BasBQ
Beef en Steak

Aanmaakwokkel testje

 
 
 

dennis

Gemarineerd
Berichten
1.200
Na een tijdje aanmaakblokjes van divers pluimage gebruikt te hebben, gebruik ik alweer een hele tijd alleen maar aanmaakwokkels, en dat bevalt me eigenlijk veel beter.
Nu had ik vandaag 3 verschillende aanmaakwokkels in huis, dus ik dacht tijd voor een statistisch onverantwoord testje.
De lijdende voorwerpen zijn: Aanmaakwokkels van Flames & Flavour, Albert Heijn, en KM Firemaker.
Ik heb gekeken naar:
- Brandduur:  wokkels op een klein roostertje liggend en gemeten vanaf het moment van ontbranden tot het moment dat er geen vlammen meer af komen en de wokkel alleen nog smeult
- Rookontwikkeling: Dit is niet echt te meten, en daarom relatief tov elkaar vergeleken
- Geur tijdens branden: zelfde verhaal als bij rookontwikkeling
- Residu: Wat blijft er over nadat de wokkel volledig weggesmeuld is.
Ik heb gekeken naar wokkels die ongeveer gemiddeld van grootte zijn (er is nogal wat variatie in de onderlinge wokkel afmetingen), en voor deze test heb ik wokkels gepakt die ongeveer aan elkaar gelijk zijn qua afmetingen/gewicht/gevoel; kleine verschillen in brandduur zullen daarom geen waarde hebben omdat ik niet heel nauwkeurig gewogen / gemeten heb.




Flames & Flavour wokkels:
- Prijs: ?7,99 voor ca 50 stuks
- Brandduur: 8:55
- Rook: weinig en lichte rook
- Geur: alleen bij aansteken
- Residu: klein beetje grijze as


AH aanmaakwokkels (deze meuren nogal als je de verpakking open trekt):
- Prijs: ?3,49 voor ca 40 stuks
- Brandduur: 8:59
- Rook: iets meer en donkerdere rook dan Flames & Flavour
- Geur: Je ruikt wat meer dat er iets brand dan bij de Flames & Flavour wokkels
- Residu: grijs/bruine as, wat meer dan bij de Flames & Flavour wokkels


KM Firemaker:
- Prijs: ?8,50 voor ca 70 stuks
- Brandduur: 14:03
- Rook: behoorlijk wat rook in vergelijking tot de andere 2
- Geur: Er is geen twijfel over mogelijk dat er ergens een vuurtje is
- Residu: Zwarte stukjes die nog te identificeren zijn als stukjes aanmaakwokkel


KM Firemaker is me altijd erg goed bevallen, maar nu ik het zo op een rijtje zet weet ik het nog zo net niet. De brandduur is substantieel langer dan die van F&F en van AH, maar is een brandduur van 14 minuten wel nodig? Hierbij moet gezegd worden dat de grootte van de vlam wat kleiner was dan die van de andere twee. Dat zou misschien een nadeel kunnen zijn als je een wokkel onder een starter wilt leggen, maar ik heb hier nog geen problemen mee ondervonden eigenlijk.
Op de overige punten scoort deze aanmaakwokkel eigenlijk slechter dan de anderen, maar ja, hoe bang is de gemiddelde bezoeker van dit forum voor een beetje vuur en rook?
De Flames & Flavour brand ?rg mooi vind ik, maar die is ook meer dan 2x zo duur dan de AH wokkels.


Eindconclusie: Geen flauw idee, maar ik ben toch weer even leuk bezig geweest  :))
 
Mooie test, scheelt weer zelf uitproberen  :)
Ik denk dat ik die van de AH toch eens een keer ga proberen
 
Eindconclusie: Geen flauw idee, maar ik ben toch weer even leuk bezig geweest  :))

Zeker heel leuk, ergens blijven we toch allemaal altijd pyromaantjes  :D
 
Mooie test, je moet iets doen om je te amuseren

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk

 
Na een hele dag schilderwerk vond ik dat ik wel even rustig naar brandende aanmaakwokkels mocht kijken :D
 
......even rustig naar brandende aanmaakwokkels mocht kijken :D


Hahaha, biertje en zakje wokkels erbij  :D

Leuke test! Bedankt.
 
Haha mooie test! Vooral met die eindconclusie  :D

Kijkend naar value for money, wint de AH wokkel toch wel. En dan bedoel ik niet die van Lays..
 
Ik had eigenlijk hogere verwachtingen van de Firemaker, eerlijk gezegd. In de bbq zaak waar ik met enige regelmaat kom wordt deze geroemd omdat ie zo weinig rookt.
Nu is het ook peanuts in verhouding tot menig wit aanmaakblokje, maar toch.
 
Leuke test, helaas mis je een zeer belangrijke deelnemer, namelijk SwissFlame.
Dit is voor mij al jarenlang de onbetwiste aanmaak wokkel.

519cXp2ll9L.jpg
 
Ewald zei:
Leuke test, helaas mis je een zeer belangrijke deelnemer, namelijk SwissFlame.
Dit is voor mij al jarenlang de onbetwiste aanmaak wokkel.

519cXp2ll9L.jpg
Lijkt mij ook een fijne.
Dat er geen paraffine of andere toevoegingen in zitten vind ik erg belangrijk.
Volgens mij had ik eens paraffine gedrenkte en dat was geen succes.
Vooral in een kamado moet je dat volgens mij niet hebben.
Ik ga ze eens proberen denk ik.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

 
Terug
Bovenaan Onderaan