BasBQ
Beef en Steak

Gevulde kiprollade

theun2969

Kooltjesharker
Berichten
147
Gevulde kippenpoot rollade
112011048.jpg


Dit is een van mijn favoriete kip gerechten van de BBQ
Ik been de kippenpoten uit en vul deze met een farce van kippengehakt en lekkere kruiden.
Deze rollade wikkel ik in bacon en gril het en papillot indirect. Als de kerntemperatuur 80 graden heeft bereikt, haal je de folievan de rollade en je gril ik hem direct boven de kolen voor een mooi bruin korstje. Ik heb een how to reportage gemaakt zodat alle handelingen goed te volgen en na te doen zijn.

We hebben de kip-rollade gegeten met gebakken aardappelen en een frisse mango-komkommer salsa.

De ingredi?nten:
112011025.jpg

kippenpoten
kippengehakt of in dit geval worstjesvlees
Bacon
Tijm
knoflook
raspt van een citroen
paar blaadjes salie
laurier
rozemarijn
bosui
peterselie

verder nog, aluminiumfolie

Voor de mango-komkommer salsa:
1 Mango
1 komkommer
1 of 2 limoen
1 rode peper
2 bosui
paar takjes citroenmelisse
paar takjes peterselie 
peper
zout
olijfolie

Limoen raspen en uitpersen.
Mango, komkommer schillen in gelijk delen snijden, citroenmelisse en peterselie fijn snijden.
Limoen rasp, een scheutje sap, olijfolie erbij en alles door elkaar mengen, peper en zout en eventueel nog was limoensap naar smaak toevoegen...

Bereiding rollade:
Maak eerst de farce door het gehakt uit de worstjes te halen en dit te mengen met de fijn gesneden kruiden, knoflook, bosui en de citroenrasp. Koel weg zetten.
De farce kun je natuurlijk verrijken met alles waarvan je denkt dat het lekker is of goed combineert met kip. Hartig, zoet, pittig, noten, kaas, noem maar op...
112011036.jpg


Been te kippenpoten uit;
Begin door het gewricht tussen de heup en het dijbeen door te snijden. Pak de heup vast en kantel het naar beneden door deze beweging zie je waar het gewricht scharniert, op dit punt het gewricht door snijden. Snijd de heup met de punt van een scherp mes geheel los is van de poot.
112011027.jpg


Snijd vervolgens, op ongeveer drie cm vanaf het schenkelgewricht, het schenkelvlees rondom los tot op het bot van de drumstick,. Zo haal je de meeste pezen al weg.
Snijd het schenkelvlees vanaf het dijbeengewricht tot aan het losgesneden schenkelvlees tot op het  bot in.
Op het dijbeen zit een vetstreepje volg dit met de punt van je mes en snijd het bot vrij. Nu liggen de botten bloot en kun je ze er netjes langs de botten uit snijden. Nu de gefileerde poot kant snijden, klaar.
112011028p.jpg


112011029.jpg


112011032.jpg


Vul de poot met de farce en rol de rollade op.
112011037.jpg


112011041.jpg


Leg een vel aluminiumfolie op het aanrecht en sprenkel er wat olijfolie, peper en zout op.
Leg de bacon strips naadloos op. Leg hier iets van de kant de rollade op en rol de bacon met behulp van de aluminiumfolie om de rollade.
Leg de rollade aan het begin van de folie en wikkel het in als een snoepje.
112011042.jpg


112011045.jpg


Grill indirect op 150/180 graden tot een kerntemperatuur van ongeveer 80 graden.
Dan de aluminiumfolie er af halen en direct grillen boven de kooltjes om de rollade van een bruin korstje te voorzien.

112011047.jpg


112011048.jpg


P.s. Ik wens mezelf nog een mooi boek over bord opmaak (iemand een idee?) Hier win je geen prijzen mee...en een goede fotocamera.
 
Mooi gerecht Theun, en mooie foto.

Insturen voor de wedstrijd zou ik zeggen :)
 
Super gedaan kippen dij vlees het lekkerste.
 
Ondanks dat dit een mooie show is past het beter bij het gevogelte deel.
Dan is het makkelijker terug te vinden.
 
geweldig gerecht, je schrijft er makkelijk over, maar is volgens mij een hele klus dat uitbenen.
ziet er heerlijk uit
 
Ziet er schitterend uit. Ga ik hier een keer maken als er wat luxer gedineerd moet worden ;)
 
Schitterend.
Dat ziet er lekker uit.
 
Wat een prachtige reportage Theun!
 
Mooie handleiding Theun!
Deze ga ik zeker een keer proberen, ziet er heerlijk uit
 
Theun,
wat bedoel je met "Nu de gefileerde poot kant snijden"?
Op het andere forum heb je het ook nog over "vlinderen". Wat bedoel je daar mee?
Dank voor de uitleg.
 
@Dick3G, 
Met kant snijden bedoel ik de boel nettjes snijden, teveel aan vet, bloed/bot deeltjes en of extra vel weg snijden.
Met vlinderen bedoel ik het open snijden als een boek of zoals dat ook wel genoemd vlindervleugels, zo creëer je meer oppervlakte om je farce (gehakt...) in op te rollen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan