BasBQ
Beef en Steak

UDS Bouwverslag + vragen

 
 

wijmaar

Kooltjesharker
Berichten
169
Afgelopen weekend ook eindelijk gestart met het bouwen van mijn UDS! Ik zal in dit topic mijn vorderingen + vragen bijhouden.

1. Boodschappenlijst

To-do

2. Tekenen / gaten boren

To-do

3. Schoonbranden
Afgelopen weekend een start gemaakt met het schoonbranden van het vat. Het betreft een vat met de bruine liner / coating. Na wat inlezen op verschillende plekken was ik wat huiverig geworden (google maar een op UDS tan liner), maar het is mij alles mee gevallen tot nu toe.

Ton gevuld met wat haardhout en pellets:



Aangestoken met de gasbrander:



Dat ging schoonpa niet snel genoeg, dus er werd wat benzine an het geheel toegvoegd (don't try this at home, zullen we maar zeggen):



Na het vat een aantal uurtjes rechtop te hebben laten branden, besloten om het ook nog een tijd op de kant te leggen. Om zo ook de onderkant goed heet te stoken:



x. Vragen

  • Wat te doen na het schoonbranden?

    Ik heb het vat na het uitbranden met water en een schuurspons schoongeboend. Maar ik weet niet zo goed wat nu de beste volgende stap is. De coating lijkt goed weggebrand, zie volgende foto (dit gebeurde al vrij snel na het aansteken):



    Maar het metaal is nog niet bepaald blank geworden, zal ook wel veel aanslag van het branden zijn. Zouden jullie nog met een staalborstel alles schoonborstelen alvorens de buitenkant te spuiten en de binnenkant te seasonen?
 
Hoi,

Had ik ook, was bij mij roet.
Even met de schuurtje met staalborsrel erdoor en klaar.
Wel gelijk crisco er in(oid) anders roest t waar je bij staat.



Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk

 
ik heb mijn vat na het uitbranden snel schoon gekregen met staalwol zeep sponsjes. ging als een malle.
hierna inderdaad snel met crisco insmeren tegen de roest.

ik ben inmiddels mijn tweede UDS wekelijks aan het "testen", mocht je vragen hebben over de bouw, hoor ik het graag!!
 
Thanks Bart en Richard! Ik heb uiteindelijk met een excentrische schuurmachine met korrel 40 de boel mooi schoon gekregen:

026c588c0a8a9c903f18e4e93fe6db5b.jpg


8e28ce791c85e0851606a4192b2c347b.jpg


Daarnaast ook de deksel afgemaakt:

2734388237406a7e1ab8085143530ebf.jpg


085b7144d625859630c7a2b33536d20d.jpg


Uiteindelijk de boel gisteren in de crisco gezet en alvast een keertje warm gestookt:

aee04054e18b784c509b49be9ff4e874.jpg


d6c655a0785586d21c0d2ee1862150d3.jpg


Had verder nog geen kranen op de inlaten gemonteerd, en een volle starter in de kolenmand gekieperd. De IKEA fantast heb ik bij 245 graden maar eruit gehaald, hij wordt in ieder geval warm genoeg

Verstuurd vanaf mijn MI 9 met Tapatalk

 
Ziet er goed uit, vergeet je hitte schild niet.
Een Ikea rvs dienblad of (zoals ik) een terracotta plantenpot schotel.

Groetjes Richard.

Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk

 
Richard zei:
Ziet er goed uit, vergeet je hitte schild niet.
Een Ikea rvs dienblad of (zoals ik) een terracotta plantenpot schotel.

Groetjes Richard.

Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
Thanks! Ik heb een Makro RVS dienblad omgeklust, zal daar zsm ff foto van plaatsen!

Verstuurd vanaf mijn MI 9 met Tapatalk

 
In de originele versie van de UDS zit geen hitteschild. Je zit op een lage temperatuur en ver van het vuur af. Dus in principe heb je geen deflector nodig.
Het vet dat in het vuur druipt geeft een typische barbecuesmaak aan het vlees.
 
noskos zei:
In de originele versie van de UDS zit geen hitteschild. Je zit op een lage temperatuur en ver van het vuur af. Dus in principe heb je geen deflector nodig.
Het vet dat in het vuur druipt geeft een typische barbecuesmaak aan het vlees.
Tx! Ik heb hem zo gemaakt dat het optioneel is.

Ik wilde twee roosters in de UDS hebben, waardoor er eentje wat dichter op de kolenmand hangt. Als ik dat tweede rooster gebruik wil ik ook het hitteschild gebruiken.

In het geval van ??n rooster wil ik wat gaan experimenteren qua resultaat met en zonder hitteschild.

Verstuurd vanaf mijn MI 9 met Tapatalk

 
ik heb een hitteschild wat ik rechtstreeks op de kolenmand zet (dezelfde die jij hebt zo te zien) maar merk in de bereiding weinig verschil, behalve dat hij erg aankoekt met vet. binnenkort gaat hij er dan ook uit. ik heb bij de action een schaal bbq gehaald, diameter 38 cm die perfect als druippan gebruikt kan worden, dit werkt een stuk fijner. twee roosters ga je wel nodig hebben, binnenkort staat de hele buurt bij je te kijken om te proeven denk ik. ik heb ook regelmatig 2 roosters in gebruik.
zou graag nog een opening maken bij de kolenmand, zodat ik tijdens de bereiding rookhout of kolen kan toevoegen, ook makkelijk voor het aansteken. maar weet nog geen mooie manier om deze te maken, wellicht heb jij een idee hiervoor??? 
 
Terug
Bovenaan Onderaan