BasBQ
Beef en Steak

Pizza's op de nieuwe Ooni Karu

 
 
 
 
 
 

mrooding

Administrator
Forumleiding
Berichten
1.152
Na maanden ongeduldig afwachten kwam gisteren dan eindelijk de Ooni Karu pizza-oven aan die ik op Kickstarter gebacked heb.

Het is dan misschien geen BBQ maar een super gave hout/houtskool gestookte oven. Ik heb nu al zin om te experimenteren met andere gerechten dan alleen pizza.

Het deeg heb ik gisteren al voorbereid. Wij gebruiken het liefst tipo "2" meel ipv de traditionele tipo 00. Is wat ons betreft smakelijker en tevens ook gezonder.

Het recept:

500g meel (molini di voghera farina tipo "2")
290g koud water
10g zout
10g olijfolie
0.5g gedroogde gist

Het deeg laat ik ongeveer 8 uur buiten de koelkast rijzen en 24-48 uur in de koelkast.

tC99yeJ.jpg


Zojuist de Karu volgens instructies ingebrand. Vanavond komt de echte vuurdoop.

64DGuip.jpg

url9ftF.jpg

SYpwe50.jpg


Ik ben echt heel erg benieuwd wat het verschil is met de Big Green Egg waar ik pizza's tot nu toe op bak.

Foto's volgen uiteraard later!
 
Ziet er tof uit de ooni Karu. Ik ben benieuwd naar het resultaat!
Aan de temperatuur kan het niet liggen, zo wat heet! oppassen dat het niet te snel gaat.
 
Bramster zei:
Ziet er tof uit de ooni Karu. Ik ben benieuwd naar het resultaat!
Aan de temperatuur kan het niet liggen, zo wat heet! oppassen dat het niet te snel gaat.

Ze adverteren juist met het feit dat hij 500 graden kan worden en je hierdoor in 60 seconde een Napolitaanse pizza kan bakken. Dat is natuurlijk alleen handig als je echt een dunne bodem hebt maar anderzijds zou het er wel voor moeten zorgen dat je toppings niet volledig gebakken zijn terwijl je bodem nog een aantal minuten nodig heeft (bij een oven met lagere temp).
 
Geinig... lijkt erg op de Uuni die op pellets werkt. Deze gaat op houtskool?
Zou je misschien een close-up kunnen schieten van die stook-eenheid?

En smakelijk voor straks alvast!
 
Sander72 zei:
Geinig... lijkt erg op de Uuni die op pellets werkt. Deze gaat op houtskool?
Zou je misschien een close-up kunnen schieten van die stook-eenheid?

En smakelijk voor straks alvast!

UUNI heet tegenwoordig OONI, de karu is 1 van de uitbreidingen van het assortiment en wordt met houtblokjes gestookt
 
OK dan... houtblokjes zijn groter dan pellets neem ik aan?
 
Ik gebruik gewoon de aanmaakhoutjes van de Intratuin (https://www.intratuin.nl/esschert-design-aanmaakhout.html). Kost geen drol en past perfect. Ooni raadt stukjes van max 15cm aan. Deze zijn iets groter maar het gaat net. Je moet wel ongeveer elke 5 minuten een nieuw blokje toevoegen maar al bij al heb ik misschien voor 50 cent aan hout gebruikt. Je kan ook houtskool gebruiken maar dit gaat volgens mij een stuk sneller.

8JkWSe0.jpg

vFfr0cY.jpg


Ze verkopen ook een aparte gasbrander die je op de Karu kan aansluiten. Kost best wat (~60 euro) en daarnaast neemt het wel een deel van de lol voor mij weg.

Al bij al ben ik echt meer dan tevreden. De pizza's zijn nog nooit zo fantastisch geworden. Knapperig van buiten maar tegelijkertijd enorm zacht.

Ik ben blij dat ik de turning peel er bij besteld heb. De opening is net groot genoeg voor de pizza schep (~33cm) en je moet echt elke 20 seconde de pizza draaien want anders is hij zwart. De eerste versie was dan ook iets te knapperig op 1 plek ;)

De focus lag vandaag op het uitproberen van de nieuwe oven dus heb het gehouden bij simpele salami pizza's. Bevalt altijd goed bij vrouw en kinderen.

pHzcDIw.jpg

XArvgWw.jpg

flFpEsy.jpg

8a6Qq2C.jpg

qMXS6Kr.jpg
 
Prachtig kerel, heel erg bedankt voor de heerlijke plaatjes en de toelichting! Simpel is so wie so het toverwoord voor zalige pizza!
 
Pizza; altijd +1 !
 
Da?s een mooi speeltje hoor! Veel plezier ermee!!
 
Dat is een mooi ding
 
Ik vond op de een flinke verbetering ten opzichte van een steen in de oven. Een standaard oven kan gewoon niet heet genoeg.

Ik moet zeggen dat ik door de marketing hype plus alles wat ik al gelezen had over Ooni hoge verwachtingen had. Kan dan ook tevreden zeggen dat het meer dan terecht is. Wat een fantastisch lekkere pizza's kan je in razendsnel tempo klaarmaken met dat apparaat.

De grote bottleneck is niet meer de bbq om de pizza's te bakken maar de pizzabakker zelf die de pizza's moet voorbereiden...

Sent from my SM-G960F using Tapatalk

 
Mooi spul zeg
Pizza ziet er goed uit
 
Gaaf ding. Vind die pizza ovens altijd mooi om aan het werk te zien. De de opening ook een beetje hoog? Ik heb wel eens heerlijke plaatjes van lasagne gezien die uit een pizza oven kwam.
De pizza ziet er iig geslaagd uit. Top
 
Lasagna is inderdaad een fantastisch goed idee! Wel even goed de temperatuur leren managen. Lasagna op 400-500 graden lijkt me geen succes.

Ik zou moeten meten wat de exacte hoogte is maar zeker hoog genoeg voor een ovenschaal of pan. Ik schat dat het wel zo'n 10cm hoog is.

Sent from my SM-G960F using Tapatalk

 
mrooding zei:
Lasagna is inderdaad een fantastisch goed idee! Wel even goed de temperatuur leren managen. Lasagna op 400-500 graden lijkt me geen succes.

Ik zou moeten meten wat de exacte hoogte is maar zeker hoog genoeg voor een ovenschaal of pan. Ik schat dat het wel zo'n 10cm hoog is.

Sent from my SM-G960F using Tapatalk

Das wel een beste temperatuur voor lasagne. Maar een steak zou wel eens een mooie korst kunnen krijgen. Mogelijkheden te oven. Mmmm nu wil ik ook z?n speeltje hebben
 
Eindresultaat mag er wezen! wat ziet dat er goed uit. Stiekem wil ik nu ook een Ooni Karu. Ik moet overigens erg wennen aan de naam. x B-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan