BasBQ
Beef en Steak

Zoutloos, rubs & marinades

 
 
 
 
 

Barbeknoei

Gerijpt
Berichten
2.838
Als ik me ergens aan irriteer, dan is het wel de wereld waarbij in ieder potje en pakje als key-ingredient gelijk zout wordt genoemd. Uiteraard vaak ook suiker, maar daar kun je nog redelijk om heen.

Zo is het bij bbq-rubs en - marinades niet anders. Steenvast wordt zout als eerste genoemd tot wel 80% bij bijvoorbeeld mijnheer Verstegen.
Mijn inziens praten we dan over zout met een smaakje, ipv over kruiden en specerijen.

Niet dat ik geheel tegen zout of suiker ben, het heeft ook een zekere functie, maar voeg dit liever gecontroleerd en naar mijn smaak toe. En daar bovenop vind ik het gewoon duur betaald voor zout met een smaakje.

Daarom mijn vraag naar tips voor kant-en-klaar rubs en marinades zonder zout (zelf maken kan altijd nog).
 
IDD, de blauwe potjes van meneer Verstegen zijn zonder zout.
 
Ja die ken ik. Ik zie ook dat eru nog meer verschillende zoutloze kruidenmix heeft o.a. bij de AH verkrijgbaar.

Echter zoek ik meer goede bbq rubs zonder zout.
 
Mee eens! Heb laatst mijn pot speklappenzout weggegooid. Kunt niet lekker kruiden want het is echt een en al zout.

Verstuurd vanaf mijn Redmi Note 5 met Tapatalk

 
Laatst heb ik een potje All purpose Fast & Flavoured rub van No Rubbisch gekocht, zonder zout.  Er bestaat ook een versie van met zout.
Heb hem echter nog niet geprobeerd, dus ik kan er verder nog niets over zeggen, maar het leek me interessant om het eens een keer te gaan proberen.
 
Beste barbeknoei
Waarom toch niet gewoon zelf maken?
Dat sluit precies aan bij je wensen.
Je stopt er in wat je wilt en goedkoper kan niet.
Ik doe niet anders. Kost ook geen tijd.
 
Waarschijnlijk omdat hij denkt dat die mengsels meer smaak bieden.

Persoonlijk denk/dacht ik dat ook. Ik gebruik voor mn ribs de kansas city dry rub van bbq helden, maar heb ook die van Noskos gekocht ondat ik daar nog meer van verwachtte. Maar wanneer ik iets zelf zou moeten bedenken is wel erg de vraag: wat ga ik erin stoppen.

Verstuurd vanaf mijn Redmi Note 5 met Tapatalk

 
Ik maak altijd een flinke batch basis rub van noskos. Op het moment dat het gebruikt gaat worden doe ik er soms nog wat aan toevoegen, of niet . Werkt perfect.
En af en toe maak ik ook een andere als het recept me lekker lijkt.
 
Ik maak ze nu ook zelf, maar vind het zeker zo leuk om af en toe eens iets van een ander te gebruiken. En ik heb niet altijd zin om het zelf te maken.

Maar ondertussen staat mijn kast vol met bussen kruiden en specerijen. Die kleine potjes uit de supermarkt heb je niets aan.
 
Er zit ook veel verschil in welk soort zout je pakt. In de USA gebruikt men veel "kosher salt" Dat is een stuk groffer en daar kun je veel meer van gebruiken voor het zelfde effect als het keukenzout wat wij kennen. Ook zijn veel kant en klare rubs gemaakt voor de grote stukken vlees (boston butt, brisket of grotere steaks) dan valt die zout hoeveelheid ook al gelijk een stuk mee, maar is voor de std speklap wel wat heftig.



Verstuurd vanaf mijn EML-L29 met Tapatalk

 
Barbeknoei zei:
En ik heb niet altijd zin om het zelf te maken.

Juist daarom maak ik in 1X een flinke batch basis rub.

En ja, een kast vol kruiden hoort nu eenmaal bij deze hobby. Alhoewel je het kan beperken.
Bij het maken van een Rub kan je soms net ff dat restje kruiden toevoegen. Ben je weer een potje armer.
Of een vergelijkbaar ingredi?nt gebruiken wat je heb staan ipv een nieuw potje te kopen waar je maar 1 theelepel van nodig hebt
 
Gewoon langs de toko of Turkse/Marokkaanse supermarkt voor kruiden en lekker zelf maken.
Bij de meeste toko's/supers zijn de kruiden ook een stuk vriendelijker geprijsd.
Ik heb laatst bij een Turkse winkel een halve kilo kruiden voor 6? gehaald.
 
Haal ik nu bij de groothandel, dan heb je inderdaad normale prijzen.

Maar voor de momenten dat ik het dus niet zelf wil maken en iets van een ander wil gebruiken zoek ik zoutloze rubs en marinades.

 
Terug
Bovenaan Onderaan