BasBQ
Beef en Steak

Peko houtskool van de Hanos

 
 

Mjdeffie

Kooltjesharker
Berichten
193
Zijn er hier toevallig ervaringsdeskundigen wat betreft houtskool van de Hanos (Peko) en hetgeen Dammers verkoopt. Ikzelf gebruik al jaren Peko voor in mijn ei en ben daar op zich wel tevreden mee maar kom deze hier eigenlijk niet in andere draadjes tegen. Ben gewoon nieuwschierig, heb nog voldoende Peko staan om de komende maanden door te komen.
 
Peko schijnt goede houtkool te zijn. De reden dat ik het niet gebruik is omdat het hier in de buurt niet te vinden is. De dichtstbijzijnde Hanos is A'dam of Breda. Dammers is mijn vaste houtskool. Heb nog 9 zakken in de schuur liggen ;)
 
Ik gebruik Peko regelmatig, eigenlijk voor alles wat niet low & slow gaat en ben er heel tevreden van... Met dammers geen ervaring.
 
Peko vind ik Super Houtskool, brandt schoon en voor mij een all-rounder
Helaas is deze niet meer te koop bij mijn groothandel (Zegro in Rotterdam)
Deze is overgestapt op Dammers Houtskool dus ben ik ook overgestapt.
Ik ga steeds meer een haat liefde verhouding krijgen met Dammers.
Op zich goede houtskool maar het brandt veel minder schoon dan Peko, heb geregeld een zak waar veel niet goed gepyroliseerd houtskool in zit waardoor het rookt en stinkt naar koolwaterstoffen (teerachtige lucht)
De rook en stank verdwijnen wel na een 1/2 uur tot 1 uur maar het hoort niet.
Ik heb Dammers hier al over benaderd hij erkende dat er wel eens problemen zijn en dat ze constant de fabrikant in Zuid Afrika hierop attenderen.
Als ik moest kiezen, Peko.
 
wil wel een keertje met je naar de hanos hoor Ewald
 
Leo zei:
wil wel een keertje met je naar de hanos hoor Ewald

Aardig aangeboden Leo, was eigenlijk zelf al van plan om via mijn werkgever een Hanos pas aan te vragen.
Ik stook nogal veel, gemiddeld 7 kilo houtskool in de week in de Primo of het mini EI.
Ben ook nog met Martin aan het plannen om in 1 keer heel veel zakken te halen hij heeft redelijk wat opslagplaats.
Elk jaar in mei is namelijk de Peko bij de Hanos in de aanbieding voor 9,95 per 10 kg. (ex btw)
 
Mike v R zei:
Dat is geen geld.

Normaal betaal ik nu 11,50 euro ex btw (afgerond 14 euro incl. btw) voor Dammers bij de zegro dat is ook een mooie prijs.
(Dat betaalde ik voorheen ook voor Peko, toen ze dat merk nog hadden)
 
Vorige week ook een zak Peko gehaald bij de Hanos.

Ik heb het nog niet gebruikt maar het viel me wel op dat de 10kg zak Peko groter is dan de 15kg zak Black Ranch.
Ik hoop dat dit betekend dat de Peko houtskool uit grote brokstukken bestaat.
 
ik heb ook goede ervaringen met de Peko houtskool. Ik kon deze afgelopen winter nog gewoon krijgen bij de Hanos in Eindhoven. Brand idd schoon en goed heet. Als alternatief vind ik de blauwe zakken van de Makro ook goed. brand wat minder heet maar wel zuiniger en schoon. Helaas vinden ze bij de Makro dat het BBQ seizoen rond september afgelopen is en is deze minder goed verkrijgbaar. Deze houtskool zit meestal rond de 15 euro per zak a 10 kilo.
Verder bestel ik bij Terlanco wel eens de horeca versie houtskool (ook een gele zak) maar tegen 21-24 euro per zak vind ik deze aan de prijs. brand goed heet en schoon maar is relatief snel op. Het huismerk daar is een stuk goedkoper maar kent idd de kenmerken die jij bij dammers omschrijft. Ik laat deze meestal even uitwalmen (geen rook meer zichtbaar) en leg er dan pas voedsel op. anders krijgt alles een vieze overheersende rooksmaak mee. Niet wenselijk maar tegen 16 euro per zak is er mee te leven als er even niets voor handen is
 
Het betekent dat het hout minder hard en compact is en dat je dus meer nodig hebt om 10 kilo te bereiken ;)
 
noskos zei:
Het betekent dat het hout minder hard en compact is en dat je dus meer nodig hebt om 10 kilo te bereiken ;)

Ja, dat kan ook natuurlijk....  :-S

 
Ik heb met Dammers nog geen slechte zak gehad gelukkig. Wel een keertje met Black Ranch. Dan ruikt je Q alsof er een stoomtrein doorheen raast. Vreselijk. Gelukkig trekt dat na enige tijd vanzelf weg, maar je moet er wel alert op zijn.
Die Peko klinkt goed, ga ik ook eens een paar zakjes van halen. Bij mijn werk in Amsterdam zit ik bijna om de hoek van de Hanos :)
 
Vandaag voor het eerst met de PEKO houtskool van de HANOS gewerkt.
Hiervoor uitsluitend Black Ranch gebruikt.

De stukken houtskool van PEKO zijn wel wat kleiner dan die van BR.
Maar het grootste verschil is de geur.
Ik vind BR nog behoorlijk wat roken en geur afgeven.
Maar de houtskool van PEKO verbrand mooi schoon en zonder geur.

Nu bezig met Maplu Cured Bacon en kan het ei moeiteloos rond de 80 graden houden.
Het gleufje slechts een minuscuul klein beetje open geschoven.

Tot nu toe tevreden over PEKO.
 
Mooi zo, ik geloof dat de houtskool van Black Ranch stukken houtskool bevat waar niet het hele blok is omgezet tot houtskool. Hierdoor heb je een natuurlijk rookhout.

Maar lijkt me niet fijn als je brood op je ei bakt ;)
 
Bij Black Ranch ook veel stukken steen.
Ik vind vaak een stuk of 3 stenen te grootte van een flinke golfbal in het as.

Black Ranch is wel extreem effici?nt.
Laatst mijn ei gevuld voor een PP sessie van 12 uur.
Na die sessie was slechts de helft van het houtskool opgebrand.
In theorie was een 24 uur sessie zonder bijvullen haalbaar.
 
Blackranch blijft inderdaad heel lang branden. Ik denk dat ik uit ??n lading in mijn Ei wel 24 uur kan halen.
 
Mijn ervaring met Peko is ongeveer gelijk. Veel minder (vervelende) geur dan bij Black Ranch en tevens ontbrandt het veel sneller/is het sneller op temperatuur. Dit is echter ook een nadeel: de minste aanpassing aan de schuiven zorgt al voor enorme temperatuursprongen en bovendien moest ik laatst tijdens een pizza sessie al na 2 pizza's bijvullen (350 graden, 1.5 ring hoog met nieuwe houtskool in de BGE). Low kost me duidelijk meer moeite dan met BR.
 
coelho zei:
Mijn ervaring met Peko is ongeveer gelijk. Veel minder (vervelende) geur dan bij Black Ranch en tevens ontbrandt het veel sneller/is het sneller op temperatuur. Dit is echter ook een nadeel: de minste aanpassing aan de schuiven zorgt al voor enorme temperatuursprongen en bovendien moest ik laatst tijdens een pizza sessie al na 2 pizza's bijvullen (350 graden, 1.5 ring hoog met nieuwe houtskool in de BGE). Low kost me duidelijk meer moeite dan met BR.
klinkt beetje als Dammers. Waarschijnlijk is het ook een wat zachtere houtsoort.
 
Geen probleem met low met peko.

Zojuist dik 6,5 uur het ei op 80 graden kunnen houden.
Misschien beginners geluk.  ;)

 
Terug
Bovenaan Onderaan