BasBQ
Beef en Steak

Kalkoen: Haxquiz's Turkeybuckets

 

haxquiz

Vuurmaker
Berichten
68


Voor de BBQ wedstrijd in 2013 in Hoogeveen mocht ik de kalkoen bereiden namens het AllSeasoned BBQ team.
Omdat ik de kalkoen sappig wilde houden, en maar niet de perfecte rollade voor elkaar kreeg, ben ik een geheel andere weg ingeslagen. (Dat knopen, zal ik het ooit leren?)
Mijn vriendin had eerder een gerecht gemaakt waarbij filo deeg gebruikt werd in een cupcakevorm, en beter goed gejat dan slecht bedac... ik bedoel, goed voorbeeld doet volgen..
zo ontstond het idee om dat ook met de kalkoen te doen.
Door het in een bakje te stoppen en er luchtig schuim en roomkaas aan toe te voegen is het een gemakkelijk gerechtje welke niet snel uitdroogt, en toch net weer even anders is. Als je dit mensen voorzet zijn ze allereerst aangenaam verrast dat dit van de barbecue af komt, en vervolgens door de smaak van het gerecht. Je kunt het deegje vastpakken en afhappen, dus ook zeer geschikt als fingerfood. (soort van)
Tijdens de wedstrijd in Hoogeveen en bij het BBQ spektakel in Son en Breugel hebben we een hoop leuke reacties mogen ontvangen. (waarvoor dank!)

Ik heb geprobeerd om meerdere smaken en structuren terug te laten komen in het gerecht. Zuur, zoet, zout, pittig, zacht, luchtig en knapperig tegelijk.
Je kunt op deze manier allerlei varianten maken die weer net even anders zijn. Orientaals, Italiaans,
Frans allerlei smaken.

Dan nu, over tot actie:

Ingredi?nten
1 kg kalkoen (borst/ filet)
200 gram Monchou
Ongezouten roomboter (100gr)
2 limoenen (zowel rasp als sap)
3 eieren
5 bosuien
Filodeeg / loempiavellen (pak van 40 vellen)
Zwart sesamzaad
Cajennepeper
Paprikapoeder
peper / zout

Keuzes:
Ik heb 3 manieren om de topping te maken, de eerste optie vind ik de mooiste, maar daar heb je een hoop verlies van grondstof. De tweede optie vereist een slagroomspuit, sifon of kidde en geeft een hele hoge opbrengst. De derde optie kun je met een sifon maken, of met een garde / keukenmachine. Als je geen Kidde oid hebt zal je optie 1 of 3 moeten kiezen.

Optie 1
Cranberry sap
Honing
Soja lecithine (reformschap)

optie 2 (min 2 uur eerder maken)
cranberry siroop 0.5Liter
4 blaadjes Gelatine
(klopfix ipv espumafix nog te proberen)

optie 3
cranberry siroop 0.5Liter
(slag)room 250ML



Bereidingswijze.
De cupcakes.
Laat het filodeeg ontdooien.
Smelt de boter in een pan zonder deze te laten bruinen. Zodra deze gesmolten is kan deze van de warmtebron af.
Voeg een theelepel Cayennepeper aan de boter toe, of meer naar smaak als je van wat pit houdt en het aandurft..
Voeg vervolgens een halve eetlepel paprikapoeder aan de boter toe. Deze zorgt voor de rode kleur op het filodeeg.
Beboter de cupcakevorm, zodat het filodeeg gemakkelijk los komt.
Haal een filodeeg velletje los en bestrijk deze met het boter mengsel aan beide zijde.
Uiteindelijk wil je 3 lagen filodeeg per bakje voor het mooiste effect en de stevigheid.
Als je deze 3 vellen in vieren snijd kun je er 4 cupcakevormpjes mee bekleden.
Prik gaatjes in de bodem, zodat deze niet opbolt tijdens het blind bakken.
Bak de vormpjes 5 minuten in de Q van 180-200 graden, hierdoor zorg je ervoor dat de bakjes stevig genoeg zijn, en niet slap blijven door de vulling. Als de vormpjes toch een beetje opbollen, kun je ze nu nog platdrukken.

Foto gemaakt tijdens het BBQ spektakel kun je al meerdere vormpjes zien die zijn voorgebakken, en Finsend nog druk is met meerdere bakjes maken:


De vulling.
Pureer de kalkoenborst en de Monchou in de keukenmachine met de rasp en het sap van de limoenen en het peper en zout.
In een aparte vetvrije kom splits je 3 eieren en klop het eiwit stijf.
Stijf genoeg testje?.



Snipper de bosui en voeg dit toe aan de puree, spatel er vervolgens het zwarte sesamzaad en het eiwit doorheen. Nu zal het schuim niet gemakkelijk door de dikkere puree worden opgenomen, maar het zorgt voor een beetje lucht in het geheel.
Als je de vulling in een spuitzak doet kun je de filodeeg bakjes makkelijk vullen.

Op de foto is Vigor druk doende de bakjes op te spuiten




Bij topping optie 1 moet je voor het zoetige een klein kneepje honing boven op de puree doen. Deze smelt het gerecht in, en geeft een leuk effect. Ook al is het maar een klein beetje, je proeft het wel.
Bij de 2e en 3e optie kun je dit overslaan, deze toppings zijn van zichzelf al een stuk zoeter.

Als je alle vormpjes gevuld hebt zet je het blik in een indirect verwarmde Q op 180 graden. Bak de gevulde vormpjes tot de kalkoen gaar is. Ongeveer 20 minuten, tot de vulling 80 a 85 graden is.

Het makkelijkst laat het bakje zich uit de vorm komen met behulp van een lepel.
(Een Spork is echt ideaal, maar die is helaas slechts gelimiteerd verkrijgbaar herkenbaar aan de tekst: ?Light my fire?;-) ).

De topping:
Tijdens het zoeken naar recepten met kalkoen kom je veel kerst klassiekers tegen en daar hoort cranberry bij. Dus ook hier doen dan maar. Het zorgt voor een zoete smaak, ongeacht welke optie je kiest. Het geeft ook een leuk visueel effect, doordat het gerecht steeds meer op een muffin of ijsje kan gaan lijken.

Optie 1
Doe het cranberry sap in een mengbeker, doe er een halve eetlepel soja lecithine bij.
Gebruik een staafmixer tot er een luchtig schuim ontstaat.
Zodra de bakjes klaar zijn, schep een lepel schuim op het gerecht.
En klaar! Deze variant heb ik gebruikt tijdens de wedstrijd in Hoogeveen.

Optie 2
Week de blaadjes gelatine in koud water gedurende 15 minuten.
Verwarm ondertussen de siroop, tot hooguit 50 graden. Knijp de gelatineblaadjes uit, en los deze op in de warme siroop. Zodra de gelatine opgelost is, kun je deze in de sifon of kidde gieten. Gebruik een zeefje bij het overschenken. Doe een N2O patroon op de bus en schud krachtig terwijl de kidde op druk komt te staan. Leg de kidde minimaal 2 uur in de koelkast om verder op te stijven.
Zodra de bakjes klaar zijn, spuit het schuim op het gerecht, en strooi er nog wat zwart sesamzaad op.
En klaar!

Optie 3
Eigenlijk heel simpel, je maakt een ongezoete slagroom met cranberrysiroop.
De room zal zorgen voor de luchtigheid, en de cranberrysiroop voor het zoetje.


Eet smakelijk hoop ik!

Tijdens de wedstrijd in Hoogeveen was de jury aangenaam verrast, ik was alleen iets te enthousiast met de chilipeper geweest...
(de bakjes waren flaming hot!:-o:p)





IMG_5107.jpg




IMG_5114.jpg


IMG_5116.jpg




Webermil dank dat ik jouw foto's hier ook mocht plaatsen.
Thanks for watching!
 
Aaargghhhh, net gegeten maar dit zou er nog zo bij kunnen!!

Ziet er echt heerlijk uit. Bedankt ook voor het delen van het recept. Wellicht een goed idee om het ook nog een keer in het recepten gedeelte te plaatsen, zodat deze niet verloren gaat. :)
 
Mooie repo hoor. Restaurant waardig gerecht ook. Prachtig om te zien.
 
dat ziet werkelijk heerlijk uit, misschien heel erg snel maar eens een kopy poging wagen  ;)
 
Wat een mooi gerecht. Ziet er erg smaakvol uit.
 
Prachtig gerecht en ook mooi in beeld gebracht. Top!
 
Leo zei:
dat ziet werkelijk heerlijk uit, misschien heel erg snel maar eens een kopy poging wagen  ;)

Vooral doen Leo!
Het laat zich makkelijk en goed voorbereiden, de bakjes voorbakken in elkaar stapelen en inpakken.
De mousse kun je prima in een afgesloten spuitzak gekoeld meenemen, en pas op locatie opspuiten.

 
Nice! Bedankt voor het delen.

Zo'n mooie beschrijving mag niet ondersneeuwen in High and Fast, heb het daarom verplaatst naar de recepten.
 
Fantastisch gerecht! Kook-o-logisch wellicht wat te hoog gegrepen voor mij, maar zal goed staan op het kerstmenu...
Bedankt voor het delen!
 
Frits zei:
Nice! Bedankt voor het delen.

Zo'n mooie beschrijving mag niet ondersneeuwen in High and Fast, heb het daarom verplaatst naar de recepten.

Thanks Frits!

Ceriel zei:
Fantastisch gerecht! Kook-o-logisch wellicht wat te hoog gegrepen voor mij, maar zal goed staan op het kerstmenu...
Bedankt voor het delen!

Valt reuze mee hoor Ceriel,gewoon doen krijg je geen spijt van!
Stapje voor stapje, niets moeilijks aan.
 
Nomnomnom.....ziet er super uit en ik krijg spontaan trek!  ;)
En deze komt dus zeker op mijn lijstje terecht om eens te proberen.
 
Hoi haxquiz,

op dit forum komen veel mooie dingen voorbij maar dit vind ik weer eens een super voorbeeld van wat je op een Q kunt maken!

Vraagje: hoeveel 'cupcakes' maak je van een kilo filet?
Ik wil me hier ook eens aan gaan wagen... eens kijken hoe ontzettend ik dit kan vernachelen hahahaha. Zou een beetje lullig zijn als ik zometeen met 150 cupcakes zit  :D
 
Prachtige bordjes zo... bravo!
 
groundhog667 zei:
Hoi haxquiz,

op dit forum komen veel mooie dingen voorbij maar dit vind ik weer eens een super voorbeeld van wat je op een Q kunt maken!

Vraagje: hoeveel 'cupcakes' maak je van een kilo filet?
Ik wil me hier ook eens aan gaan wagen... eens kijken hoe ontzettend ik dit kan vernachelen hahahaha. Zou een beetje lullig zijn als ik zometeen met 150 cupcakes zit  :D

Hoi Groundhog667,

Als je een kilo vlees neemt, krijg je ongeveer 20 a 22 bakjes.
Ongeveer 50 gram vlees per bakje dus.

Je kunt het recept ook halveren voor wat minder bakjes natuurlijk....
 
Terug
Bovenaan Onderaan