BasBQ
Beef en Steak

Canadese ham

 
 
 
 
 

Ridevi71

Forum Meubilair
Berichten
10.089
pGQKM5m.jpg



Hoi bbq collega's.

In een ver en haast vergeten verleden maakte we ook al heerlijke gerechten. Een ervan was het canadese hammetje. Echter, zonder de kennis van nu maakte we het in de oven  :-O.
Nu bbq-en we al enkele jaren, en alsmaar werden we ge?nspireerd door gerechten op dit geweldige forum.
Daardoor werd het voornemen om het canadese hammetje op de bbq te maken alsmaar vooruit geschoven.
TOT NU  :D

Nu Is een hammetje niet zo heel speciaal (wel erg lekker) maar de saus/glaze en bereidingswijze die doet het hem natuurlijk.

Hier volgt het recept.

Benodigdheden
2 kilo rauwe, licht gepekelde ham met vetlaag maar zonder bot
0,4 liter sinaasappelsap
0,5 kopje suiker
0,5 kopje honing
Kruidnagels, hele
2 theelepels mosterd
2 theelepels knoflookpoeder

Bereiding
Maak de smoker, bijvoorbeeld een wsm, klaar en leg de ham met de de vetlaag naar boven ca 2uur op het rooster bij een temperatuur van 110 graden Celsius.
Maak ondertussen de saus/glaze door alles behalve de Kruidnagels in een pannetje te doen en op te warmen zodat alles goed oplost en mengt.

Haal na 2 uur de ham van het rooster en snij de vetkap eraf. Snij vervolgens kruislings het vlees in en plaats in elk "kruispunt" een kruidnagel.
Vervolgens terug op de wsm tot een kerntemperatuur van 65-70 graden. Ondertussen minstens elk half uur met de saus insmeren.

Als het hammetje klaar Is even laten rusten in de aluminiumfolie en de Kruidnagels verwijderen  :D.
Daarna aansnijden en genieten. De resterende saus kan gewoon op tafel om eventueel je lapje vlees extra in te smeren.

De foto's

Ready to go
tJBfv21.jpg


De saus
JCMIqOy.jpg


Op de wsm met een lekker stukje rookhout
lHcLvD9.jpg


Na 2 uur (met vetkap)
FH9gLHG.jpg


Zonder vetkap en met de Kruidnagels
iSl0pO9.jpg


Smeren smeren smeren. Kan niet vaak genoeg, dus personeel inschakelen  :)
wQ0UIul.jpg


En dan, bij 65 graden Celsius eraf en even laten rusten. Ik heb hem nog even aangezet boven direct vuur.
bUApkum.jpg


The moment of truth  :p
K3GOey8.jpg


pGQKM5m.jpg



En voor het restje : gaat goedkomen :D
AQRFQWM.jpg


Dank voor het kijken.

Groeten
Rick
 
HEERLIJK, lust ik. ;)
 
Lust ik wel
 
Vanochtend even getest of het ook smaakt op brood met een beetje saus.
En ja hoor, ook dat was weer genieten.
(mijn vrouw snapt niet dat je dit kan eten in de ochtend)  :D :D
 
Dat ziet er heerlijk uit  :) ik kan dit elk moment van de dag wel van eten
 
Ridevi71 zei:
Vanochtend even getest of het ook smaakt op brood met een beetje saus.
En ja hoor, ook dat was weer genieten.
(mijn vrouw snapt niet dat je dit kan eten in de ochtend)  :D :D

Wel eens in Engeland ontbeten?  :D
 
Hahaha. Niet echt nee, maar kan me er iets bij voorstellen  :-O
Een paar keer naar Canada geweest en ook daar zijn de ontbijtjes "calorierijk"  B-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan