BasBQ
Beef en Steak

Buttermilk brined turkey

 
 
 
 

richard0501

Gemarineerd
Berichten
1.552
Afgelopen kerst, 6.9 kg kalkoen aan het spit gemaakt.  48 uur in de karnemelk met ui, knoflook laurier, zout en peper. 4.5 uur op 145 graden  en dan nig een uurtje op 170 tot kern in de borst 70 graden was...
a5eb5f143520d2fd1420c25ec77271e3.jpg
df3b9f8acf0ceb49898cc48da3d92e9b.jpg
7c3c526087f589cb8d8778613aac4f9c.jpg
c01bab1d5c45c018cec2df0f3ab925a9.jpg
daeca75586b29ddb69af52619369674c.jpg
4ceee82bfa40dc7ba0822db0027ad8fd.jpg


Verstuurd vanaf mijn S30mini met Tapatalk

 
Dat ziet er lekker uit, hoe beviel het resultaat?
 
Wij hadden er 1 van 4,5kg met 7 eters, hoeveel eters had jij?

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

 
Kalkoen heeft een mooie kleur gekregen. Ziet er lekker uit.
Wat proef je nog terug van die karnemelk? Heb ik nog nooit eerder gezien voor een pekel. Laatst zag ik wel ergens op FB iemand die zn steak insmeerde met mayo voor het grillen. Ook iets aparts.
 
Karnemelk wordt veel gebruikt voor kip in de VS. Het zuur maakt het vlees zachter.
Mayonaise is voor het grootste deel olie, dus dat kun je prima als basis gebruiken om je rub te laten plakken.
 
richard0501 zei:
buitenste centimeter was iets droog , de rest heerlijk, filet blijft natuurlijk filet.. ik hou zelf meer van de poten, meer smaak!
Kalkoenvleugels schijnen ook lekker te zijn..  :p
 
noskos zei:
Karnemelk wordt veel gebruikt voor kip in de VS. Het zuur maakt het vlees zachter.
Mayonaise is voor het grootste deel olie, dus dat kun je prima als basis gebruiken om je rub te laten plakken.

Ok. TNX, weer wat geleerd. Ga ik eens een keer proberen. Dat van die kip met karnemelk dan. Is dat aan te raden om met een hele kip te doen. Of kan het ook met de onderdelen los? Vleugels, poten of dijen.
 
Is ??n van de standaard voorbereidingen voor fried chicken, dus stukken kan zeker
 
Bram zei:
noskos zei:
Karnemelk wordt veel gebruikt voor kip in de VS. Het zuur maakt het vlees zachter.
Mayonaise is voor het grootste deel olie, dus dat kun je prima als basis gebruiken om je rub te laten plakken.

Ok. TNX, weer wat geleerd. Ga ik eens een keer proberen. Dat van die kip met karnemelk dan. Is dat aan te raden om met een hele kip te doen. Of kan het ook met de onderdelen los? Vleugels, poten of dijen.

Wat Noskos zegt klopt, ik maak zelf graag buttermilk chicken tenders, soort crispy fried chicken, en dat is met toch een partij lekker... daar gebruik ik meestal gewoon filet voor , en dat is dan bij 80 graden gewoon nog sappig!

Het idee voor de kalkoen speelde al langer in mn hoofd, ik hou er van om te experimenteren met nieuwe uitdagende bereidingen... PS je zal mij dan ook nooit een kippedijencake zien maken!! Lijkt me niets, qua uitdaging en qua beleving.

Moet wel zeggen niet alles is een succes.
 
Zal de recepten eens opzoeken. Oud en nieuwe staat in het teken van PP en PB. Dus dag van tevoren een lage run met de BGE. Daar moet natuurlijk wel bij gesnackt worden 
 
Dat ziet er fantastisch uit. Bedankt voor het delen
 
ziet er fantastisch uut,  ga dit zeker een keer zo doen met karnemelk
ben namelijk gek op kip en vooral van de Q of de smoker

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

 
Nou ja zeg, deze turkey had ik even gemist :-/ mooie sappige kalkoen dat zal gesmaakt hebben, ik weet nu hoe lekker kalkoen kan zijn en wat je met de resten kan doen :D  ik heb al vaker recepten gezien met karnemelk en gevogelte maar eigenlijk nog nooit wat meegedaan, ik ga dat ook eens proberen ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan