BasBQ
Beef en Steak

Wet-nes-Ribeyeday

BB-Queen

Sprokkelaar
Berichten
39
Ken je dat gevoel van somberheid als je naar buiten kijkt en alleen maar donkere wolken voorbij ziet schieten? Ik heb daar maar ??n remedie tegen: KOKEN! Ondanks het vieze, gure weer verplaatst ik de Weber naar het balkon, zodat mijn humeur zich langzamerhand begint te ontwikkelen tot een grimas op mijn gezicht.

768a9dfb8d3e93eabdbda94d5018dd3b.jpg


Ik start met het vullen van de chimney met briketten. Het idee is om te grillen, dus wil ik veel en heet. Een aanmaakblokje eronder en wachten totdat de mooie vlammen aangeven dat zij gereed zijn. Dit geeft mij genoeg tijd om alles klaar te zetten wat ik wil gaan maken: ribeye steak met wintergroente!

7547fd22ae496fb47825db5efe4f0433.jpg


De ribeye laat ik nog even op kamertemperatuur komen, voordat ik hem besprenkel met peper en zout. Ik ben niet zo dol op de dikke vetrand, maar ik snij hem er ook nooit af: hoe meer vet, hoe meer smaak! Als de groente zijn gesneden, check ik hoever de briketten zijn.

2e4a64c5708beefe627f142b1e9c2f45.jpg


Een mooie aslaag bedekt de briketten. Ready to go! De pan met groente, olie en wat kruiden gaan in de Q. Vergeet natuurlijk niet met regelmaat te roeren! Een gietijzeren pan verdeeld veel beter de warmte en door de deksel dicht te houden, cre?er je een oven. Ik blancheer ook nooit mijn groente van te voren, want dan zijn ze te snel overcooked.

7cc18e05941cdec8717d9c82688ba54b.jpg

f9492cbc5b82efcff5c67f63254ee1a6.jpg


Elke 5 minuten roer ik door de pan en houd ik in de gaten hoever de groente al zijn. Ik merk dat de uitjes veel beter karamelliseren in een gietijzeren pan, dan in de ?gewone? koekenpan op het vuur. Als het zover is, gaat de pan eruit en laat ik de deksel open, zodat er meer zuurstof bij de kooltjes komt.

1497ed4dda91892b5e88b3b74fe41471.jpg


Tijd voor het stukje vlees! Een draai met de molen is voor mij meer dan genoeg. Ik hou van de robuuste smaak van vlees en laat deze geheel in z?n waarde. Ik leg de ribeye boven de kooltjes, druk hem een klein beetje aan, zodat je makkelijker grillstrepen krijgt. Vanwege het weer buiten, doe ik zeker de deksel terug op de Q en wacht ongeveer 3 minuten. Als het vlees makkelijk van de grill komt, draai ik hem om en stop er een thermometer is. Ik hou van vlees wat nog net niet van je bord afloopt, dus gaat de temperatuur op 45 graden.

b1ee4c8a4c05323495e9b32e6e45bc49.jpg


Na opnieuw 3 minuten haal ik het vlees van de directe hitte af, zodat hij verder op temperatuur kan komen in de indirecte zone. Als de pieper afgaat komt het moeilijkste: inpakken en ff wachten! De pan met groente doe ik weer even terug in de kettle, zodat die de tijd heeft om op te warmen. Ik, daarentegen, schenk maar een speciaal biertje in om de tijd te doden?.. Een trippel uit Brugge van De Garre, een echte aanrader, overigens!

c4091747129fa8e19f5a95b143045c36.jpg


Na ongeveer 8 minuten, kan ik niet meer wachten en open het vlees-pakketje. Gek he, hoe mijn somberheid wegsmelt als vet op een hete grill..

e029a947ba7be5ef12c0f9dba128c2cf.jpg

72a509ed5bceafeb1134f9c98f74ddb6.jpg
 
Van alleen deze plaatjes knapt mijn humeur op!

Wat een heerlijkheid zo bij elkaar!

Verstuurd met Tapatalk

 
Prachtig, je bent lekker bezig geweest op de woensdag. Goed moment om de werkweek doormidden te hakken met zo een lekker maaltje.
 
Hmmm, heerlijk zeg, wat heb je met de groenten gedaan? alleen beetje kruiden en wat olie?
 
TraegerTinus zei:
Hmmm, heerlijk zeg, wat heb je met de groenten gedaan? alleen beetje kruiden en wat olie?
Ik heb deze Braai-kruiden er voor de grap overheen gegooid. Maar die proefde je er niet aan terug, kan ik je vertellen haha!
a169daa2651e95e94af3f092272ebc9b.jpg
 
thnx
 
Dit is het leuke van onze hobby je wordt er weer vrolijk van
Het ziet er ook heerlijk uit bedankt voor jou verslag


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
 
Lust ik wel! ;)
 
wauw!
een heerlijke maaltijd en mooi weergegeven. Toffe reportage

als je hier niet vrolijk van wordt....
 
Zalige plaatjes Lisa, jij bent niet de enige die hier van opknapt hoor, dat werkt aanstekelijk! In mijn kinderen voor kinderen tijd was ik een echte spruitjes-hater maar och wat zijn die groene kogeltjes lekker te maken met de juiste smaakjes erbij... dit is zo'n voorbeeld! Ziet er zalig uit. Biertje erbij, Happy Days!

Als je die draai peper erop doet na het grillen is het vast nog lekkerder en aromatischer... de peper verbrandt zo niet en behoudt veel meer smaak!
 
Kijk doar wordt ge blij van
Super maaltje. Mooie steak. En spruiten van de BBQ zijn super. Beetje bacon en gepofte knoflook er bij. Ook een aanrader.
Ik ben iig ook weer uit m?n dip.
 
Mooie maaltijd Lisa, ik ben niet zo'n fan van spruitjes maar dit zijn wel hele mooie kleintjes, de wortel is groter dan het spruitje :D dit zal zeker gesmaakt hebben, MAAR ben ik nou de enige die dit donkere gure grijze weer heerlijk vind :-S
 
Terug
Bovenaan Onderaan