BasBQ
Beef en Steak

voedsel veilig staal of rvs voor teppanyaki plaat

 

Smokerb

Stoker
Berichten
295
Ik wil voor mijn le maitre smoker een teppanyaki plaat maken omdat de originele krom schijnt te trekken en ik deze op het eerste oog ook wat dun en duur vind.

op het werk doen we veel met s235, nu kan ik me voorstellen dat dit niet het beste staal is hiervoor vanwege juist de bewerkbaarheid van dit staal maar kan het kwaad is de vraag.
daarnaast heb ik zo nu en dan ook wel de mogelijkheid om een mooi stukje RVS te scoren, of het nou 304 of 316 is maakt volgens mij voedsel veilig weinig uit toch?

kortom, welke staalsoort is aan te raden, wat wordt bijvoorbeeld voor een ofyr gebruikt, voorkeur voor rvs of staal(warmte verdelende eigenschappen zijn wel iets anders vaak)?

iemand die mij hier wat meer info over kan geven?
 
Beide varianten van RVS lijken me prima mogelijkheden qua voedselveiligheid. ;)
 
RvS wil heel erg graag kromtrekken. Geleidt de warmte veel minder. Ik heb een home Made RVS satehbbq maar die trekt echt zo krom als een hoepel. Verder prima ding maar das wel een dingetje.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Wat XJRBear zegt +1.

Ik durf met een gerust hart uit iets dat met S235 gemaakt is te eten.
We houden ook van gietijzer, toch?
Bovendien, hoe veel wokken van plaatstaal zijn er wel niet?
RVS vergt wel wat minder onderhoud, kan een voordeel zijn.
 
RVS 304 is de minste kwaliteit. Als dit met zuren in aanraking komt kan er gewoon roesten. Ook is het magnetisch.
RVS 316 is hoogwaardig. En word gebruikt in de voedselindustrie. Vooral omdat het niet aangetast kan worden door zuren of gloor. Niet dat die in je BBQ komen. Maar ja.
Ik denk dat gewoon blank staal het beste werkt. Dit op de zelfde manier behandelen als gietijzer. En dan zal het werken. Dit deden we lang geleden op kamp met een omgebouwd gasfles. Waar een dikke stalen plaat op gelast was. Prima eieren bakken toen
 
304 magnetisch?
Heel licht misschien, met een hele sterke magneet...maar eigenlijk vrijwel niet.
Lage kwaliteit is wel waar, maar ook betrekkelijk; als je een materiaal als aisi 431 hebt, dat is v??l sterker, maar ook minder corrosiebestendig....dus tja, wat is kwaliteit.

Chloorbestendig is 316 trouwens niet. Als de concentratie maar hoog genoeg is gaat het gewoon naar de knoppen.

In de voedingsmiddelenindustrie wordt overigens heel veel 304 gebruikt hoor.
Ook wel 316, maar heeft op veel plekken geen nut, dus dan gewoon 304.
 
Thnx voor alle antwoorden

Mijn voorkeur gaat voor de warmte geleiding ook uit naar gewoon normaal staal, als s235 geen nadelen kent scoor ik mooi een rest stuk op werk en gaan we daar mee aan de slag. Mooi stukje van het liefst een mm of 5 a 6 dik zou mooi zijn, of leert de ervaring dat nog dikker veel beter is?

Wil de plaat een goede dikte hebben dat hij de warmte goed vasthoud maar niet te zwaar wordt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
 
Persoonlijk zou ik niet dunner gaan 8mm
Ik loop met u idee ook al langer rond en zou persoonlijk 10mm nemen, als het niet verplaatst moet worden max 12mm, je wilt hem ook wel snel lekker warm krijgen.
Greetz
 
12 mm.? Wat is de doorsnede? Wordt die dan niet errug zwaar?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ik moet m nog even meten maar schat zo in dat het 45x45cm is. Cm kan wel maar wil de randen iets omzetten en dan wordt de radius van het zetten best groot. Zal eens langs de restschap lopen wat we hebben liggen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

 
dennis zei:
304 magnetisch?
Heel licht misschien, met een hele sterke magneet...maar eigenlijk vrijwel niet.
Lage kwaliteit is wel waar, maar ook betrekkelijk; als je een materiaal als aisi 431 hebt, dat is v??l sterker, maar ook minder corrosiebestendig....dus tja, wat is kwaliteit.

Chloorbestendig is 316 trouwens niet. Als de concentratie maar hoog genoeg is gaat het gewoon naar de knoppen.

In de voedingsmiddelenindustrie wordt overigens heel veel 304 gebruikt hoor.
Ook wel 316, maar heeft op veel plekken geen nut, dus dan gewoon 304.


Klopt als een zwerende vinger, kleine aanvulling: door Koudvervorming kunnen 304 en 316 zwak magnetisch worden gemaakt.
Er zijn ook RVS soorten die gewoon magnetisch zijn en er zijn soorten die niet magnetisch zijn en ook niet magnetisch gemaakt kunnen worden.
304 (18/8) wordt inderdaad heel veel gebruikt in de voedingsmiddelen industrie

Men kan dus nooit zeggen: Het is Magnetisch dus is het geen RVS!
 
Kun je de zijkanten niet erop lassen? Dunner materiaal?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
De RVS roosters en RVS schalen die ik heb zouden allemaal RVS 304 moeten zijn. Maar als ik mijn weber iGrill 2 er op zet zit die toch mooi vast.
Gloor bestendig is mbt doorspoelen van leidingen enz. Alles bezwijkt natuurlijk onder hoge concentraties

Ik ben benieuwd naar de foto?s van de creaties. En natuurlijk ook de gerechten. Succes.
 
XJRBear zei:
Kun je de zijkanten niet erop lassen? Dunner materiaal?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Jawel daar heb ik ook over na zitten denken. Is iets meer werk, 1 dikte kan ik laten lasersnijden en vervolgens zetten. Dat scheelt wel wat werk en is altijd strakker.

Ik ben wel overtuigd dat een dikkere plaat verschil maakt, misschien dat ik voor de test beide wel maak, vind het wel leuk om de verschillen te zien.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

 
Bram zei:
Gloor bestendig is mbt doorspoelen van leidingen enz. Alles bezwijkt natuurlijk onder hoge concentraties

Het vervelende van iets als chloor is dat het niet moeilijk is om een gigantische concentratie op te bouwen.
Staat ff los van bbq, maar ter vermaak: machine, met onderin een steun die met rvs 316 bouten vast zat.
Klant reinigt dagelijks met chlooroplossing.
Water verdampt, chloor blijft achter, elke dag weer.
Resultaat na een half jaar: geen bout meer over.
 
Terug
Bovenaan Onderaan