BasBQ
Beef en Steak

Spare ribs en pulled pork

 
 

Richard2019

Sprokkelaar
Berichten
40
Ik heb vorig jaar al wat spare rib sessie en pulled pork gedaan. Morgen komen er wat eters en wil die dag 10 kg spare ribs en 2,1 kg spare ribs gaan maken op mijn pellet bbq. Bij de voorgaande sessies had ik minder vlees en gebruikte ik voor de spare ribs de 3-2-1/2 methode. Dit werkte goed. Vraag me alleen af of dit ook bij grotere hoeveelheden vlees hetzelfde geldt. Ik zal zeggen als de temperatuur gelijk is zal het op dezelfde manier kunnen. Iemand ervaring hier mee?
 
Behalve dat bij een grotere hoeveelheid vlees je dome temperatuur een iets groter dipje krijgt (gaat immers meer koud vlees in), is alleen de dikte van het vlees bepalend voor de duur van sessie. (Even ervanuitgaande dat de temperatuur hetzelfde is gebleven en het vlees zelf even 'eigenwijs' is.)
In principe alleen een beetje extra tijd rekenen omdat je meer gaat inpakken en lakken tussentijds. Succes!
 
succes keerl, ben benieuwd hoe je dat gaat aanpakken..... 10 kg ribben en ook nog een pulled pork, als jullie het niet op krijgen ik offer mij hierbij vrijwillig op


Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

 
Succses morgen en alvast smakelijk eten  :)
 
SilverFox zei:
Behalve dat bij een grotere hoeveelheid vlees je dome temperatuur een iets groter dipje krijgt (gaat immers meer koud vlees in), is alleen de dikte van het vlees bepalend voor de duur van sessie. (Even ervanuitgaande dat de temperatuur hetzelfde is gebleven en het vlees zelf even 'eigenwijs' is.)
In principe alleen een beetje extra tijd rekenen omdat je meer gaat inpakken en lakken tussentijds. Succes!

+1
Inderdaad wat meer tijd rekenen voor extra arbeid.

Succes
 
Zonet ff met mijn vrouw de spareribs van hun membraan ontdaan en even in de rub gezet. Nu nog even de pulled pork in de rub zetten en injecteren. Best weer een druk avondje!




 
Vanmorgen weer eens vroeg opgestaan om de bbq aan te slingeren. Inmiddels ligt de procureur op de bbq. Bbq heeft een temperatuur van 120 graden. De procureur gisteravond in de rub gezet en geinjecteerd. Het vlees heeft vannacht in de schuur gestaan. Temperatuur intern ligt toch wat lager na het meten namelijk rond de 1 graden celcius. Nu ff een paar uurtjes wachten voordat de glace erop kan. Zodadelijk rond 11:00 kunnen de spare ribs erbij worden gezet. Ik ben benieuwd hoe het gaat lopen. Heb nog nooit eerder zoveel tegelijkertijd klaargemaakt.











 
Even een tussentijdse update. Procureur ligt er al 3 uur en 3 kwartier op en interne temperatuur is 70 graden celcius. Dit is iets sneller dan ik had verwacht van 2,1 kg vlees. Bij 75 graden wil ik hem in de glace zetten. Ben benieuwd wanneer de stall in gaat zetten.







 
Goed bezig, veel plezier!
 
Lekker bezig.
Gaat helemaal goed komen
 
Mooi bezig man, veel plezier vandaag met Q'en
 
Zonet de spare ribs erbij gedaan. Iets minder ribs erop gedaan omdat er wat mensen ziek waren. Jammer maar de bbq ligt goed vol.

 
Procureur inmiddels voorzien van een glace. Stallmoment ligt op de 72 graden en ligt er momenteel 5 uur in. Gaat goed!








 
Ziet er heerlijk uit! Mooi dagje aan de Q zo  B-)
Alvast eet smakelijk!
 
Richard2019 zei:
Zonet de spare ribs erbij gedaan. Iets minder ribs erop gedaan omdat er wat mensen ziek waren. Jammer maar de bbq ligt goed vol.

Dan hebbie over?  :D
 
Nou zit erop. Procureur steeg netjes door in temperatuur en heb deze rond 16:30 eraf gehaald. Ingewikkeld in aluminium folie en in een piepschuim doos gedaan zodat deze een uurtje mooi kon rusten.

In de tussentijd spare ribs eraf gehaald en in aluminium folie geplaatst in piepschuim dozen om zo de spare ribs per 7  af te lakken. Na het aflakken van de eerste serie deze opgeborgen in de piepschuim dozen en de andere afgelakt in de bbq. Best wel een karwei.

Vervolgens kon alles mooi om 17:30 uit geserveerd worden. Voor de pulled pork had ik witte bolletjes met klassiek coleslaw.

Ik moet eerlijk bekennen dat het aantal fotos in de eindsprint toch weer een beetje achterwegen is gebleven. Heb alleen nog wat van de spare ribs en de nog niet uitelkaar getrokken pulled pork. Dat is jammer dat ik die niet met jullie kan delen.

Smaak spare ribs was goed en goed gerookt. Had de helft met cherry coke gemaakt volgens boek smokey goodness boek. De andere helft met traditionele bbq saus.

Pulled pork was echt heerlijk. Ongelooflijk dat je voor zo weinig geld iets lekkers kan maken.

Het was een leuke en gezellige dag. Heerlijk gegeten en gelachen.

Leermoment voor vandaag: ook op het einde fotos maken van het resultaat.








afbeeldinge n
 
Nog bedankt voor de berichten. Nu even kijken wat de volgende bbq sessie gaat worden. Eens kijken voor inspiratie hier op het forum. Zie dat er mooie en uigebreide verslagen op staan.
 
Niets mis mee, bedankt voor het delen ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan