BasBQ
Beef en Steak

Iberico vs niet-Iberico ribs

Phil91

Tondelzoeker
Berichten
18
Ik ging vanavond maar de Hanos om short ribs te scoren, het viel me alleen tegen hoe groot de porties waren. Ik was oorspronkelijk op zoek maar een stuk van +/- 2kg, maar de stukken die ik tegenkwam waren gemiddeld 3,5 kilo. Toch best veel aangezien ik alleen wat lekkers zocht voor de lunch van morgen.

Toen viel mijn oog op het rek met alle spareribs en zag dat ze ook Iberico spareribs hadden liggen, mooie kans om eens een ?vergelijkend? onderzoekje te doen m.b.t. de smaak van Iberico.

Zowel de Iberico als Gaasterland ribbels gehaald. Wordt de eerste keer Iberico ribs voor mij, ben benieuwd of ik het verschil kan proeven. Bereidingswijze nog geen idee, dus tips zijn welkom.

Foto?s van het roken volgen morgen natuurlijk!

ef3b14ee011455f338eafce614871847.jpg



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Zware klus man, sterkte!
 
Veel plezier ;)
 
Benieuwd naar je resultaat.  :)
 
De Beef short ribs kun je English Cut (laten) snijden (per bot lossnijden) en individueel (laten) vacumeren, en thuis invriezen
Doe ik ook altijd, 1 ribje per persoon is echt genoeg. Dat is het voordeel van English Cut je hoeft niet meteen een heel rack te bereiden.

Iberico is superlekker en het smaakverschil ga je zeker proeven.
Nu zijn wij hier thuis absoluut niet vies van een vetje maar de ribs en het buikspek van Iberico vinden wij net iets te.
Een stuk Secreto heeft ook genoeg vet maar door het direct grillen van dat stuk vlees smelt een groot gedeelte weg en wordt de smaak anders dan bij L&S bereiding.
Ik zou persoonlijk geen 3-2-1 doen voor de Iberico ribs maar de Easterwood methode.
Eventueel op het laatst kort grillen, zeker als je wel voor 3-2-1- gaat.
Of Memphis style ribs........
https://www.bbq-nl.com/memphis-style-dry-ribs/

 
Ewald zei:
De Beef short ribs kun je English Cut (laten) snijden (per bot lossnijden) en individueel (laten) vacumeren, en thuis invriezen
Doe ik ook altijd, 1 ribje per persoon is echt genoeg. Dat is het voordeel van English Cut je hoeft niet meteen een heel rack te bereiden.

Iberico is superlekker en het smaakverschil ga je zeker proeven.
Nu zijn wij hier thuis absoluut niet vies van een vetje maar de ribs en het buikspek van Iberico vinden wij net iets te.
Een stuk Secreto heeft ook genoeg vet maar door het direct grillen van dat stuk vlees smelt een groot gedeelte weg en wordt de smaak anders dan bij L&S bereiding.
Ik zou persoonlijk geen 3-2-1 doen voor de Iberico ribs maar de Easterwood methode.
Eventueel op het laatst kort grillen, zeker als je wel voor 3-2-1- gaat.
Of Memphis style ribs........
https://www.bbq-nl.com/memphis-style-dry-ribs/


Tnx, ben zeer benieuwd. Zat inderdaad te denken aan 2-1-1 o.i.d. Wil ze wel allebei hetzelfde bereiden om op die manier het verschil in smaak te proeven.

De Bastard wordt zo aangestoken, heerlijk begin van de dag zo.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ik volg deze ook even. Klinkt iig niet verkeerd.
 
Omdat iberico vlees wat meer vet heeft dan ander varkens vlees niet onze voorkeur maar de keren dat we een poging hebben gewaagd wel altijd hele mooie ribben ;)
 
Ribs liggen erop, het ruikt in ieder geval heerlijk

392755b6421ecf3d92374d62018ac2d9.jpg



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ribbels ingepakt, de achterste is de Iberico. Over max een uur weer uitpakken

Temp wel aardig gestegen door de deksel openen, dus eerst die weer onder controle krijgen.

1a5d140c18e3181fa01d204ff82af9d2.jpg



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Inmiddels uitgepakt en terug op de Bastard. Nog even wachten tot glazen, daarna smullen.

3da241a2abe5487c5c2c378206466f9b.jpg



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Die ribs zien er goed uit, jammer van die paar shiners, had ik niet verwacht toen ik de foto's van de rauwe ribs zag, ach de smaak zal er niet minder om zijn


Hans zei:
Omdat iberico vlees wat meer vet heeft dan ander varkens vlees niet onze voorkeur maar de keren dat we een poging hebben gewaagd wel altijd hele mooie ribben ;)

Dan moet je een Lomo Iberico proberen Hans (= filetstuk) Dat wordt bij een normaal varken snel gortdroog (heel mager) maar is bij Iberico licht gemarmerd en supermals
laatste keren in een pekelbadje gehad (gebrined) WAUW
 
Ewald zei:
Die ribs zien er goed uit, jammer van die paar shiners, had ik niet verwacht toen ik de foto's van de rauwe ribs zag, ach de smaak zal er niet minder om zijn


Hans zei:
Omdat iberico vlees wat meer vet heeft dan ander varkens vlees niet onze voorkeur maar de keren dat we een poging hebben gewaagd wel altijd hele mooie ribben ;)

Dan moet je een Lomo Iberico proberen Hans (= filetstuk) Dat wordt bij een normaal varken snel gortdroog (heel mager) maar is bij Iberico licht gemarmerd en supermals
laatste keren in een pekelbadje gehad (gebrined) WAUW

Dank voor de tip, ik zal eens zien of ik ze op kop kan tikken.
 
De ribs zijn klaar, het wachten is beloond.

Wat mij betreft een duidelijk verschil tussen de biologische ribs en de Iberico ribben. De laatste smaakte duidelijk vetter, de biologische waren iets aan de droge(re) kant.

Allebei smaakten ze goed, maar voor mij en het bezoek waren de Iberico?s de winnaar. Conclusie; vaker doen de Iberico varkens!

8f081abde407d5f136e66e259f61cb84.jpg



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Phil91 zei:
De ribs zijn klaar, het wachten is beloond.

Wat mij betreft een duidelijk verschil tussen de biologische ribs en de Iberico ribben. De laatste smaakte duidelijk vetter, de biologische waren iets aan de droge(re) kant.

Allebei smaakten ze goed, maar voor mij en het bezoek waren de Iberico?s de winnaar. Conclusie; vaker doen de Iberico varkens!

Even een kleine correctie, een Iberico is een scharrelvarken (=biologisch) 1 van de weinige echte varkensrassen die op het land scharrelen en niet in een stal staan.
Hier in NL zijn er maar weinig echte scharrelvarkens (ras), simpelweg een stalvarken in de wei zetten en het een scharrelvarken (biologisch) noemen, die vlieger gaat helaas niet helemaal op al probeert men het wel, daar zijn die stalbeestjes simpelweg niet op gebouwd (lees: voor gefokt)
 
Maar als je een varken hebt van het ras iberico zegt dat nog niet automatisch dat het een varken is dat gescharreld heeft?
Op de hammen heb je wel een classificatie, maar als deze bijvoorbeeld cebo is dan is het volgens mij sowieso al niet per se scharrel, en al helemaal niet per definitie biologisch.
Volgens mij wordt dit kenmerk niet eens doorgezet naar de ribs, waardoor het op het varkensras na niks zegt.
Of mis ik iets?
 
dennis zei:
Maar als je een varken hebt van het ras iberico zegt dat nog niet automatisch dat het een varken is dat gescharreld heeft?
Op de hammen heb je wel een classificatie, maar als deze bijvoorbeeld cebo is dan is het volgens mij sowieso al niet per se scharrel, en al helemaal niet per definitie biologisch.
Volgens mij wordt dit kenmerk niet eens doorgezet naar de ribs, waardoor het op het varkensras na niks zegt.
Of mis ik iets?

Je geeft zelf het antwoord al.
Iberico is een van oorsprong scharrelras (echt rasvarken) dat kun je van onze stalvarkens niet (meer) zeggen.
En zelfs een keurmerk zegt niet alles.
 
Ewald zei:
Even een kleine correctie, een Iberico is een scharrelvarken (=biologisch) 1 van de weinige echte varkensrassen die op het land scharrelen en niet in een stal staan.
Hier in NL zijn er maar weinig echte scharrelvarkens (ras), simpelweg een stalvarken in de wei zetten en het een scharrelvarken (biologisch) noemen, die vlieger gaat helaas niet helemaal op al probeert men het wel, daar zijn die stalbeestjes simpelweg niet op gebouwd (lees: voor gefokt)

Het zit ?m in de details inderdaad. ;-)

Heb nog gezocht naar een keurmerk op de Iberico ribs, kon er niks over vinden. (Ook op de website van Hanos over Iberico algemeen niet).  Het enige wat ik zag staan is dat de varkens geboren in Spanje zijn, zegt verder nog niks over de voeding/leefruimte.

De ?normaal-biologische? varkens waren Gaasterlandvarkens, zou ook het betere vlees bij de Hanos moeten zijn. Desondanks vond ik het vlees van de Iberico lekkerder. Biologische Iberico?s hebben naar mijn smaak dus lekkerdere ribbetjes dan biologische Gaasterland varkens.






Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan