BasBQ
Beef en Steak

Offset pizza

 

roykosmeijer

Vuurmaker
Berichten
62
Ik maak al een tijdje zelf pizza. Ontzettend leuk en vooral ontzettend lekker!
Ik gebruik hiervoor een pizzasteen en zet de oven op standje 100%, wat bij mijn oven helaas maar 250?C is.

Nu wilde ik heel graag een hogere temperatuur bereiken en dus de Q aan geslingerd. Voor de duidelijkheid; ik heb een offset smoker, dus een aparte vuurkamer (pit).

Hoe het ging
Goed. En daar bedoel ik mee; ik heb weer wat geleerd. Verder ging het k*dt.
Ik had dus een flinke bak hout in de pit geknald om een knetter heet vuur te krijgen. Ik wilde richting de 350?C, maar ik kwam niet hoger dan 270?C  :-S
Pizzasteen een uurtje laten opwarmen uiteraard.

De temperatuur wisselde enorm. Door (denk ik) het vochtige #@^&*()# weer vrat mijn Q de houtblokken op als twijgjes en duurde het eeuwen om een pizza klaar te maken. Wat-een-ellende. Stond ik daar, in de regen, meer hout toe te voegen dan pizza's te bakken.  :| :( :D :p

Een aantal vragen aan jullie:
  • Hoe krijgen jullie een hogere temperatuur bij vochtig weer
  • Klopt het dat heet meer energie kost bij vochtig weer?
  • Iemand ervaring met een offset en hogere temperaturen/pizza's maken?

Wat wel goed gaat
De pizza's die ik maak zijn lekker! Maar lekker is natuurlijk smaak en smaak is persoonlijk. Vooral zelf op je pizza knallen wat je lekker vind.
Maar mijn tip is wel; niet te veel! Hou liever je pizza simpel en eet er twee, dan dat je een carbonara speciale zelf probeert te maken  ;)

Voor het deeg zie ik zoveel recepten voorbij komen, maar de beste recept vind ik tot nog toe die van Simon Giaccotto. Ik heb zijn masterclass 'gevolgd' op FoodTube.
Recept:
Bloem 100%
Water 54%
Zout 2%
Olie 2%
Gist 0,5%
Kijk voor de hoeveel gist vooral hoelang je het deeg kan laten rijzen. Ik gebruik meestal 3-4 gram gist en laat dit 6 ? 7 uur rijzen buiten de koelkast.

Voor de saus gebruik ik een blik tomaten, blikje tomatenpuree, bbqsaus  :D, beetje ketchup, beetje chilisaus en kruiden zoals oregano. Vooral maken, proberen en proeven.

De foto's

Klaarzetten en wegen van ingredi?nten voor de pizzabodem
IMG_20200202_091822-scaled.jpg


Hulp van jongste zoon
IMG_20200202_091919-scaled.jpg


Na het mengen en kneden het deeg een kwartier laten rusten
IMG_20200202_092832-scaled.jpg


Opdelen (ongeveer 125 gram per bol). Niet vergeten het deeg goed 'op te bollen'.
IMG_20200202_094711-scaled.jpg


En af te dekken
IMG_20200202_094730-scaled.jpg


Dan krijg je na een aantal uren dit mooie exemplaar. Deeg ziet er een beetje raar uit, omdat het geen tarwe 0.0 is, maar spelt deeg.
IMG_20200202_171103-scaled.jpg


En kan je er dit lelijk exemplaar van maken  :D Ja ik moet nog werken aan de vorm  ;)
IMG_20200202_171111-scaled.jpg


En zo lagen de mini-pizza's van mijn twee zoons ( 2 en 4 jaar oud) op de plaat
IMG_20200202_171415-scaled.jpg


En zo zag mijn pizza er uit (en ja dit lijkt toch bijna op een carbonara speciale  :D )
IMG_20200202_181345-scaled.jpg


 
Als ie nu ook nog zo gesmaakt heeft is het verhaal rond want hij ziet er goed uit we hadden best een segment willen proberen ;)
 
Ziet er goed uit! Ik had ook we een slice gewild! Leuk op de offset smoker. Dat zie ik niet veel.
 
Ik denk dat je nu echt een goede rede hebt om een Kamado aan te schaffen.

Zekere als je dit graag doet maak je niet alleen jezelf blij maar ook je houtvoorraad blijft langer op peil.
 
Pizza op een off set. Wist niet dat het mogelijk was. Mooi hoor. Pizza ziet er goed uit.
 
Een offset is ontworpen voor low & slow barbecue dus daar hele hoge temperaturen in willen stoken kan misschien wel, maar het is niet echt de bedoeling. Ik denk dat dat de reden is dat het niet lekker ging.
 
Pizza; altijd +1!
 
Homemade pizza is altijd het best! Kleine tip voor je vorm: gebruik een deegroller of een lege fles wijn (Bourgondi?r over here!). Dan is je bodem gelijkmatiger en beter gaar!

Het verschil in een offset smoker is ook dat je de directe hitte niet in dezelfde kamer hebt als waar je je pizza bakt en daarmee nooit een hoge temperatuur haalt. Je verbruikt daarom ook zoveel, omdat je extra brandstof en zuurstof toevoegt en daarmee het verbrandingsproces versneld. Probeer een combinatie te maken met houtskool + blokhout direct onder je pizzasteen. In mijn pizzaoven verbruik ik daardoor minder ?n kom ik tot temperatuur van 350-400 graden!

Succes!
 
BB-Queen zei:
Homemade pizza is altijd het best! Kleine tip voor je vorm: gebruik een deegroller of een lege fles wijn (Bourgondi?r over here!). Dan is je bodem gelijkmatiger en beter gaar!

Het verschil in een offset smoker is ook dat je de directe hitte niet in dezelfde kamer hebt als waar je je pizza bakt en daarmee nooit een hoge temperatuur haalt. Je verbruikt daarom ook zoveel, omdat je extra brandstof en zuurstof toevoegt en daarmee het verbrandingsproces versneld. Probeer een combinatie te maken met houtskool + blokhout direct onder je pizzasteen. In mijn pizzaoven verbruik ik daardoor minder ?n kom ik tot temperatuur van 350-400 graden!

Succes!

Ik heb van de pizza master geleerd NOOIT een deegroller oid te gebruiken, omdat je daarmee het lucht uit het deeg rolt.

Gelukkig heb ik een Q waar ik ook direct kan grillen, dus ik ga de volgende keer inderdaad de kolen onder de steen leggen. Liefst wat aan de zijkanten natuurlijk.

Dank voor de tips!
 
roykosmeijer zei:
BB-Queen zei:
Homemade pizza is altijd het best! Kleine tip voor je vorm: gebruik een deegroller of een lege fles wijn (Bourgondi?r over here!). Dan is je bodem gelijkmatiger en beter gaar!

Het verschil in een offset smoker is ook dat je de directe hitte niet in dezelfde kamer hebt als waar je je pizza bakt en daarmee nooit een hoge temperatuur haalt. Je verbruikt daarom ook zoveel, omdat je extra brandstof en zuurstof toevoegt en daarmee het verbrandingsproces versneld. Probeer een combinatie te maken met houtskool + blokhout direct onder je pizzasteen. In mijn pizzaoven verbruik ik daardoor minder ?n kom ik tot temperatuur van 350-400 graden!

Succes!

Ik heb van de pizza master geleerd NOOIT een deegroller oid te gebruiken, omdat je daarmee het lucht uit het deeg rolt.

Gelukkig heb ik een Q waar ik ook direct kan grillen, dus ik ga de volgende keer inderdaad de kolen onder de steen leggen. Liefst wat aan de zijkanten natuurlijk.

Dank voor de tips!
Nou, dan heb ik zelf nu ook iets geleerd! Dan ga ik maar eens oefenen op mijn pizzagooi-skillzzz haha
 
Heb je geen mogelijkheid om je pizzasteen in de stookkamer te plaatsen? Dan heb je wel temperatuur. Ik heb mijn smoker voorzien van een extra rails waar evt een rooster (of steen) op zou kunnen voor direct affikken.

Verstuurd vanaf mijn EML-L29 met Tapatalk

 
wbrooymans zei:
Heb je geen mogelijkheid om je pizzasteen in de stookkamer te plaatsen? Dan heb je wel temperatuur. Ik heb mijn smoker voorzien van een extra rails waar evt een rooster (of steen) op zou kunnen voor direct affikken.

Nee zeker niet in de stookkamer. De pizza moet er ook op en eraf en dat kan daarin heel lastig.
Maar ik kan het zeker wel proberen in de 'gewone kamer'
 
Jammer dat het niet zo goed ging, al hoewel ze er wel lekker uit zien.

Met vochtig weer heb je inderdaad iets andere warmte. Wat noskos zegt +1, een offset is meer voor low and slow. Je zou anders misschien kolen in de food kamer kunnen leggen, zeg maar een Texas grill van je offset maken.

BTW, mooie pizza steen
 
Terug
Bovenaan Onderaan