BasBQ
Beef en Steak

Ecobrasa vraagjes

 

jerome

Vuurmaker
Berichten
75
Hallo allemaal,

Ik heb mijn 40Kg Ecobrasa?s binnengekregen en heb 2 vragen:

-Op de doos staat dat bij voorkeur je ze op een dichte ondergrond moet leggen zonder gleuven.  Hoe doen jullie dat bij BBQ?s met rooster? Met een stukje folie of alu bakje? Is het idd aan te raden zo te doen zoals op de doos?
-Kan je Ecobrasa?s in de schuur bewaren, of zullen ze dan vochtig worden en meer gaan roken. Die ervaring heb ik wel met Weber briketten.

Thanks!

Greetz, Jerome.
 
Ik heb ze tot op heden gewoon op mijn onderste roosters gebruikt in mijn Outdoorchef en mijn WGA. Werkte prima. Ik bewaar mijn briketten verder in gesloten doos op een plank in de schuur en daar blijven ze droog. Op de grond kan de onderkant van de doos wat vochtig worden en scheuren als je 'm optilt, maar dat ligt natuurlijk ook aan wat voor schuur je hebt. Bij mij ligt in de schuur ??n laagje straatklinkers op kleigrond met een dun laagje zand en dat trekt aardig vochtig op.
 
ik gebruik de ecobrasa briket ook gewoon op mijn kolen rooster zonder verdere onzin, werkt prima.
Voor wat betreft de opslag ik heb ze in een plastic krat op de grond in mijn schuur staan, nooit last van vocht problemen
 
Hier ook gewoon op een rooster, anders krijgen ze niet genoeg lucht.
Heb nog geen vocht probleem gehad.
 
+1
Mooi spul!
 
Ik steek ze aan dmv een firestarter en dan op het rooster en ik  bewaar ze gewoon buiten onder de overkapping in de plastic zak waar ze per 5 kg inzitten. Never nooit geen problemen
 
jerome zei:
Hallo,

Duidelijk mannen, ze gaan gewoon de schuur in en bij gebruik op het rooster.

Thanks!

Greetz, Jerome

Hahahaha mooie conclusie. Maar staat dat van dat dichte ondergrond daadwerkelijk op de verpakking? Best wel raar wetende dat er volgens mij geen bbq's zijwaarts geen roosters onderin zitten. Hoe moeten ze anders zuurstof krijgen. Aan de andere kant wel makkelijk na gebruik weg te flikkeren zonder rommel in de BBQ  ;)
 
Yep, Staat er echt op.

Ze worden met name gebruikt in speciale houtskool ovens waar ze op een plaat liggen. zie ook http://www.ecobrasa.com/  Kies wel Engels en niet Nederlands, omdat je dan bij de importeur uitkomt. Hier (NL deel) staat overigens dat Dammers en Ecobrasa's exact hetzelfde zijn??

Eigenwijs als ik ben heb reeds beide manieren uitgetest. Ik merk dat Ecobrasa's veel meer lucht/zuurstof  nodig hebben dan de Weber briketten, ze gaan anders gewoon uit. Daarom werkt bij beter om ze inderdaad gewoon op het rooster te leggen. Ik stapel ze dan wel, wat volgens de instructie ook niet de bedoeling is. Een volgende keer zal ik ze meer uitspreiden over het rooster, zodat ze meer ruimte hebben.  Ik heb ook gemerkt dat ik in het begin te zuinig was met de briketten.

Overigens ook 6 zakken Webers gehaald bij de Gamma (2 voor de prijs van 1), dus die blijf ik ook lekker gebruiken.  B-)

Greetz, Jerome
 
het nadeel van de weber briketten vind ik dat het stinkt, het een dikke gelige as laag geeft en dat daardoor ook je uur verstikt wordt. Het is tenslotte bruinkool
 
Leo +1

Je moet constant tikken om de as er af te laten vallen. Weber briketten zijn het niet voor mij.
 
Ik ben ook niet zo'n bruinkoolwerker :)
 
El Fumarole zei:
Ik ben ook niet zo'n bruinkoolwerker :)

Ow Jeroen, jij kunt zelfs een briket vies doen klinken.....
=))
 
Heb laatst in mijn speurtocht naar goeie briketten ook die van weber gekocht. Gebruikte overal ecobrasa voor, wat ik zonde begon te vinden. Ik gebruik ze liever 't voor low & slow gebeuren. 
Ik gooide een starter vol met weber briketten,  aanmaakblokjes dr onder en normaal gesproken is "bob your uncle" na een 1/2 uurtje, maar ik moest nog s een x aanmaakblokjes eronder stoppen.. Dus, wie heeft de gouden tip?
 
Gewoon ecobrassa blijven gebruiken.
Als je de schuiven na het Bbqen gelijk sluit kan je ze gewoon een tweede keer gebruiken.
Weber briketten zijn teleurstellend.
 
Hmmm,

Ik heb daar niet zo'n last van, dat de as verstikt of dat het stinkt..  Het geeft idd wel veel as, maar ik gooi de asbak na elke sessie leeg dus niet zoveel last van.

Dayfox: Ik gooi gewoon de starter vol tot 3/4, 4 weber aanmaakblokjes, half uur wachten en je kan aan de slag.

De Ecobrasa?s, zoals ik al melde, daar moet ik nog wat meer ervaring mee zien te krijgen om daar echt een uitspraak over te kunnen doen. Vervelend.  B-)

Greetz, Jerome
 
jerome zei:
Hmmm,

Ik heb daar niet zo'n last van, dat de as verstikt of dat het stinkt..  Het geeft idd wel veel as, maar ik gooi de asbak na elke sessie leeg dus niet zoveel last van.

Dayfox: Ik gooi gewoon de starter vol tot 3/4, 4 weber aanmaakblokjes, half uur wachten en je kan aan de slag.

De Ecobrasa?s, zoals ik al melde, daar moet ik nog wat meer ervaring mee zien te krijgen om daar echt een uitspraak over te kunnen doen. Vervelend.  B-)

Greetz, Jerome

Vermoedelijk heb je dan redelijk korte sessie. Als je langere sessies doet dan pas krijg je hier last van.

Het is ook zozeer niet de as in je bak, maar dat de as op de briket vast blijft 'plakken'.
 
Ow, ik durf het bijna niet te bekennen maar ik gebruik "gewone " houtskool briketten van de action 2kg 1,65
Wel veel as, maar ze doen het prima ook voor lange sessies. Stabiele temperatuur.
hoef niet bij te vullen, ligt nog zat in na afloop.
maak een klein laagje warm in de starter en gooi die op de oude kolen met een paar nieuwe.
gaat best redelijk.
Wel veel as dat klopt
 
miep zei:
Ow, ik durf het bijna niet te bekennen maar ik gebruik "gewone " houtskool briketten van de action 2kg 1,65
Wel veel as, maar ze doen het prima ook voor lange sessies. Stabiele temperatuur.
hoef niet bij te vullen, ligt nog zat in na afloop.
maak een klein laagje warm in de starter en gooi die op de oude kolen met een paar nieuwe.
gaat best redelijk.
Wel veel as dat klopt


Prima toch,... enkel de Weber briketten zijn voor lange sessies gewoon echt niet fijn. Gebruik hier ook vaak andere briketten/houtskool, al is het alleen maar omdat het leuk is om te testen. Zo onlangs uit Polen een paar dozen van olijfpit-briketten laten komen.
 
Even een oud topic reviven omdat de titel mijn vraag dekt.
Gisteren voor het eerst ecobrasa's gebruikt en ze zijn me best bevallen , misschien zijn ze in de loop van de tijd veranderd maar van de eerder in dit topic genoemde ontstekingsproblemen heb ik niets gemerkt.

Ook het ontstekingsmiddel was een primeur voor mij , de ekowokkels van onze forumsponsor Gerard.
3 wokkels en een 1/3 gevulde grote Weberstarter en met ongeveer 15 minuten waren de brasa's roodgloeiend.

Een sessie van een dik uur voor een BCC was geen probleem en om de temp daarna omhoog te krijgen voor zalm op een plankje een laagje houtskool erop gegooid.

Maar nu mijn vraag , op de zak staat dat 1kg ecobrasa's ongeveer gelijk staat aan 3kg gewone briketten/houtskool (vandaar de 1/3 gevulde starter, met Weber briketten heb ik echt een bijna volle starter nodig)

Heb ik nu geluk gehad , of moet ik misschien toch iets meer gebruiken ? , toch maar even vragen want een "mislukte" bcc vind ik niet zo erg maar er liggen af en toe ook best prijzige lappen beest op mijn BBQ en daarmee loop ik liever geen risico.
 
Terug
Bovenaan Onderaan