BasBQ
Beef en Steak

Ambachtelijk Culinair - Tim Hayward

 
 
 
 

Marieken

Pitmaster
Berichten
957
%255BUNSET%255D.jpg

Titel: Ambachtelijke Culinair, vertaald uit het engels Food DIY
Auteur: Tim Hayward
ISBN: 978 90 4520 646 2
Taal: Nederlands
Aantal blz: 384
Waar te koop: Karakter
Prijs in ?: 29,95
Bespreking:

Dit is zeker niet alleen een bbq of charcuterie boek, Hayward speelt commercieel in op alle DIY foodtrends die hij op het net gesignaleerd heeft. Hij behandelt technieken als warm roken, koud roken, pekelen en drogen maar ook boter maken, kaas maken, zelf uitbenen van grote stukken vlees of een lam, inmaken van een ramdom selectie aan groente en fruit, pastei maken, brood bakken en zelf gin maken.

Tim Hayward vertelt mij niet heel veel nieuws; bacon heb ik al vaker gemaakt en het recept staat hier op het forum. Daarbij waagt Hayward zich maar half aan het nitriet verhaal, in enkele recepten geeft hij hoeveelheden, maar hij meldt dat je altijd de gebruiksaanwijzing van het zout dat jij gekocht hebt moet volgen, ook als het anders is dan zijn recept. Het boek is populair geschreven en in mijn ogen een beetje gekunsteld vertaald. Hayward spreekt bijvoorbeeld over een uitbraak van massa hysterie onder nerds op het internet met bacon in de hoofdrol. Ik mag aannemen dat alle forumleden zich aangesproken voelen. ;)

De recepten in het boek zijn uitgebreid en rijkelijk voorzien van uitleg over de processen, historische feitjes, anekdotes, tips en variaties. De recepten doen me erg denken aan de vertaalde Nigella kookboeken, verhalend en niet al te exact ('begin na 3 uur met controleren en proeven, het kan ook 4 uur duren voor het klaar is'). Ik hou daar wel van, het spreekt de experimentele chef die daadwerkelijk guinciale, baconjam, kimchi, eendenham, cullen skink, gestoomde char siu broodjes, boerenpate of cafe de paris boter gaat maken waarschijnlijk wel aan.

AC%25201.jpg
AC%25202.jpg


En zeg nou zelf, met zo'n afbeelding op de achterkaft kun je zo'n boek toch niet laten liggen?

Zelf heb ik het boek kado gekregen en ik ben er blij mee, ik zal er zeker uit gaan koken. Ik denk niet dat ik het boek zelf voor 30 euro gekocht zou hebben, daarvoor vind ik het niet bijzonder genoeg. Ik schat in dat het boek voor de enthousiaste beginner die zelf wat extra research op het net doet inspirerend is, en voor de wat meer door de wol geverfde 'DIY Foodie-nerds' zijn er vast een paar categorie?n in het boek waar je je nog niet aan gewaagd had.
 
Ziet eruit als toch een leuk boek, ik zie dat er ook een boerenpat? in voor komt? Is dat een leuk recept?
 
Dominique zei:
Ziet eruit als toch een leuk boek, ik zie dat er ook een boerenpat? in voor komt? Is dat een leuk recept?
ja een boerenpate en een kippenleverpate ook. of het een leuk recept is, ehm...?  ;)
het is in elk geval geen ingewikkeld recept, maar er gaat varkensschouder en varkerslever en rugspek in (verhouding 2:1:1) en het vlees wordt gemarineerd in sherry met witte wijn, piment en tijm.

het recept uit het boek staat overigens ook hier, het is denk ik vrijgegeven als promo.
 
Marieken zei:
Dominique zei:
Ziet eruit als toch een leuk boek, ik zie dat er ook een boerenpat? in voor komt? Is dat een leuk recept?
ja een boerenpate en een kippenleverpate ook. of het een leuk recept is, ehm...?  ;)
het is in elk geval geen ingewikkeld recept, maar er gaat varkensschouder en varkerslever en rugspek in (verhouding 2:1:1) en het vlees wordt gemarineerd in sherry met witte wijn, piment en tijm.

het recept uit het boek staat overigens ook hier, het is denk ik vrijgegeven als promo.

Hee! Dank je wel! Ik ben namelijk van de pat?, dus alle recepten zijn welkom. Ik heb hem gelijk opgeslagen, woop woop!
 
Terug
Bovenaan Onderaan