BasBQ
Beef en Steak

Controller build log (CAC)

 
 
 

Adrie

Kooltjesharker
Berichten
166
In eerdere draadjes had ik al eens wat vragen gesteld over de diverse componenten. Inmiddels is het zover dat ik een hele reeks componenten binnen heb en dus wat aan het testen ben geslagen!

Ik ga uiteindelijk zelf een behuizing eromheen bouwen, maar wilde eerste even testen hoe het geheel zou moeten worden aangesloten en/of het dan nog wel zou werken. De aansluitingsmethode (kroonsteentjes etc) gaan natuurlijk niet in de uiteindelijke versie komen, maar waren in dit geval even handig als snelle koppelingen!

Dus, stap 1: de PID controller en de ?3,- USB telefoon oplader beide aan een enkel stroomdraadje...resultaat: Beide Werken prima!

pbXJcop.jpg


Stap 2: De negatieve draad van de (5V) fan onderbreken en via het PID relais laten lopen...resultaat: ook geslaagd!

5SqCw3p.jpg


Stap 3: nauwkeurigheid checken van de PID zelf...resultaat: 2-3 graden afwijking bij de kokend water test. Geen flauw idee of ik de PID nog kan calibreren, maar dit is opzich al een redelijk goed begin :)

qA9s4ya.jpg


In principe zijn nu dus de hoofdcomponenten getest en moet ik nog even wat van het kleine grut gaan bestellen zijnde:
- de 220V connector +fuse
- DC Jack plug voor de fan
- Stereo Audio Jack plug voor het thermokoppel
- Switches om stroom en fan afzonderlijk aan/uit te kunnen schakelen.

Tot zover de update en weer bedankt voor het lezen!
 
Ik had ook een afwijking van 3 graden en dit kan je calibereren in de Rex, door de SC waarde aan te passen.

Handmatig uitzetten van de fan kan ik me voorstellen met een switich, maar ben benieuwd hoe je ervoor gaat zorgen dat je de fan handmatig aan kan zetten. Kan je dit toelichten?
 
Swokey zei:
Ik had ook een afwijking van 3 graden en dit kan je calibereren in de Rex, door de SC waarde aan te passen.

Handmatig uitzetten van de fan kan ik me voorstellen met een switich, maar ben benieuwd hoe je ervoor gaat zorgen dat je de fan handmatig aan kan zetten. Kan je dit toelichten?
Bedankt voor de tip!  En je hebt natuurlijk helemaal gelijk...ik kan de stroom onderbreken om zeker te zijn dat tie niet aangaat maar niet aanzetten...

Alhoewel...ik onderbreek nu de fan wire via de relais. Ik zou natuurlijk een schakelaar kunnen gebruiken waar ik kan kiezen tussen het laten lopen via relais of rechtstreeks terug naar de voeding...

Ga ik nog even over nadenken

Sent from Tapatalk

 
Naar huis fietsend nog even hier wat verder over nagedacht en net even het schemaatje aangepast.

Onderstaande zou toch gewoon moeten werken met een 'ON-OFF-ON' type schakelaar?

Op stand 1 (ON) zou de PID z'n werk gewoon moeten doen...

Op stand 2 (OFF) zou alles onderbroken moeten zijn en de fan uit staan

Op stand 3 (ON) wordt de PID 'omzeild' en gaat hij ook aan...

Enige wat ik niet helemaal kan inschatten is wat er gebeurd als hij in stand 3 staat (PID bypass), dan kan er een stroompje lopen richting de 'OUT' van het PID relais...is dat een probleem? En zodra de PID het relais sluit zal het stroompje dan verder lopen richting de 'out' van de schakelaar stand 1?

Of is het dan beter om nog een diode te zetten tussen de PID relais out en het punt waar de 2 bij elkaar komen?

bBKU3OF.png


 
Waarom zou je de ventilator laten draaien zonder PID regeling? Ik zou een gewoon schakelaartje pakken en de ventilator inschakelen door het setpoint te verhogen...
 
Ceriel zei:
Waarom zou je de ventilator laten draaien zonder PID regeling? Ik zou een gewoon schakelaartje pakken en de ventilator inschakelen door het setpoint te verhogen...

De gedachte was dat het mogelijk handig kon zijn als je even niet wilde afhankelijk wil zijn van de PID controller, maar er gewoon even een stoot lucht bij wil doen...bijvoorbeeld om em sneller op temperatuur krijgen oid?
 
Geen enkel probleem om het te doen zoals in het schema staat, geen diodes nodig.

Persoonlijk zou ik alleen geen "fan altijd aan" schakelaar maken, dit heeft eigenlijk geen enkele functie en het kan tot oververhitting van de BBQ leiden met een mislukt eindresultaat. Een "fan uit" schakelaar is wel handig om de fan even uit te zetten als je de klep van je BBQ open doet.
 
Nosmo zei:
Geen enkel probleem om het te doen zoals in het schema staat, geen diodes nodig.

Persoonlijk zou ik alleen geen "fan altijd aan" schakelaar maken, dit heeft eigenlijk geen enkele functie en het kan tot oververhitting van de BBQ leiden met een mislukt eindresultaat. Een "fan uit" schakelaar is wel handig om de fan even uit te zetten als je de klep van je BBQ open doet.

Tja...daar heb je ook wel weer een punt...per ongeluk aan laten staan kan je mooie stukje vlees wel vrij snel waardeloos laten zijn...Naja, ik heb net de laatste componenten besteld en maar even beide switches meegenomen...kan ik er nog even over nadenken :)

Bedankt in ieder geval voor alle hulp!
 
Nosmo zei:
Geen enkel probleem om het te doen zoals in het schema staat, geen diodes nodig.

Persoonlijk zou ik alleen geen "fan altijd aan" schakelaar maken, dit heeft eigenlijk geen enkele functie en het kan tot oververhitting van de BBQ leiden met een mislukt eindresultaat. Een "fan uit" schakelaar is wel handig om de fan even uit te zetten als je de klep van je BBQ open doet.

Bij mij gaat er ook een 'fan uit' schakelaar erbij komen., voor als die even open gaat.
 
Kleine update!

Momenteel bezig met het fabriceren van de behuizing. Grove afmetingen 8x6x14cm! Mooi compact huisje dus :) Gaat nog leuk worden met het bedraden, maar ok...

Uitgezaagde plexiglas delen met daarin de nodige uitsparingen voor PID, connectoren etc.

4PwIJO3.jpg


In elkaar gelijmd geheel, exclusief de bodem plaat (die gaat wordt demontabel om te kunnen servicen!)

Y8jiyKy.jpg


Ik ben nog even aan het twijfelen of ik de moeite ga nemen om het kastje netjes af te plamuren en over te spuiten, of dat ik de plamuurfase achterwege laat en alleen ga spuiten...we zullen het zien :)

Thanks for watchin!

 
Vanochtend nog maar even de test fit gedaan en het lijkt allemaal goed te gaan passen!

Bovenaanzicht met alle hoofdcomponenten:
XCBGEEk.jpg


Voorzijde bestaande uit PID en de fan 'OFF' switch
l4jH4HM.jpg


Achterzijde met de Netspanning, jack connector voor het thermokoppel en DC jack voor de fan.
kes5tol.jpg


Zoals eerder al genoemd, het bedraden gaat een erg leuke klus worden...
 
Normaal zou ik zeggen dat je kastje goed moet aarden, maar dat is nu niet echt nodig denk ik ;)

Succes met bedraden!
 
Na een tijdje tegen een doosje met componenten te hebben aangestaard heb ik afgelopen paar dagen eindelijk de tijd gevonden het geheel af te maken.

Het ??n en ander begon met even netjes plamuren en spuiten van het kastje (helaas geen foto's van het process, maar ik neem aan dat dit wel een bekend fenomeen is :))

Daarna kwamen we bij de bedradings-uitdaging, wat resulteerde in een mooie chaos op m'n normaal zo nette bureau (ahum)

3LeAZP8.jpg


Het was wat gepuzzel om alles in de goede volgorde er in te krijgen, maar om te voorkomen dat ik aan het einde er achter kwam dat er toch een foutje in zat, halverwege maar even snel een test opstelling gemaakt. Gelukkig werkte alles nog naar behoren :)

LF2HWwS.jpg


Dit heeft uiteindelijk geleid tot het volgende resultaat...nog best netjes voor een bedrading/soldeer beginner al zeg ik het zelf :) Aan de bovenzijde van de foto zie je de PID met rechts daarvan de fan-switch. Naast de PID zit de adapter en aan de onderkant zitten 230V aansluiting (met zekering) en de uitgaande connecties voor de fan (dc-jack) en thermocouple (audio 3.5mm jack).

lfkQQMa.jpg


Vervolgens even de 'mounting clips' voor de backplate erop gezet zodat het geheel dicht kon worden gemaakt

UJMZaMp.jpg


En dan de uiteindelijke shots van het kastje in z'n volle glorie!

QJZyObc.jpg


ealgUhk.jpg


Uiteindelijk heb ik het kastje nog best minimaal weten te houden. Het geheel is 14cm lang geworden (veel korter kon niet door de PID maat), 9 cm breed (PID+adapter) en 7cm hoog. Al met al een mooi compact kastje :)

Laatste fase gaat zijn om de fan te voorzien van een iets langer kabeltje en natuurlijk een huisje om em aan te kunnen sluiten op de mini-WSM. Hier zal ik nog iets voor moeten verzinnen. Idee?n hiervoor zijn natuurlijk zeer welkom!
 
Ziet er netjes uit! Mooi kastje. Je zit in dezelfde fase als ik :) 'k heb gisteravond m'n kastje ook klaargemaakt en wacht nog op de blower. Dan komt de volgende uitdaging eraan: het netjes monteren op de kettle.
 
Thanks allemaal!

Muncky78 zei:
Ziet er netjes uit! Mooi kastje. Je zit in dezelfde fase als ik :) 'k heb gisteravond m'n kastje ook klaargemaakt en wacht nog op de blower. Dan komt de volgende uitdaging eraan: het netjes monteren op de kettle.

Dat is idd de uitdaging...ben nog even aan het bekijken hoe de aansluiting op de kettle het makkelijkste zal gaan. Zit te denken aan een 1" schroefdraad connector oid.
 
Terug
Bovenaan Onderaan