BasBQ
Beef en Steak

Het roken van olijfolie

 

Tommybear1979

Kooltjesharker
Berichten
172
Beste allemaal,
Ik heb een tijd geleden ergens gerookte olijfolie gekregen bij een broodmandje in een restaurant. Nu heb ik (sinds juni) een bastard large en heb een Cold Smoke Generator (vierkant slakkenhuis) en wat rookkrullen aangeschaft (kersen, whisky vat, wijnvat).

Ik zou graag smaakvolle gerookte olijfolie maken om te gebruiken icm brood en eventueel om mee te bakken/koken.

Mijn aannames:
- best de wijnkrullen nemen (is mijn gevoel)
- csg gaat denk ik 10u als hij volledig gevuld is.  Dus terugmeten zodat ik hem voor 2u vul.
- kan ik evt houtskool dat in de bbq zit erin laten zitten?
- csg op cast iron platesetter zetten
- olijfolie (denk zo'n 200ml) verdelen over 2 quiche schaaltjes (diameter ong 15cm).
- rook stijgt. dus onderste schuif helemaal open. margriet schijf klein stukje open zodat deze een klein stroomje rook laat ontsnappen. (tegen verzuring?)
- te sterke rooksmaak kan evt met meer ongerookte olie worden verdund.
- wat voor olie kan ik het best nemen? extra vierge / koud geperst?
- eventueel kan gerookte olie nog gesplitst worden en voorzien worden van kruiden

Graag jullie tips!
gr Tom
(ps. vanavond net 19liter zelfgebrouwen IPA gebotteld)



Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

 
Dag Tom,

In het boek 'Over Rook' staat beschreven hoe je olijfolie kunt roken. De manier waarom jij het beschrijft is anders, jij laat de rook over de olijfolie gaan, terwijl 'over rook' de rook door de olijfolie laat gaan. Ik kan niet beoordelen of jou methode werkt op dit punt. Ik zou zeggen: probeer en leg het ons uit.
Voor wat betreft de CSG: deze moet je echt met rookmot vullen, met met rookkrullen. Rookkrullen gaan niet smeulen.
Als ik koud rook, dan haal ik de bbq leeg, plaats de CSG onderin, alles open en roken maar. De temperatuur loopt niet op. Houtskool erin laten en CSG op plate setter lijkt mij ook wel te kunnen. Ik zou het voorzichtig testen met een goedkope olijfolie.

Groet,
Jowi
 
Goed punt.. Ik zal eens kijken of ik rookkrullen of rookmot heb gekregen.
Anders even rookmot bestellen ;-)
 
Dit blijf ik even volgen.
Heb je dit al meer gebruikt?
Gebruik je de gerookte olijfolie alleen om je te roken vlees/vis dan in te smeren of ook in het product dat je gaat roken En denk/weet je dan ook of het een meerwaarde heeft qua smaak?
 
Tommybear1979 zei:
Goed punt.. Ik zal eens kijken of ik rookkrullen of rookmot heb gekregen.
Anders even rookmot bestellen ;-)

Beter nog is om rookmeel te gebruiken in plaats van rookmot.
Rookmeel is nog fijner dan rookmot, rookmot heeft in combinatie met de CSG de neiging om te doven.

Rookmeel is gewoon te koop bij Vuur & Rook
 
Ewald zei:
Beter nog is om rookmeel te gebruiken in plaats van rookmot.


Dank Ewald, ik haalde ze door de war, rookmeel is idd beter, rookmot ging bij mij ook uit
 
Ik zet mijn csg op mijn platesetter en last mijn houtskool erin zitten verder. Doet er allemaal niet zoveel toe.
Bovenste en onderste schuiven hou ik vrij dicht. Zolang het vuurtje maar kan smeulen zit je goed.
 
Jowi zei:
jij laat de rook over de olijfolie gaan, terwijl 'over rook' de rook door de olijfolie laat gaan.

Jowi, kan je dit aub eens uitleggen, de rook DOOR de olijfolie laten gaan?
Hoe doen ze dat dan?
 
Ik heb slagroom ook gerookt, dat gaat goed en vrij snel. Denk dat olie geen probleem moet zijn. Gebruik een grote schaal zodat je een groot oppervlak hebt.
 
Lijkt me dat de aromaten in de rook makkelijk in de olie worden opgenomen. Wel vaak schudden/mengen want diffusie door de olie zal minimaal zijn (of zoals al gezegd: groot oppervlak). Verder de olie gebruiken bij koude bereidingen want de rook lucht/smaak zal bij warme bereidingen snel verdwenen zijn
 
Noskos, mag ik vragen waarbij je de gerookte slagroom geserveerd hebt?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

 
Als basis voor gerookt ijs. Heb het ook gebruikt als basis voor asperge ijs bij Beer, Fries & BBQ toen er geen dessertcategorie was maar wel een asperge onderdeel

Dit is het recept voor het ijs.
 
Allemachtig... typische Kookpunt prijsjes weer.
 
Dan kun je beter zo?n klein rookgeneratortje kopen en het slangetje onderin je olie hangen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan