BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer ribben op de KJ met de HM

 
 

DRuw

Kooltjesharker
Berichten
168
Jawel, ik heb me ook voor het eerst aan de ribben gewaagd:)
Gelijk wat langer mijn nieuwe heatermeter kunnen testen.
Gisteren de ribben uit de vriezer gehaald en in de koelkast laten ontdooien.
Ik had de ribben een tijd geleden al van Chateaubriand gehaald (Heemstede) en bevatten een best lekker stukje vlees erop maar had er toen geen tijd voor dus de vriezer in voor later.
Vanochtend bijna 100% ontdooit, nog even in een bak met water en vervolgens ontvliezen.
Dat was in 2 seconden gebeurd want maar een klein deel van een van de twee ribben had een vlies:)
resultaat:

Vervolgens in de pig powder gezet en een uurtje in de koelkast:


Vervolgens 3 uur op de KJ met het vlees omhoog en ieder uur even een spray appelsap erover.
Ging erg leuk met de heatermeter al was het aanmaken nogal snel gedaan en ik had het vlees er al op gedaan voordat hij lekker op temperatuur was dus had een overshoot over mn ingestelde temp van 115 graden met een graad of 15.
Nouja dat corrigeerde hij toch wel weer en de 6 uur was begonnen:)
Een uurtje later waarbij ik mijn heatermeter via de app in de gaten hield bleef de app hangen dacht ik en ook de webinterface was niet te bereiken...
In mijn router was ook de HM verdwenen en ik heb de stroom er afgehaald en opnieuw erin.... HM dood...WTF....
ik nog het e.e.a. proberen tot ik het kastje openmaakte en de Pi eruit trok en weer probeerde.
HM werkte weer??? Pi in een andere testHM gedaan en die deed ook niets meer... andere pi in de eerste HM en ook die werkte weer.
Conclusie: Pi dood:( ik blij dat ik er meerdere heb gekocht!
Na de 3 uur volgemaakt te hebben in de alufolie met een stuk boter en een scheut appelsap voor 2 uur:

Na 1 uur en 45 mins weer met het vlees omhoog de ribben met het vlees naar boven op het rooster.
Black Jack BBQ saus erover en een goed half uur erop laten liggen

ook hier een goeie overshoot want ik had de KJ open gezet en de dingen gelakt en dan staat hij toch wat lang open vanaf 115 graden om snel terug te komen.
Toen konden we ons niet meer bedwingen en moest er gegeten worden:



WOW
botje trok ik zo schoon tussen het vlees vandaan en was erg smaakvol!
ZEKER voor herhaling vatbaar (heb ook nog kilotje Iberico ribs in de vriezer:))
Hier de eindgrafiek van HM (eerste stuk miste dus) en daar valt zeker nog aan te finetunen.
Mocht iemand per ongeluk de instellingen voor een KJ Classic II weten houd ik me aanbevolen!

 
Lust ik wel!
 
Dat er erg smakelijk uit
 
Dat was nog een heel technisch avontuur geworden. BBQ en storingzoeken tegelijk.
Ribben zien er iig geslaagd uit. Je ribs in een restaurant worden voortaan veel kritischer bekeken
 
Terug
Bovenaan Onderaan