BasBQ
Beef en Steak

Bovenbil van een Hert

William

Sprokkelaar
Berichten
39
Ik ga zondag een Bovenbil low and slow op de BBQ klaarmaken.
buiten het vet spek dat ik erop prik om het vlees niet uit te laten drogen heeft er iemand in deze groep al eens ervaring gehad
om te slowcooken met wild.
zijn er nog dingen om op te letten ?
 
Zeker goed plan om in spek te pakken. Ik heb dit recept nog ergens gezien

In de pan gebraden hert met jeneverbessen, sjalotten en bacon

INGREDI?NTEN
1,2 kg hert (platte of bovenbil)
200 g dikke plakjes bacon
75 g boter
10 sjalotten
3 teentjes knoflook
2 jeneverbessen
1 eetlepel fijngehakte salie
1 eetlepel fijngehakte tijm
500 ml goede kippenbouillon
BEREIDEN
Bestrooi het vlees met zout en peper en bedek het netjes met plakjes bacon of spek.
Verhit de boter in een DO. Wacht tot hij sist, doe er de sjalotten, knoflook, jeneverbessen en kruiden bij en bak ze 5 minuten; ze moeten kleur gaan krijgen en zacht worden. Giet de bouillon in de DO en breng hem aan de kook. Leg het vlees erin (met de bacon of het spek aan de bovenkant) en zorg dat de bouillon tot niet hoger dan halverwege het vlees komt. Ongeveer 1 uur op de BBQ in de DO. Controleer af en toe of de bacon niet te bruin wordt; als dat toch gebeurt, afdekken met aluminiumfolie. Haal de DO van de BBQ en laat het vlees 15 minuten rusten. Zet het met het stoofvocht op tafel. Geef er bijvoorbeeld spinazie ? la cr?me en aardappels met knoflook en rozemarijn bij.

Het vlees van haar- en veerwild is van nature heel mager en heeft bijna altijd extra vet nodig om te voorkomen dat het uitdroogt. Barderen is daarvoor een simpele en effectieve methode: het vlees wordt dan in vet verpakt. Vetspek van de varkensrug en Italiaanse lardo zijn er ideaal voor, maar ook ontbijtspek, bacon en pancetta zijn geschikt.

 
Ik heb afgelopen jaar PP gemaakt van wildzwijn. Ik weer niet wat je van de bovenbil wilt maken.
Ik had wel injectie gebruikt. En eerder ingepakt. Om zo het vocht in het vlees te houden.
Je kunt ook een braadslee gebruiken. En deze vullen met groente. En daar het stuk vlees in leggen.
 
Verplaatst naar de rookkamer, voldoet niet aan de regels van Low & Slow (foto's)
 
Terug
Bovenaan Onderaan