij vinden friet van de BBQ echt lekkerder dan uit het frituur, misschien komt dat ook omdat wij ze eerst door eendenvet husselen.
- Stank, van frituur heb je er niet van in huis.
- Dat het meer tijd kost is ook een kwestie van timing, meestal liften de frieten met een ander gerecht mee, of een gedeelte van de tijd.

Bijkomend feit is dat wij geen kinderen hebben dus wij hoeven niet om 6 uur te eten.
En je hebt best een lading friet nodig om die hongerige spreeuwenmaagjes te vullen. :D
 
Voor ons 2 was het nu goed te doen met de friet. Maar als je visite krijgt, of onze dochter (en vaak een vriendinnetje) eet mee, dan Is een frituur net ff handiger.

En ja, eendenborst Is een beetje decadent maar zooooo lekker  :p
And that's what it's all about
 
@ hans

Eendenborst smaakte prima. Heerlijk dat eenden vet over je vlees.
Beetje pezo of een goeie rub erbij. Eendenborst heeft erg weinig kruiden en smaakmakers nodig. Dus voorzichtig met toevoegingen. Vaak doen we naderhand pas pezo oid toevoegen. Dan kan het ook niet verbranden op de bbq
 
O.K. Dank voor het delen.
 
Wauw, deze is ook mooi bedacht en uitgevoerd. Erg leuke foto opdracht deze keer!

En euhh dat drankje? Dat ken ik dus niet maar ziet er wel lekker uit. Wat is dat?
 
Lin zei:
Wauw, deze is ook mooi bedacht en uitgevoerd. Erg leuke foto opdracht deze keer!

En euhh dat drankje? Dat ken ik dus niet maar ziet er wel lekker uit. Wat is dat?

Ricard (of pernod). Een scheutje in je glas en aanvullen met koud water en een ijsblokje.
Anijs achtige smaak.
Als tie flink koud is een erg lekker drankje.(kwestie van smaak natuurlijk)
In restaurants kennen ze het vaak wel. Ideaal om te proberen. Hoef je niet meteen een hele fles te kopen.
 
Ridevi71 zei:
Lin zei:
Wauw, deze is ook mooi bedacht en uitgevoerd. Erg leuke foto opdracht deze keer!

En euhh dat drankje? Dat ken ik dus niet maar ziet er wel lekker uit. Wat is dat?

Ricard (of pernod). Een scheutje in je glas en aanvullen met koud water en een ijsblokje.
Anijs achtige smaak.
Als tie flink koud is een erg lekker drankje.(kwestie van smaak natuurlijk)
In restaurants kennen ze het vaak wel. Ideaal om te proberen. Hoef je niet meteen een hele fles te kopen.

Aaahh oke! Die gaat hiet op de ?To Taste?. Thanx
 
.
 
Raki en Ouzo ken ik uit Griekenland. Waarbij ik Ouzo lekker vind en Raki niet. Maar wij gaan tegenwoordig naar een echte ouderwetse slijter (ja, ze bestaan nog) en zal hem vragen of ik iets kan proeven.
 
Heel mooi verslag Rick. Lekkere foto's.
Ik vond het maken van friet erg leuk. De kinderen waren er idd erg snel mee weg. En die eenden borst ziet er heerlijk uit. Is dat trouwens wilden eend, of uit de kooi? Ik heb enkel wild gegeten in m'n leven. Ik kan me die dikke vetlaag niet herinneren. Tijd dat ik weer eens wat eenden ga scoren. Die lijken me heerlijk op de BBQ.

Ricard met bronwater en ijs heb ik zo veel gedronken in de tijd dat we een STS Kraan geplaatst hebben in Rouen. Elke avond na het werk sloten we er mee af. Even afkoelen . En dan door naar een restaurant. Mooie tijd.
 
Lin zei:
Raki en Ouzo ken ik uit Griekenland. Waarbij ik Ouzo lekker vind en Raki niet. Maar wij gaan tegenwoordig naar een echte ouderwetse slijter (ja, ze bestaan nog) en zal hem vragen of ik iets kan proeven.

raki en ouzo is idd familie. Maar dat drink je puur.
Ricard/Pernod is heerlijk met water
 
Bram zei:
Heel mooi verslag Rick. Lekkere foto's.
Ik vond het maken van friet erg leuk. De kinderen waren er idd erg snel mee weg. En die eenden borst ziet er heerlijk uit. Is dat trouwens wilden eend, of uit de kooi? Ik heb enkel wild gegeten in m'n leven. Ik kan me die dikke vetlaag niet herinneren. Tijd dat ik weer eens wat eenden ga scoren. Die lijken me heerlijk op de BBQ.

Ricard met bronwater en ijs heb ik zo veel gedronken in de tijd dat we een STS Kraan geplaatst hebben in Rouen. Elke avond na het werk sloten we er mee af. Even afkoelen . En dan door naar een restaurant. Mooie tijd.

Thnx Bram.

Of het een wilde eend is weet ik niet. Eigenlijk niet op gelet. Wij kopen lekker wat borstjes bij de Sligro als het in de aanbieding is. Lekker snel en makkelijk op de q. En het smaakt geweldig.

Ja, die Fransen weten wel hoe het moet. Heerlijk spul.
 
Ridevi71 zei:
Bram zei:
Is dat trouwens wilden eend, of uit de kooi? 

Thnx Bram.

Of het een wilde eend is weet ik niet. Eigenlijk niet op gelet. Wij kopen lekker wat borstjes bij de Sligro als het in de aanbieding is. Lekker snel en makkelijk op de q. En het smaakt geweldig.

Ja, die Fransen weten wel hoe het moet. Heerlijk spul.

Dit een tamme eend en wel een canette, een jonge vrouwtjes eend zoals op de verpakking staat.
Een canette is maximaal 8 weken oud en heeft een heel verfijnde smaak.
 
Heerlijk! gewoon een mooie eendenborst bij de friet, altijd lekker!
 
Ewald zei:
Dit een tamme eend en wel een canette, een jonge vrouwtjes eend zoals op de verpakking staat.
Een canette is maximaal 8 weken oud en heeft een heel verfijnde smaak.

Bedankt Ewald. Duidelijk verhaal.
Wij hebben in het jachtseizoen af en toe een aantal wilde eenden. Hopelijk komende tijd kans om er een aantal te kunnen bemachtigen. Wilde ganzen hebben we veel meer. Die hebben we vaak zoveel. Dat we er amper vanaf komen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan