BasBQ
Beef en Steak

Hoe kom ik aan een Rotodamper?

W

Wouter

Gast
Hoi.

Ik heb afgelopen week een heatermeter 4.3 besteld. Ik heb het volledige pakket besteld op de de officiele website. Deze ga ik combineren met een Raspberry Pi Zero W. Nu kom ik bij diverse sites en op youtube ook het fenomeen Rotodamper tegen. Dit lijkt me een zeer handige aanvulling voor de heatermeter op mijn Grill Guru Elite. Maar weet iemand hoe je eraan komt en hoe het werkt? En past deze Rotodamper ook op de fan adapter van Guru?

Groet Wouter
 
Waarom zou je dit willen, hier een heatermeter in combinatie met een auber blower en die regelt mooi de temperatuur met maximale verschillen van 2graden celcius. Dus zo'n rotodamper lijkt mij toch wel wat overkill.
 
Je zou dit willen om overshoots te voorkomen. De meeste pit controllers zijn uitgerust met een passieve afsluiting van de luchttoevoer, maar dit hoeft niet altijd even goed te werken, bijv. als je een kamado hebt die heel snel de temp voorbij schiet. Je kunt de rotodamper ook zonder blower gebruiken, wat eigenlijk beter bij het principe van een kamado past. Namelijk geen forced air aan/uit/aan/uit, maar convectiewarmte door een ongeblazen, constante luchttoevoer.
@Wouter, leuk dat je hier in wilt kijken. Op het tvwbb forum zitten geloof ik een of meer nederlanders met een rotodamper. Je zou daar eens een pm eruit kunnen sturen, wellicht kunnen ze je verder helpen. Als je (toegang tot) een 3D printer hebt, kom je al een heel eind.
 
Hoi,

Ik ben in het bezit van een micro damper... Werkt exact hetzelfde. Als de pit op temperatuur wordt deze geheel gedicht door een servomotor.

Je kan veel info vinden op de site www.tvwbb.com.
Ik ben gebruik alles om mijn Weber op temperatuur te houden. Binnen de + - 1 graden...Ook met deze vorst.

Groet Jeroen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
 
De microdamper was ik ook al tegengekomen. Heb je deze op de offici?le site gekocht? Als je dat pakket koopt bij de ontwikkelaar, moet je dan zelf nog extra onderdelen kopen of is dit er allemaal bijgeleverd. Ik kom er niet helemaal uit. Ben momenteel de TVWBB site aan het doorspitten.
 
Hoi Wouter,
Ik heb de microdamper op deze site http://microdamper.bigcartel.com/  je kan hier alles bestellen, omdat je naar Nederland verzend moet je een mailtje sturen, dan krijg je vanzelf bericht terug.
Je moet alles wel zelf solderen.
Maar misschien kan je dat ook gelijk laten doen.

Groet Jeroen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
 
jeroenrd zei:
Hoi,

Ik ben in het bezit van een micro damper... Werkt exact hetzelfde. Als de pit op temperatuur wordt deze geheel gedicht door een servomotor.

Je kan veel info vinden op de site www.tvwbb.com.
Ik ben gebruik alles om mijn Weber op temperatuur te houden. Binnen de + - 1 graden...Ook met deze vorst.

Groet Jeroen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
En is het dan bij bijvoorbeeld 107C nog nodig om de weber bij te blazen met een fan, of functioneert de damper dan voldoende zonder fan?
 
Voor zover ik weet kun je een rotodamper alleen rechtstreeks bij Ralph Trimble kopen. Ik heb hem in het verleden al eens gevraagd om z'n design te delen maar daar heeft hij geen zin in. Beetje flauw omdat vrijwel iedereen alles deelt in het heatermeter wereldje.

Ik ben zelf aan het experimenteren met een micro damper maar het resultaat is wisselend en ik kan het nog niet echt aanbevelen, voor mijn Primo is hij waarschijnlijk te klein. Ik heb nu een sterkere ventilator besteld om te kijken of dat helpt. 

 
Om de Weber op 107 te houden, heb je echt de fan nodig, dit omdat je geen goede isolatie hebt. Ik heb wel in de deksel speciale afdichting geplakt,dit helpt zeker.
Ik heb zondag een rundernek van 1.5 kilo ....7.5 uur mooi strak op temperatuur gehouden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
 
Nice!
Ik heb zelf een kamado die, zelfs al staat de fan uit, nog steeds boven de set temp uitschiet door de zuurstof die langs de blower 'lekt'. Zo'n damper zou wellicht een oplossing zijn
 
Zit er dan geen klep op je blower?
 
Als je de bovenste schuif verder kniipt? Misschien helpt dat. Bij mij guru staat die ook heel ver dicht. Lucht wordt er door de fan toch wel uitgeperst.
 
@Brecht er zit wel een klepje, misschien sluit deze niet 100%..
@Noskos, ik zal eens proberen nog dichter te knijpen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan