BasBQ
Beef en Steak

Slechte verbranding offset

 
 
 

Bart1978

Pitmaster
Berichten
685
Sinds 2 jaar ben ik in bezit van een el cheapo offset smoker. Deze is zeer vaak gebruikt en ik ben dus al redelijk bedreven in het stoken van mijn offsetje.
Ik gebruik altijd uitsluitend hout om te stoken, gewoon omdat het leuk is en ook lekker. Nu ondervind ik de laatste tijd wat problemen om het vuur goed aan te houden, en ik twijfel waar dit aan kan liggen.
1. Ik ben noodgedwongen overgestapt op ander hout
2. Ik heb een aanpassing aan de schoorsteen gedaan

1. Het hout wat ik gebruikte was berkenhout. Dit is bij het lokale tuincentrum niet meer te krijgen en had een behoorlijk bittere smaak. Hierdoor ben ik overgestapt op een mix van essen, berken en eikenhout. Dit is wellicht wat harder dan berken waardoor dit minder makkelijk brand

2. Ik heb de schoorsteen aangepast. Op de biloxi smoker van Tepro zit de schoorsteen boven op de gaarkamer waardoor de warmte naar mijn idee te makkelijk verdween en het temperatuurverschil te groot was. Ik heb daarom een nieuwe schoorsteen gemaakt zoals op de foto te zien. De opening zit nu onderin het deksel waardoor er meer warmte blijft hangen in de kap.

Afgelopen weekend bleek de smoker weer bij vlagen veel te veel rook te ontwikkelen, terwijl de vlammen uit het hout kwamen bleef er witte rook komen. Ik heb van alles geprobeerd, maar kreeg dit pas goed door er veel hout aan toe te voegen maar hierdoor liep de temperatuur weer te veel op. Dit probleem heb ik nooit eerder gehad en ik twijfel dus waar het aan kan liggen.

Ik zie meer smokers met een dergelijke schoorsteen, ik heb de zelfde oppervlakte aangehouden als de originele schoorsteen en de lengte is nog iets meer om een betere trek te krijgen....

De eerste paar keer na het plaatsen van de nieuwe schoorsteen, heb ik voor de zekerheid de oude laten zitten, toen had ik geen problemen. Inmiddels is de oude verwijdert en dicht gelast...

Ik hoop dat iemand me kan helpen om dit op te lossen....
632ab6bfc71f3de1d0eb02f8698c6318.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

 
Terug
Bovenaan Onderaan