BasBQ
Beef en Steak

Easterwood spare ribs

Ribs%25252010.JPG


Dit is het recept van de Spare Ribs waarmee ik in 2010 de barbecue wedstrijd van TvGelderland won.

Ingredienten: voor 2 ribs

Voor de rub:

1 el rietsuiker
1 el paprikapoeder
1 el zout
1 tl mosterdpoeder
1 tl uienpoeder
1 tl knoflookpoeder
1 tl versgemalen zwarte peper

Voor de glaze:

4 el barbecuesaus
2 el ketjap manis
2 el honing
1 el bruine suiker
eventueel sambal toevoegen voor een extra bite.

Extra: twee handjes Hickory rookhout laten wellen in water (ca. 2 uur)

Werkwijze:

Verwijder het membraam aan de binnenzijde van de rib. Dit doe je door met de achterkant van een lepeltje het membraam een stukje los te maken van het vlees.

IMG_1197.JPG


Verwijder nu rustig het hele membraam, tip gebruik een stuk keukenpapier zodat het membraam niet uit je handen glipt.

IMG_1200.JPG


De ribben aan beide zijden bestrooien met de rub en inwrijven. Minimaal zes uur laten trekken.

IMG_1203.JPG


IMG_1204.JPG


De kogelbarbecue inrichten met aan twee zijden warme briketten, in het midden een alluminium bak met bijvoorbeeld bier. Het geweelde rookhout, afgieten en op de briketten gooien.

Ribben in het midden boven de bak met bier zetten (dit is de indirecte wijze). De Domethermometer geeft dan 175 C aan de temperatuur op grillhoogte is dan iets lager zeg 160 C. Je kan de temperatuur regelen door de ventilatiegaten onder te openen voor een hogere temperatuur dan wel te bijna te sluiten voor een lagere temperatuur.

Ribs%2525201.JPG


Deksel erop en anderhalf uur laten liggen. Gedurende deze tijd niet steeds kijken, Amerikanen zeggen 'If you're looking you ain't cooking.'

Na 90 minuten steken de botjes iets boven het vlees uit, de ribben zijn dan bijna klaar.

Ribs%2525205.JPG


De ribs aan beide zijden insmeren met de glaze, en leg ze daarna nog 15 minuten indirect terug op de barbecue.

Ribs%2525206.JPG


Ribs%2525208.JPG


De suikers in de glaze gaan dan lekker carameliseren.

Ribs%2525209.JPG


En klaar!

Bedankt voor het kijken.
 
Theun, dit recept met foto's staat ook in de tweede Fire & Food als lezersrecept.
 
Spiffs, je kent me.... ik ben niet vies van wat kopieren ;).
 
Mooie reportage Frits! Mooie handleiding voor Spareribs.

Alleen.... Wat ziet jouw rooster er schoon uit... Gebruik je zeker niet zo heel veel he? ;)
 
Ziet er weer heerlijk uit Frits, mooi plaatje ook weer, en een perfecte uitleg voor jong en oud zal ik maar zeggen:)
 
Mooi recept, ik weet wat het dit weekend gaat worden hier
 
RoyzRoyz zei:
Mooie reportage Frits! Mooie handleiding voor Spareribs.

Alleen.... Wat ziet jouw rooster er schoon uit... Gebruik je zeker niet zo heel veel he? ;)

Roy, ik ben van de schone roosters  ???
 
Hmm bijna 10:00............het zou kunnen! Ziet er heerlijk uit!
 
Ok, ik weet het, een reactie in een oud topic...

Maar waarom wordt overal gesproken over 3-2-1 en 2-1,5-1 etc methodes (in ieder geval toch minstens zo'n 4 tot 6 uur), en gaan ze er hier maar een goeie 1,5 uur op?

Meest logische verklaring is dat of de temperatuur een stuk hoger is dan bij low-and-slow, of dat de ribs minder mals zijn. Dit laatste lijkt met niet het geval (ze zien er prachtig uit), dus kan iemand mij vertellen hoe het zit?
 
BBQ-BURRUN zei:
Ok, ik weet het, een reactie in een oud topic...

Maar waarom wordt overal gesproken over 3-2-1 en 2-1,5-1 etc methodes (in ieder geval toch minstens zo'n 4 tot 6 uur), en gaan ze er hier maar een goeie 1,5 uur op?

Meest logische verklaring is dat of de temperatuur een stuk hoger is dan bij low-and-slow, of dat de ribs minder mals zijn. Dit laatste lijkt met niet het geval (ze zien er prachtig uit), dus kan iemand mij vertellen hoe het zit?

Ik heb hier een linkje,kijk daar maar even.
http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=868.0

Mocht je dan nog vragen hebben,stel ze gerust.
 
BBQ Burrun, ik heb niet altijd zoveel tijd en dan bevalt mij deze 'snelle' methode goed.

Het kan dus met de drie-twee-een methode of wat erop lijkt in een goede 5 tot 6 uur of op de manier die hierboven staat in een kleine twee uur.

 
Mike v R zei:
BBQ-BURRUN zei:
Ok, ik weet het, een reactie in een oud topic...

Maar waarom wordt overal gesproken over 3-2-1 en 2-1,5-1 etc methodes (in ieder geval toch minstens zo'n 4 tot 6 uur), en gaan ze er hier maar een goeie 1,5 uur op?

Meest logische verklaring is dat of de temperatuur een stuk hoger is dan bij low-and-slow, of dat de ribs minder mals zijn. Dit laatste lijkt met niet het geval (ze zien er prachtig uit), dus kan iemand mij vertellen hoe het zit?

Ik heb hier een linkje,kijk daar maar even.
http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=868.0

Mocht je dan nog vragen hebben,stel ze gerust.

Thanks! Mijn logica klopte dus op zich wel. "Gewoon" hogere temp gebruikt dus!
 
ik wil deze gebruiksaanwijzing morgen gaan volgen, maar heb bellyribs. Die ga ik st.Louisstyle snijden. Maar ik vraag me af, gaan die dan ook zo snel klaar zijn, of moeten die langer? Wat raad je me aan?
 
Weet eigenlijk niet of er op de belly ribs meer vlees zit? zo ja dan zou ik het een kwartier langer doen anders gewoon deze tijden aanhouden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan