BasBQ
Beef en Steak

Bourbon bacon pecan appeltaart

 
 
 

p.buijsm

Stoker
Berichten
275
UEFr0S9.jpg

Altijd leuk als je word uitgedaagd om iets te proberen, zo kreeg ik de uitdaging van Leo om een appeltaart te maken met bacon.......everything tastes good with Bacon. Het volgende recept heb ik gebruikt voor de Bourbon Bacon Pecan Appeltaart

1 pak Appeltaart mix
200 gram boter
1 ei
6 appels (1 kilo)
2 ons bacon
200 gram rozijnen
200 gram Pecan noten
3 eetlepels kaneel
5 +3 eetlepels suiker
200 ml Bourbon Whiskey
100 ml water

Jwtpu1h.jpg


Eerst de bacon knapperig bakken en laten afkoelen.
100 ml water en 3 eetlepels suiker inkoken tot een simple sirup, dit moet een wat dikkere siroop zijn, hier kort de pecan noten doorheen roeren en laten afkoelen.

ApGoNis.jpg


Ondertussen de rozijnen wellen in de whiskey

JR9r2MC.jpg


Appels schillen en in blokjes snijden, vervolgens de pecan noten en bacon fijnsnijden en de appels, bacon, pecan noten, rozijnen mengen met de 5 eetlepels suiker en 3 eetlepels kaneel. Goed door mengen en minimaal 20 minuten laten staan.

sqRBNXS.jpg


Ondertussen het deeg maken met de boter, mix en ei en een bakblik bekleden met de mix. Hierna de het mengsel erbij en met resterende deeg of bladerdeeg de taart kruisen. De gaatjes opvullen met stukjes rauwe bacon. Eventueel bestrooien met wat suiker/kaneel.

XDjaXWW.jpg


Ondertussen ook de Q klaar maken voor indirect op 165 graden celcius.

ObESDD6.jpg


Ikzelf heb het bakblik op een pizzasteen gezet

Ad2gxN1.jpg


Appeltaart in ongeveer 60 minuten afbakken en helemaal laten afkoelen voordat de ring verwijderd word.



Hoe die smaakt kan ik nog niet vertellen, morgen word hij geproefd op de 3e BBQ Society cookoff en ik zal de proevers vragen voor hun mening hier in de post.

Groet,
Pierre
 
Hij ziet er geweldig uit.
Staat genoteerd
 
Vanmorgen geproefd bij de cook off, lekker appeltaartje maar voor de volgende keer double down op de bacon, viel een beetje weg tegen al het groene geweld. Heb het in het recept al aangepast dus 200 ipv 100 gram
 
Was een heerlijk taartje Pierre.
Bedankt voor het delen, zowel het recept als de sample gisteren!
 
Ik vond hem helemaal te gek. Had inderdaad iets meer bacon in gemogen.  Blij dat je de uitdaging aan gegaan bent
 
In alle opwinding van de Cook-Off heb ik maar een klein stukje geproefd... heerlijk!
Tip: serveer er een toef slagroom met vanille en een druppel bourbon door bij om die smaken verder op te halen.
 
Ff de bijdehante uithangen... Wil je nooit meer bourbon en whiskey op 1 regel typen...

Doe de volgende keer een "monkey shoulder" of zo ipv bourbon
 
hmmmm, ik gooi echt wel candied bacon op mijn pannenkoeken met stroop en ik heb ook wel bacon op de chocolade fudge gedaan, maar appeltaart... dat is toch huiselijk oud-hollands thee-bij-oma nostalgie-gebak nummer 1, of ik daar nou zulke heftige verbeteringen bij kan handelen....  ;)
 
Marieken zei:
hmmmm, ik gooi echt wel candied bacon op mijn pannenkoeken met stroop en ik heb ook wel bacon op de chocolade fudge gedaan, maar appeltaart... dat is toch huiselijk oud-hollands thee-bij-oma nostalgie-gebak nummer 1, of ik daar nou zulke heftige verbeteringen bij kan handelen....  ;)

probeer het uit Marieken  ;) ;)
 
Leo zei:
Marieken zei:
hmmmm, ik gooi echt wel candied bacon op mijn pannenkoeken met stroop en ik heb ook wel bacon op de chocolade fudge gedaan, maar appeltaart... dat is toch huiselijk oud-hollands thee-bij-oma nostalgie-gebak nummer 1, of ik daar nou zulke heftige verbeteringen bij kan handelen....  ;)

probeer het uit Marieken  ;) ;)

IEP veel te eng
ik heb nog een hele lijst met niet geteste bacon recepten, van de bacontini tot de bacon hagelslag sandwich, voorlopig geen bacon in mijn appeltaart  :p
 
Ik ben geloof ik op het verkeerde moment ergens anders geweest :D
 
noskos zei:
Ik ben geloof ik op het verkeerde moment ergens anders geweest :D
Yup... :D

Ik vond 'm erg lekker. Bedankt voor het recept! En de taart natuurlijk.
 
Ben er ook de 31e?? *hoopikheelerg*
 
Leuk en lekker recept. De mensen die geproefd hebben waren inderdaad onder de indruk dat het van de bbq kwam maar een echte bbq smaak ontbreekt.

Was mijn allereerste recept op de nieuwe Weber en blij dat die meteen gelukt is. Nog wel ff handigheid krijgen in het constante temp. behouden :)

Voordat ie op de BBQ ging:
ufrXRoB.jpg



En het eindresultaat:
URHhkc8.jpg


 
Netjes, ziet er erg lekker uit.
Wat vind jij dan een echte BBQ smaak :-/
 
Hans zei:
Netjes, ziet er erg lekker uit.
Wat vind jij dan een echte BBQ smaak :-/

Tja Hans daar vraag je me wat ;). Iets wat de taart onderscheidend zou maken qua smaak (rokerig?) van een taart uit de oven.
 
Terug
Bovenaan Onderaan