BasBQ
Beef en Steak

Grijze rook

DaanK

Sprokkelaar
Berichten
30
Hoi.
Ik heb een vraagje over mijn offset smoker. Telkens als ik nieuw hout blokken erbij doe krijg ik grijze rook IPV blauwe. Hoe voorkom ik dat?

Gr. Daan
 
DaanK zei:
Hoi.
Ik heb een vraagje over mijn offset smoker. Telkens als ik nieuw hout blokken erbij doe krijg ik grijze rook IPV blauwe. Hoe voorkom ik dat?

Gr. Daan

Is je nieuwe hout wel goed droog/gedroogd ?
 
DaanK zei:
Kurkdroog hout. Naar verloop van tijd wordt het wel blauw

Misschien wat kleinere blokken proberen? ik merk in mijn DIY reverse flow in ieder geval dat kleinere blokken veel sneller effici?nt branden en dus ook niet/veel minder roken.
 
Bij het toevoegen van nieuw hout heeft het wat extra lucht nodig om goed te branden.  Na het openen van de vuurkamer laait het vuur ook op door de zuurstof. Hierna zal het weer lager moeten branden.

Na het toevoegen van hout dus meteen de ventilatie wat verder openen en na een tijdje langzaam weer terugschroeven.

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

 
Bart1978 zei:
Bij het toevoegen van nieuw hout heeft het wat extra lucht nodig om goed te branden.  Na het openen van de vuurkamer laait het vuur ook op door de zuurstof. Hierna zal het weer lager moeten branden.

Na het toevoegen van hout dus meteen de ventilatie wat verder openen en na een tijdje langzaam weer terugschroeven.

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
Nu je het zegt heb ik mn deurtje altijd nog even open na het toevoegen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

 
Deur open is dus niet verkeerd, immers heb je extra zuurstof nodig voor ontbranding.

In het begin had ik met mijn offset ook last van rook en het helpt enorm om gebruik te maken van kleinere blokken. Ik gebruik ovengedroogd eikenhout en elk blok klief ik minstens 1 keer over de lengte doormidden.

Daarnaast zet ik altijd een paar stukken in de vuurkamer aan de zijkant (buiten het vuur) zodat de blokken extra droog en vast warm worden. Dit zorgt voor een snelle ontbranding wanneer je het blok op het vuur legt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
 
Gebruiken jullie in de offset alleen maar hout als brandstof en zo ja welke soorten??

Verstuurd vanaf mijn EML-L29 met Tapatalk

 
wbrooymans zei:
Gebruiken jullie in de offset alleen maar hout als brandstof en zo ja welke soorten??

Verstuurd vanaf mijn EML-L29 met Tapatalk
Ik gebruik voornamelijk eiken en soms  fruitbomen zoals appel, peer, pruim en kers. Eigenlijk altijd hout omdat mijn diy offset teveel briketten of houtskool verbruikt.

Eiken is lekker hard dus brand ook redelijk lang en daardoor stabiel

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

 
In mijn offset brand ik eiken,  beuken en essen hout. Voor de smaak komt dat nog wat fruit hout bij.  Ik koop en mix van hoor bij de welkoop.  3 zakken voor 10 euro

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

 
Grijze rook geeft niet de lekkerste smaak. Maar....... je ontkomt er niet aan dat dit gebeurd. Ik gooinvaak heel ff de klep open om deze rook niet over mijn vlees te krijgen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan