BasBQ
Beef en Steak

Big T's sate sliders

 
 
 
 

Big-T

Gemarineerd
Berichten
2.093
foto3-1-2.jpg


Omdat ik een aantal mensen heb gesproken die de sate sliders een succes vonden, post ik bij deze het recept voor de liefhebbers! Ik post het recept zoals ik het op de Meat & Great gemaakt heb.

Sate
500 gram kipfilet (mogen ook kippendijen zijn, maar door de bereiden heeft het geen invloed op de de malsheid oid)
ketjap
arachideolie
limoensap
knoflook
sambal
koriander
ongezouten roomboter

Snij de kip in kleine stukjes van max 1 cm2. en doe ze in een bak. Doe in verhouding 2 (olie) 2 (ketjap) en 1 (limoensap) alles in een bakje. Gooi er twee tentjes knofloop bij, een flinke eetlepel sambal en 2 eetlepels koriander. Marineer over de nacht en doe ze de dag erna aan een spies rijgen.

Maak vlak voor het Q'en de glaze. Deze bestaat uit 100 gram roomboter, limoensap van 1 limoen en ketjap (beetje op gevoel). Zet de glaze op de BBQ zodat de boter kan smelten. Doe het op het indirecte gedeelte. Vervolgens de sate's direct op de Q. Na 2 minuten omdraaien en glaceren, doe het ook aan de andere kant. Ik heb ze tijdens de meeting ongeveer 8 keer rondom geglaceerd. Het maakt niet uit als de vlammen in de kolen slaan. Geeft alleen maar een mooi 'flame grilled' effect :)

Satesaus
Melk
Gembersiroop
Koriander
Citroengras (vers of poeder)
Sambal (of cayennepeper als je van pittiger houdt)
Knoflook
Gefrituurde uitjes
Ketjap
Pindakaas (niet calve, deze gaat snel schiften)
Oestersaus

Doe de melk (250ml) in een pannetje. Doe hierbij een flinke scheut ( 4 / 5 eetlepels) gembersiroop, 3 eetlepels koriander, citroengras, flinke eetlepel sambal (of een theelepel cayennepeper als je van pittiger houdt), 2 teentjes knoflook en 2 eetlepels ketjap en flink wat gefrituurde uitjes en 2 theelepels oestersaus. Breng alles aan de kook. Als melk kookt, verlaag het vuur en doe er flinke lepel pindasaus bij en blijf roeren. afhankelijk van de dikte doe je er nog wat pindakaas of water bij. Ikzelf vind het het lekkerste als ik hem in de ochtend maak en in de middag even opwarm en serveer.

Broodjes
Men neme:
- Zachte bolletjes
- Tauge (gewassen)
- Javaantjes
- Bovenstaande recepten

Snij de broodjes open. Bedek de onderkant met tauge. Doe vervolgens de kipsate door de satesaus (ik maak deze in de ochtend en warm deze in een bak even op op de BBQ) halen en beleg elk de broodjes hiermee. Doe vervolgens nog wat javaantjes erop en het feest is klaar! Je zou het ook met sweetbread kunnen maken. Dat was een tip van Mike tijdens de Meat & Great.

Bovenstaande is het recept van de meat & great. De hoeveelheden heb ik even geschat, ik doe het erg op gevoel en vaak proeven ;)
Ik ben blij dat het in de smaak is gevallen!

Bon apetit!

Edit: fototje staat erbij. Deze mist alleen de taug? en heb de sate niet door de saus gedaan, maar erop, maar het principe is duidelijk denk ik!
 
En het was absoluut een heerlijk hapje! Thanks voor het recept!
 
Wat zijn Javaantjes? Afgezien van kleine inwoners van het eiland Java natuurlijk..
 
dat is de nederlandse benaming voor sambal goreng kentang ;)
 
ik vond ze helemaal lekker, bedankt voor het delen
 
Ik heb ze zondag misgelopen en ben nu blij dat je ze gepost hebt.
Tx!
 
Klinkt erg lekker, ik ga ze zeker een keer maken  ;D Weer wat op de "To do" lijst  ;)
 
Klinkt lekker! Heb je er misschien ook nog een foto van?? :)
 
ja, foto's dat is ook mijn vraag.
Ik heb nu geen flauw idee wat ik mij er van moet voorstellen  :)

Mac
 
Gewoon een klein wit bolletje met sate er op ;) Maar inderdaad om hier te mogen staan moet er wel een foto bij eigenlijk, laat hem wel even staan zodat je die er alsnog bij kunt zetten.
 
Bedankt voor het recept,het klinkt lekker.
 
ik zal er wel even foto bij posten!
 
Ik heb een broodje mogen proeven en vond het heerlijk! Ga ik zeker ook maken binnenkort :)
 
Tja Tom,een mens kan niet alles weten en ik al helemaal niet.
Ik wil 't ook graag eens maken maar....voor mij zijn javaantjes sjekkies gerold van Javaanse Jongens tabak.  En dat heb ik op jouw lekkere broodjes gemist,dus moet dat wel iets anders zijn. Toch?
Als het kan ben ik eveneens graag geinformeerd door middel van foto's,dus als 't een keer schikt?
 
Die javaantjes aka sambal goreng kentang kan je gewoon kant en klaar kopen ofzo?? Want als ik op sambal goreng kentang google dan kom ik weer bij andere nieuwe recepten uit ;)
 
Dat zijn van die pittige aardappelstaafjes als ik het goed begrijp. Dat maakte het ook zo verrassend, het krokante in het broodje.
 
aha, aangezien ik niet op het treffen was kan ik me er totaal geen voorstelling bij maken hoe het eindresultaat eruit moet zien namelijk :D
 
krijg je bij de toko. grotere jumbo's hebben deze ook. Tis gewoon een broodje hoor ;o)
 
Terug
Bovenaan Onderaan